9 van de 10 foto`s op Twitter komt niet uit Haren. Vanmiddag en vanavond gaan er een aantal Livestreams online. Dus we zullen wel zien.
EDIT:
Onbemand vliegtuig gaat Facebookfeest Haren livestreamenAMSTERDAM - Een onbemand vliegtuigje gaat vanavond beelden maken van het 'Project X'-Facebookfeest in Haren en deze live uitzenden op internet.
De livestream begint om 4 uur op het station in Groningen met 'gewone' camera's. Sander Akkerman, van productiebedrijf SA Multimedia, verwacht dat de drone om 7 uur vanavond de lucht in gaat.
SA Multimedia krijgt van productiebedrijf Dutchview een zogenaamd 'Liveview'-apparaat. Met het apparaat, waar zes simkaarten inzitten, kan te allen tijde overal worden uitgezonden.
Of dat ook legaal is, is niet duidelijk. "Ik moet je heel eerlijk vertellen, we schieten hem gewoon de lucht in en we hebben geen toestemming", aldus Akkerman. "Het is gewoon een consumentending waar je volgens mij altijd mee mag vliegen. Hij gaat niet heel hoog."
Gemeente Een woordvoerder van de gemeente Haren zei niet op de hoogte te zijn van de plannen. Ook zij weet niet of het legaal is om een drone de lucht in te schieten. "Als mensen dit willen doen, dan moeten ze dat doen. Ik heb geen idee of daar een vergunning voor nodig is."
Op Facebook hebben al ruim 28.000 mensen aangegeven dat ze aanwezig zullen zijn. Hoewel het onwaarschijnlijk is dat dat aantal daadwerkelijk komt opdagen, denkt Akkerman dat een opkomst van 5 tot 10 procent mogelijk is, zoals op een eerder Project X-feest in Duitsland het geval was. In Hamburg kwamen vorig jaar 1500 mensen op een Facebookfeest af.
Ondertussen treft de gemeente maatregelen voor het feest. Om feestgangers op een dwaalspoor te zetten zijn de straatnaamborden op de Stationsweg in Haren verwijderd.
Door: NU.nl/Jeroen Kraan
http://www.nu.nl/internet/2915413/onbemand-vliegtuig-gaat-facebookfeest-haren-livestreamen.htmlNieuwsbericht toegevoegd