Allereerst wil ik aangeven dat ik het ongelooflijk en afschuwelijk vind wat er daar gebeurd is. En ik ben het eens met de meest van jullie dat de mensen daar niets te zoeken hadden en allemaal enkel uit waren op sensatie.
Echter dit was bekend… Er is niet voor niets donderdag een persconferentie gehouden, er waren dranghekken, straatnaambordjes waren verwijderd en er werd zo was aangegeven ME achter de hand gehouden. Maar er werd niets georganiseerd om de mensen bezig te houden. De menigte was, zoals verwacht gekomen, stond doelloos achter de dranghekken en wachtte op wat er komen ging. Dit blijkt ook uit de radio verslagen waarin wordt aangegeven dat de mensen zich verveelde. En dan hoef je maar een paar raddraaiers te hebben…. Dat zou men inmiddels toch moeten weten naar aanleiding van de strandrellen en diverse voetbal rellen.
Helaas ging het zoals verwacht, wees nou gewoon eerlijk, weer mis. Maar helaas ook kan ik persoonlijk niets anders concluderen dan dat de overheid tekort geschoten is. Nee, we organiseren geen feest, we roepen op wel om niet te komen, we zetten wel de ME klaar en hebben alle ingrediënten om gezellig een potje te matten met een paar oproerkraaiers en heel veel minderjarige, door deze samenleving afgeleverde, niet beter wetende meelopers! En vervolgens zijn we weer allemaal heel verbaasd dat het “toch” misging en hebben we nu weer alle tijd om persconferenties te geven en weet ik het hoeveel rechercherus in te zetten om alles uit te zoeken. We dempen de put als het kalf verdronken is en het boeltje van de Harense burger gesloopt is.
Had alle toegangswegen naar Haren afgesloten met de toch als bestelde politie, Had voor bijvoorbeeld 538 gebeld voor dringende organisatie assistentie en één of twee podium wagens + 2 DJ-s, had ToyToy dixi gevraagd om 100 toiletten, had Workx gevraagd voor 200 hekken en had dat verlaten voetbal veld 1 gebruikt als parkeerplaats en veld 2 als feest veld. Had die 40 rechercheurs of gewoon een grote particulier beveiliger ingezet om voor 10 euro pp iedereen het terrein op te laten en had de toch al gereedstaande ggd of sigma ingezet als EHBO post. En dan ontbreekt er één ding in bovenstaande en dat zijn de drank karren. En dat klopt die heb je dus niet nodig, alleen water was genoeg geweest. Wedden dat iedereen het gauw zat was en niet dronken en druppelsgewijs het terrein weer verlaten had. En roep nou niet dat voorgaande niet in 6 uur te regelen is want dat was ook niet nodig, er al een week bekend dat er iets zou gaan gebeuren in Haren en als je echt wil, kan je met bovenstaande bedrijven, in een week heel veel regelen ook zonder er ruchtbaarheid aan te geven. En natuurlijk had het de samenleving geld gekost en was er schade aan het voetbalveld ontstaan maar waarschijnlijk veel minder als nu.
Hopelijk gaat de overheid, net als alle daar aanwezige, zelfreflectie toepassen. Maar gaat overheid uit deze reflectie hopelijk de lering trekken dat je in deze moderne tijd net als het bedrijfsleven “out of the box” moet denken om hedendaagse ongewenste situaties met bijbehorend idioot publiek de baas te kunnen en te blijven. Zij pretenderen namelijk verantwoordelijk te zijn voor u en mijn veiligheid maar die kunnen ze met het huidige beleid absoluut niet garanderen, zo is helaas maar weer gebleken.