GRIP 3 ProjectX facebook verjaardagsfeestje 16-jarige loopt uit op chaos - Haren 21-09-2012

Auteur Topic: GRIP 3 ProjectX facebook verjaardagsfeestje 16-jarige loopt uit op chaos - Haren 21-09-2012  (gelezen 206514 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Tony-cc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 265
Bats zegt verder dat er geen rekening werd gehouden met een harde kern die excessief geweld zou gebruiken tegen de politie. 'Op dat scenario waren we niet voorbereid.'
Tja, schijnbaar was hij dan niet op de hoogte, justitie echter wel degelijk, en dat is gewoon zwaar onderschat !
"In canibus confidimus"  -  "In dogs we trust"  Alle bijdragen door mij geplaatst op dit forum zijn op persoonlijke titel...


Martin63

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
Even terug komen op de journalist die een tik van een ME'r kreeg.
Ik hoorde hem op de radio voor het incident nog zeggen dat hij even iets ging aantrekken zodat het zichtbaar was dat hij van de pers was/is.
Als zo'n ME 'r dan niet kan lezen dat er schijnbaar PERS op zijn rug/borst staat, dat is een ander verhaal.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
'Bestuurders en politici begrijpen sociale media niet'
De meeste bestuurders en politici begrijpen weinig van social media. Met die stelling is 69 procent van de Nederlanders het eens. Dat blijkt zondag uit een peiling door Maurice de Hond.

'Project X komt door Facebook'
Zijn peilbureau onderzocht meningen over de recente rellen in Haren, rond een Project X-feest. Precies de helft zegt dat dit soort rellen ,,van alle tijden'' zijn. Tot het feest was - aanvankelijk per ongeluk - opgeroepen op Facebook. Zonder Facebook waren de rellen niet ontstaan, vindt 58 procent. Een op de tien weet het niet.
 
Job Cohen leidt onderzoek

Oud-burgemeester en -politicus Job Cohen gaat een commissie voorzitten die onderzoekt waarom het in Haren zo uit de hand is gelopen. Van de ondervraagde mensen vindt 35 procent Cohen de juiste man daarvoor, maar 42 procent is het daar niet mee eens. Bijna 60 procent vindt dat de gemeente met een juiste aanpak de ellende had kunnen voorkomen, tegen 28 procent die 'oneens' aangaven.
 
Media krijgt schuld

In de nasleep van de gebeurtenissen in Haren kregen behalve de nieuwe media, ook de 'oude' (kranten, tv en radio) de schuld van het aanwakkeren van de rellen. Op de stelling 'Dat er zoveel mensen waren, lag meer aan de oude media dan aan Facebook' reageerde 56 procent bevestigend. Iets minder dan een derde was het daar niet mee eens.

  http://www.binnenlandsbestuur.nl/bestuur-en-organisatie/nieuws/bestuurders-en-politici-begrijpen-sociale-media.8502601.lynkx


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Vanavond was er een stukje in Brandpunt op ned. 2
Hierin werd verteld dat de politie Haren (Groningen) pas op zaterdag contact hebben gezocht met Hamburg.
Ook werd verteld dat men juist niet met de ME had moeten optreden. Dit zou een averechtse werking hebben.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Vanavond was er een stukje in Brandpunt op ned. 2
Hierin werd verteld dat de politie Haren (Groningen) pas op zaterdag contact hebben gezocht met Hamburg.
Ook werd verteld dat men juist niet met de ME had moeten optreden. Dit zou een averechtse werking hebben.

Ja die arreme kindertjes waren helemaal uit hun doen toen ze die ME zagen.  :'(

Ze hadden helemaal geen plannen om te rellen en te plunderen, echt niet. Ze MOESTEN dat wel toen ze die witte helmen zagen. Dat maakte zoveel onverwerkte emoties los bij deze schatties.

En nu krijgen ze ook nog eens de schuld voor het vernielen en plunderen. Zoooooo oneerlijk.  >:(
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Vanavond was er een stukje in Brandpunt op ned. 2
Hierin werd verteld dat de politie Haren (Groningen) pas op zaterdag contact hebben gezocht met Hamburg.
Ook werd verteld dat men juist niet met de ME had moeten optreden. Dit zou een averechtse werking hebben.

Berichtgeving Brandpunt onjuist #projectx #Haren tinyurl.com/8e56kfy
@politie 8:16


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
@Arie

Ik keur het gebeuren in Haren ook sterk af. Laat ik daar duidelijk over zijn. Wel blijf ik zitten met veel vraagtekens die hopelijk door de commissie beantwoord gaan worden.
Het verslag van Brandpunt was ook duidelijk en je zou mogen verwachten dat ze genoeg feitenonderzoek gedaan hadden voordat er dergelijke uitspraken gedaan werden. Kennelijk zitten zij dus hier ook grandioos mis mee. Ik neem aan dat er een rectificatie door Brandpunt gedaan wordt.

Voor een ieder die niet de moeite heeft genomen om de link van Rader te bekijken volgt hier de tekst zoals die op Politie.nl te lezen is.

Citaat
Berichtgeving Brandpunt onjuist
Haren, 01-10-2012 • De berichtgeving in het programma Brandpunt van zondagavond is onjuist. In het programma werd door een Duitse politieman gemeld dat de politie Groningen pas na de problemen in Haren contact had gezocht met de Duitse collega’s. Dit is pertinent onjuist.


Op woensdag 19 september is vanuit het Regionaal Informatie Knooppunt van Groningen contact geweest met een Hamburgse collega van de afdeling Conflict en Crisisbeheersing (CCB). Met betrokken medewerker werd contact gezocht via de evenknie van CCB Groningen in Oldenburg die het contact met Hamburg legde. Met de Duitse collega’s werd de informatie gedeeld en werden ervaringen in Hamburg besproken. Op de zaterdag na het Harense incident werd wederom contact gelegd. De informatie over eventuele gevolgen voor slachtoffers na het incident in Hamburg werd nogmaals gedeeld.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Cohen: onderzoek duurt vier tot zes maanden
Published on Oct 1, 2012 by RTVOOG
Job Cohen verwacht vier tot zes maanden bezig te zijn met het onderzoek naar de rellen van 21 september in Haren. Maandag kwam de onderzoekscommissie voor het eerst bijeen op het gemeentehuis van Haren. Volgens een woordvoerder van de gemeente worden er voorlopig geen mededelingen gedaan over het verloop van het onderzoek.Cohen leidt de onafhankelijke onderzoekscommissie, die de gebeurtenissen van die dag onder de loep neemt. Die moet uitzoeken wat er rond de rellen is misgegaan. Daarnaast moet de commissie adviezen geven om soortgelijke situaties in de toekomst te voorkomen.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Commissie-Cohen vindt steun bij Harense gemeenteraad - RTV Noord
Published on Oct 1, 2012 by rtvnoord
De onderzoekscommissie onder leiding van Job Cohen heeft maandagavond brede steun gekregen van de Harense gemeenteraad om de rellen rondom het uit de hand gelopen Facebookfeest in Haren te onderzoeken. Het was voor het eerst dat de raad bijeenkwam na de Project X-rellen. - Kijk hier voor meer informatie: http://www.rtvnoord.nl/?p=114033
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #679 Gepost op: 4 oktober 2012, 14:31:11
Opstelten spreekt met gedupeerden Haren
Published on Oct 4, 2012 by RTVOOG
Minister Ivo Opstelten van Veiligheid en Justitie bezocht woensdagmiddag Haren. Tijdens zijn bezoek maakte hij met burgemeester Rob Bats een wandeling door de getroffen buurt. Zo bezocht hij onder andere de Albert Heijn aan de Kerkstraat, die tijdens de rellen geplunderd werd. Opstelten toonde zich geschrokken van de verhalen die hij van diverse bewoners en ondernemers hoorde. Samen met Bats liep hij langs de Kerkstraat en de Jachtlaan, waar symbolisch een 'X' in bloemen te zien was. Over het onderzoek van Cohen liet Opstelten weinig los. Wel toonde hij begrip voor politievakbond NPB, dat wil dat de commissie eerder met resultaten komt.
Samen sterk in de hulpverlening!