Politie grijpt in na Project X HarenAMSTERDAM - Het politiekorps Noord-Nederland heeft na haar falen tijdens Project X Haren haastig ingegrepen in de eigen organisatie om voortaan beter op dergelijke incidenten te zijn voorbereid.
Uit een intern plan met verbeteracties dat in handen is van Dagblad van het Noorden en RTV Noord blijkt dat het korps bij de aanpak van de Facebookrellen op 21 september vorig jaar ernstig tekortschoot.
Uit het document wordt duidelijk dat de politie Noord-Nederland niet is berekend op ongeplande evenementen waarbij veel politiemensen op de been moeten worden gebracht, zoals bij de bestrijding van de rellen in Haren.
Dagblad van het Noorden citeert uit het rapport onder meer: "Op het moment dat de ME uitrukte bleek een aantal middelen niet goed te functioneren of onvoldoende aanwezig (lege portofoons/mobilofoons/onvoldoende geweldsmiddelen). Ook agenten op straat hadden lege portofoons."
Eerder klonk al kritiek op het feit dat de toegangswegen rond Haren niet op tijd waren afgezet en dat er ME’ers te weinig zouden zijn.
Haast
De politie maakt haast met de veranderingen. Een deel is al op 1 januari dit jaar ingegaan. Zo zijn ME-busjes uitgerust met navigatieapparatuur. Ook heeft het korps lange wapenstokken besteld. De politie loopt met zijn plannen vooruit op de commissie-Cohen, die de facebookrellen onderzoekt.
Het Project X-feest ontstond toen een meisje op Facebook aankondigde haar verjaardag te willen vieren. Ze vergat aan te geven dat het om een besloten feestje ging, waardoor duizenden ongenode gasten naar Haren kwamen. Bij de rellen die uitbraken raakten tientallen mensen gewond.
http://www.nu.nl/binnenland/3026516/politie-grijpt-in-project-x-haren.html