GRIP 3 ProjectX facebook verjaardagsfeestje 16-jarige loopt uit op chaos - Haren 21-09-2012

Auteur Topic: GRIP 3 ProjectX facebook verjaardagsfeestje 16-jarige loopt uit op chaos - Haren 21-09-2012  (gelezen 209631 keer)

0 gebruikers (en 19 gasten bekijken dit topic.

Pino112

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,581
http://weblogs.nos.nl/hoofdredactie/2012/09/22/haren-als-middelpunt-van-wereld/

Citaat
Haren als middelpunt van wereld

Hoofdredactie Marcel Gelauff 22-9-2012 10:11

Bij de NOS komen nogal wat reacties binnen op de gebeurtenissen in Haren en de rol van de media daarin. De strekking is dat de media en de NOS Haren het middelpunt van de wereld hebben gemaakt en deze ellende (mede) hebben veroorzaakt door te berichten over een feest dat niet bestaat.

Ik denk dat veel Nederlanders net als ik deze week met een gevoel van verbijstering hebben zitten kijken naar wat zich ontwikkelde in Haren. Een meisje doet iets verkeerd op een webpagina, dat wordt verspreid door anderen en uiteindelijk zijn er rellen, staat de nationale pers voor de deur en besteedt ook CNN er aandacht aan.
Uit het niets kwam het en over een paar dagen is iedereen het vergeten. Behalve de inwoners van Haren.

Hoe zijn wij als redactie van NOS Nieuws hier mee omgegaan?

Ik wil benadrukken dat ik me zeer bewust ben van de mogelijke maatschappelijke effecten van wat wij uitzenden. Wij hebben als redactie van NOS Nieuws een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid en die aanvaard ik ten volle. Wij beseffen heel goed, dat wij bij kunnen dragen aan het van niets iets maken of emoties kunnen uitvergroten.
Dat is vaker een dilemma en dat was het zeker nu. Daar hebben we het deze week op de redactie ook een aantal maal over gehad. En consequenties uit getrokken.

Haren hebben we de hele week als onderwerp niet gekozen, totdat de burgemeester een noodverordening afkondigde, straten ging afzetten en straatnaambordjes liet verwijderen. NOSop3 en 3Fm hebben er wel eerder bij stilgestaan, omdat zij zich op specifieke doelgroepen richten, maar pas donderdag zat Haren voor het eerst uitgebreid in het NOS Journaal op TV, was het uitgebreid op Radio 1 en een belangrijk onderwerp op NOS.nl.

We hebben die keuze gemaakt, omdat het simpelweg nieuws is dat de burgemeester zulke maatregelen neemt, hoe absurd misschien ook de aanleiding is. Het is nieuws dat een meisje een fout maakt op de sociale media en vervolgens een dorp in Groningen rellen vreest. Het is onze taak te laten zien wat er in de wereld gebeurt en dan kan en wil ik dit niet negeren.
Dat we er uiteindelijk over moesten berichten staat voor mij vast. De vraag is vooral hoe je er over bericht.
Wij hebben geprobeerd het zo verantwoord mogelijk te doen door zo lang mogelijk afstand te houden, een zakelijke en rustige toon te kiezen en de oproep om naar niet naar Haren te komen voortdurend te herhalen. Er waren geen extra NOS Journaals, er was geen hijgerige toon, we deden louter verslag.

Maar uiteindelijk kwamen er mensen die er blijkbaar genoegen in scheppen het leven van anderen op hun kop te zetten, anderen te kwetsen en rellen en veel schade te veroorzaken. Een kleine groep binnen al die duizenden nieuwsgierigen ongetwijfeld maar er was angst, er werden vernielingen aangericht en hulpverleners aangevallen.

De mensen die  dat doen zijn verantwoordelijk voor de ellende die ontstaat. Niet de verslaggevers van de NOS.

Ik zie hoe schokkend en bedreigend dit voor de inwoners van Haren is geweest maar het is blijkbaar de wereld waar wij in leven. En die laten we zien.

Dit is hoe ik het nu beoordeel. De komende dagen zullen we onze verslaggeving evalueren en bekijken wat wij er van kunnen leren.


guest13155

  • Gast
Hoeveel "feestgangers" zijn er uiteindelijk geweest? De getallen in de media wijken nogal af van elkaar.


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
mijn idee

Die twee studenten en die DJ timor aansprakelijk stellen, die hebben willens en wetens dit gedaan. Dat meisje niet.

En ieder (jeugd, opa, of journalist) die daar verschijnt en ziet ME daar staan, wat verwacht je dan. Dat ze flyers gaan uitdelen om je te verzoeken naar huis te gaan.

Mooiste wat ik net las hier, dat de ME wel even rekenschap kon houden dat die aan zijn rug was geoppereerd.  hmmm... right, geef je medisch dossier maar even.. zucht.
Sorry, ik woon in Groningen, Haren is een heel leuk plaatstje wat tegen Groningen aanligt.
Van mij uit hadden ze allemaal zo mogen uitzien.

 maar dat mag je natuurlijk niet zeggen :)

foto Nu.nl (denk als er een tweet knop op zit dat je dus dat gewoon vrij mag verspreiden)
Als ze allemaal zo waren geweest, dan was er geen probleem geweest, volgens MIJ is dat namelijk geen relschopper....


Rutger

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 820
Vond het trouwens wel een mooie oproep van de korpschef aan iedereen (ook gemeente, politie, media en ouders) om een stuk zelfreflectie toe te passen op de gebeurtenissen van gisteren. Volgens mij gaat dat veel meer opleveren dan alleen maar modder gooien naar andere partijen
Bron: Persconferentie 11:00 uur


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Ik snap dat de gemoederen hier hard oplopen, maar om dan hier neer te zetten dat:

-relschoppers dan maar bloedend moeten worden afgevoerd,
-relschoppers/bezoekers kaalgeplukt moeten worden zodat de kinderen van deze mensen er ook onder lijden,
-er maar gewoon op losgeslagen had moeten worden door ordediensten,

Waar zijn wij dan zelf beter als HV'r dan de mensen waarover wij schrijven? Omdat wij dit uit goedheid bedoelen?

Zoals ik het zie is er gepast geweld toegepast en volgens het boekje. Maar sommige van de uitspraken die ik hier lees vallen bij anderen onder ophitsing.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
Als ze allemaal zo waren geweest, dan was er geen probleem geweest, volgens MIJ is dat namelijk geen relschopper....

weet je zeker?


Foto's over haren:
http://www.skylines.io/search?q=Haren


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
weet je zeker?


Foto's over haren:
http://www.skylines.io/search?q=Haren
"Rustig" naast een ME'er staan, beide zelfde kant op kijken. #VAG en #AE in de tweet.


soetevent

  • BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 318
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
Kan zijn dat ik het verkeerd zie, maar hoezo rustig ernaast staan en kijkend?
Volgens mij heeft de bebloede meneer een hand in zijn kraag, en het zou me niets verbazen als die hand hoort bij de man met de helm.

Maar dat is alleen hoe ik het zie...


Geert

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
Zojuist gelezen op facebook

Bericht aan al die personen die iets over de kwestie Haren willen zeggen - zij die bij de haard zijn geweest, als reporter of toeschouwer - die aangeven dat er iets niet goed geregeld of voorbereid is, suggererende dat het politie-apparaat en/of de burgemeester een zekere verantwoordelijkheid moet worden aangerekend...
 Jullie proberen de schuld te verplaatsen van dader naar de dienstverlening/overheid: de breinlozen die de keuze hadden gehad om naar 'een feestje' te gaan - waarvan meermaals was gezegd dat die er niet zou zijn, hoe dwaas ben je dan...? - zijn degenen die een chaos hebben gecreëerd, met elkaar! Zij zijn het die de rekening gepresenteerd moeten krijgen...Feestje? Verjaardag? Als ik naar een verjaardagsfeestje ga, neem ik een presentje mee voor de jarige... Iedereen die heen is gegaan kan zich verschuilen achter allerlei excuses, maar zij horen alleen wat ze willen horen, wanneer ze het willen horen: ER WAS GEEN FEEST!!!! IEDEREEN DIT TOCH WILDE KOMEN WERD VERZOCHT DIT NIET TE DOEN!!! Ben je desondanks toch gegaan, dan hoor je wat mij betreft, tot de groep verantwoordelijken evenals de 'triggers' (media)...


En zo is het precies


HAPRPAA

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
  • Uiteindelijk pakken we je toch wel!
Weet iemand hoeveel politie (inclusief ME) er is ingezet? Ik lees nieuwsberichten waarin de inzetgetallen variëren van 50 tot 600 man?