GRIP 3 ProjectX facebook verjaardagsfeestje 16-jarige loopt uit op chaos - Haren 21-09-2012

Auteur Topic: GRIP 3 ProjectX facebook verjaardagsfeestje 16-jarige loopt uit op chaos - Haren 21-09-2012  (gelezen 206520 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #660 Gepost op: 28 september 2012, 15:58:48
Tientallen 'nieuwe' hooligans in Haren NOS, 22 09 12
Published on Sep 28, 2012 by Rene Puri
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #661 Gepost op: 28 september 2012, 15:59:51
Stuktv filmt plundering AH in Haren 22 09 12
Published on Sep 28, 2012 by Rene Puri
No description available.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #662 Gepost op: 28 september 2012, 16:00:47
Project X Haren; een reconstructie NOS, 22 09 12
Published on Sep 28, 2012 by Rene Puri
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Drietal aangehouden voor zaak Haren

http://www.politie.nl/groningen/nieuws/120927drietalaangehoudenvoorzaakharen.asp

HAREN, 27-09-2012 • De politie heeft woensdagmiddag drie personen aangehouden voor betrokkenheid bij de ernstige ongeregeldheden in Haren. Het trio is afkomstig uit de gemeenten Skarsterlân, Smallingerland en Groningen. De politie gaat uit van meer aanhoudingen.

Aangehouden verdachten
De 18-jarige verdachte uit de gemeente Skarsterlân werd door één van zijn ouders naar de politie gebracht. Datzelfde gold voor de 16-jarige jongen uit Groningen. De 18-jarige is ingesloten en wordt vrijdag voorgeleid. Hij wordt verdacht van openlijke geweldpleging. De andere twee jongeren worden verdacht van diefstal uit een supermarkt. Zij konden na het afleggen van een verklaring het politiebureau verlaten en krijgen bericht van het Openbaar Ministerie over het vervolg. Met dit drietal komt het totaal aantal aanhoudingen op 39.
 
Nog meer beelden
Naar aanleiding van alle media-aandacht heeft de politie zo’n 400 tips gekregen. Na de uitzending van Opsporing Verzocht, ontving de politie vier tips. Uit alle tips en verklaringen komen concrete namen naar voren. Het rechercheteam bekijkt alle namen in combinatie met andere gegevens zoals de verzamelde beelden. De hoeveelheid beelden die de politie bekijkt is momenteel ongeveer tien keer zo veel dan de beelden die werden geanalyseerd na het onderzoek van de trieste gebeurtenis op Koninginnedag in Apeldoorn 2009.
 
Bejaarde man
Binnen het opsporingsonderzoek wordt met de hoogste prioriteit gekeken naar de mishandeling van de 84-jarige Harener. Hoewel de politie al veelvuldig heeft gevraagd om informatie, blijft ook de oproep om tips over deze zware mishandeling te geven van kracht.
 
Bereikbaarheid
Opwww.onderzoekharen.nlstaat informatie over de gebeurtenissen rondom Haren. Tips kunnen worden doorgegeven via het mailadrestgotips@groningen.politie.nl. Het is daarbij belangrijk dat contactgegevens van de verzender bekend zijn. De politie is telefonisch bereikbaar via 0900-8844. Anonieme meldingen kunnen worden gedaan door te bellen met Meld Misdaad Anoniem, via 0800-7000.
Samen sterk in de hulpverlening!


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Mag ik heel even inbreken?



Je bent bekend met de beroepsrisico's?  ;D


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Wat kan mij nou gebeuren?

Come on. Do your worst. ( zolang ze maar met hun tengels van de IP-banoptie afblijven... e050  )


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
'Merthe pakt de draad weer op na rellen Haren'
HAREN - Merthe, de 16-jarige scholiere uit Haren om wie het totaal uit de hand gelopen Facebook-feest allemaal begon, gaat weer naar school.  ''Het gaat goed met haar. Het valt niet mee, maar ze weet de draad weer op te pakken. We zetten alles op alles dat die meid weer een gewoon leven kan leiden.''

Dat zei rector Thomas Zipper van het Maartens College vrijdag, de school waarop Merthe zit. Het Maartens College heeft de afgelopen tijd dagelijks contact gehad met de familie. ''De ouders gaan er heel verstandig mee om. Ze hebben hulp ingeschakeld voor het gezin.''

De Facebook-rellen in Haren, precies een week geleden, hebben nog steeds veel impact op de bewoners van het Groningse dorp. Op scholen zijn de ongeregeldheden het gesprek van de dag en bij huisartsen en kerken wordt aangeklopt voor hulp.

Slachtofferhulp
Slachtofferhulp kreeg na de rellen 15 verzoeken voor begeleiding, zo meldde de organisatie vrijdag. De 74 mensen die afgelopen week bij de gemeente of politie aanklopten wegens schade, worden nog actief door Slachtofferhulp benaderd.

De schademeldingen variëren van kleine bedragen tot 50.000 euro (kapotgeslagen bussen van 3 vervoersmaatschappijen).

Indruk
Op het Zernike College, de andere middelbare school in het dorp, wordt ook nog veel over de rellen gesproken, meldt rector Henk Tameling.
''Onze leerlingen zijn enorm onder de indruk van het geweld dat ze hebben gezien. De impact is groot.'' Ook leerlingen van de basisschool De Brinkschool in het centrum van Haren zitten nog vol verhalen, vertelt leerkracht Ank Strang. ''Veel kinderen zijn bang door wat ze gezien hebben.'' De school heeft nog geen professionele hulp in hoeven schakelen.

Publieksinformatienummer
Het speciaal geopende publieksinformatienummer is afgelopen week 136 keer gebeld, zo meldde een woordvoerder van de gemeente Haren. Ook kreeg de gemeente 120 mailtjes binnen, waaronder 40 steunbetuigingen.
Hoe groot de schade voor de gemeente Haren zelf is, is nog niet te zeggen, aldus de zegsman. ''Maar het gaat om een flink bedrag.''

Agenten
Volgens de Alkmaarse burgemeester Piet Bruinooge (CDA) moet in de toekomst niet alleen de daadwerkelijke schade, maar ook de inzet van agenten bij situaties als in Haren worden verhaald op relschoppers. Dat zei Bruinooge vrijdag tegen de NOS.
Om Project X-achtige situaties in goede banen te leiden, is soms massale inzet van agenten nodig. Volgens Bruinooge, in wiens gemeente zaterdag ook een Project X-feest dreigde te ontstaan, kunnen die agenten daardoor dus niet elders worden ingezet, bijvoorbeeld in het geval van een inbraak.

Mocht het verhalen van deze schade niet binnen de huidige regelgeving kunnen, dan moet volgens de Alkmaarse burgemeester de Kamer ervoor zorgen dat het wel kan
http://www.nu.nl/binnenland/2921494/merthe-pakt-draad-weer-rellen-haren.html


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #667 Gepost op: 28 september 2012, 20:33:36
Haren en politie ontbraken op Facebook - RTV Noord
Published on Sep 28, 2012 by rtvnoord
De gemeente Haren en de politie zijn, voor zover is na te gaan, niet actief geweest op de Facebookpagina over het uit de hand gelopen feest in Haren. Dit blijkt uit onderzoek van de Groningse mediadeskundige Ritzo ten Cate. - Kijk hier voor meer informatie: http://www.rtvnoord.nl/?p=113945
Samen sterk in de hulpverlening!


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Waren wel actief op Twitter, althans de politie heb ik daar gezien.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Burgemeester Haren hoorde van zoon over Project X-feest

’De politie vroeg: wij willen de ME inzetten. Daar zei ik ja op’
Rob Bats, de burgemeester van Haren, hoorde van zijn 18-jarige zoon dat het 'Project X'-feest naar zijn dorp zou komen, hij had het op Facebook gezien. De rellen in Haren vorige week leidden tot miljoenen aan schade in het centrum van het dorp. De politie zegt ongeveer 50 verdachten in beeld te hebben.

De burgemeester wist niet hoeveel ME er paraat stond voor het geval de bezoeken aan het Groningse dorp vorige week zouden omslaan in rellen.

In een interview met de Volkskrant erkent Bats dat hij van tevoren zei dat er ME achter de hand werd gehouden, maar hoeveel wist hij niet. 'Kijk, ik reageer op signalen uit het veld. De politie vroeg: wij willen de ME inzetten. Daar zei ik ja op. Als ik zeg: de ME wordt ingezet, dan moet ik ervan uit kunnen gaan dat dit gebeurt. Maar het is aan de politie in de straat om te bepalen wanneer, hoe en in welke hoeveelheid. Ik heb geen signalen gekregen dat dit heel lang duurde', zegt Bats.

Excessief geweld
Bats zegt verder dat er geen rekening werd gehouden met een harde kern die excessief geweld zou gebruiken tegen de politie. 'Op dat scenario waren we niet voorbereid.' Op een vraag van de Volkskrant over het nuttigen van alcohol zegt de burgemeester dat er een alcoholverbod gold, maar dat 'het uiteindelijk gaat om de inschatting ter plekke'. Aan het begin van de avond werd er wel degelijk alcohol genuttigd.

http://www.ad.nl/ad/nl/11474/Facebookrellen/article/detail/3324169/2012/09/29/Burgemeester-Haren-hoorde-van-zoon-over-Project-X-feest.dhtml