GRIP 3 ProjectX facebook verjaardagsfeestje 16-jarige loopt uit op chaos - Haren 21-09-2012

Auteur Topic: GRIP 3 ProjectX facebook verjaardagsfeestje 16-jarige loopt uit op chaos - Haren 21-09-2012  (gelezen 210735 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Rutger

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 820
Kortom, we moeten de Burgemeester maar ontslaan? Omdat hij een feest wat er helemaal niet was niet heeft door laten gaan? Even heel erg kort gezegt. Er is al uren voordat die mafketels naar Haren kwamen al verteld dat er totaal geen feest zou zijn in Haren, en zij verzocht zijn niet naar Haren te komen. Je moet nu niet de zaken gaan omdraaien en de schuld bij de Burgemeester neerleggen.

De zaken moeten inderdaad niet omgedraaid worden, de burgemeester is en blijft verantwoordelijk voor de veiligheid.
Op het moment dat hij weet dan er duizenden onderweg zijn naar zijn dorp moet hij handelen. Hoe hij dat doet mag hij zelf weten. Een alternatief feest organiseren kan een idee zijn maar het mag ook anders. Maar neem de verantwoordelijkheid. Ik betwijfel of hij zijn rol goed heeft ingevuld.


MORCIK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 354
Wat zal er gebeuren wanneer de gemeente een ander initiatief had geboden? Was het dan wel rustig gebleven? Ik denk van niet. Er waren hoe dan ook vechtpartijen/rellen ontstaan, door de willekeur aan "hooligans" . Ook vanuit Almelo (waar ik woon) zijn diverse jongeren richting Haren gereisd, met maar 1 doel voor ogen. Onrust schoppen.
De enorme toeloop richting het dorpje, dat was bovendien organisatorisch niet haalbaar geweest. 25000 Man op een voetbalveld, met een DJ, zonder drank- en eetgelegenheden? Om nog maar te zwijgen over controle op alcoholgebruik, of een EHBO post. Het is niet in een dag haalbaar om dit te regelen.

Tja, ik blijf van mening dat het absoluut niet voorkomen had kunnen worden.

Op het moment dat ik de signalen ontving over de komst van hooligans was het eigenlijk al te laat, maar je hebt liever dat ze naar een voetbalveld geleid worden waar ze minder schade kunnen aanrichten dan in een woonwijk en centrum. Sta toe dat er bands of dj's zijn om de mensen er toe te bewegen om die kant op te gaan, dan zijn ze voorlopig zoet. Bovendien heb je beter overzicht dan in een woonwijk of centrum met allerlei smalle straatjes. Alcoholverkoop kun je niet toestaan, want het blijft een onofficieel feest. Voor eventuele gewonden moet je beroep doen op de reguliere hulpverlening.

Hooligans zijn lastig volk verscholen in een menigte en ik heb geen idee wat de mogelijkheden zijn om ze eruit te pikken als ze bekenden zijn van de politie. Maar de ingrediënten als de strandfeestrellen waren volop aanwezig, daar hadden ze op kunnen anticiperen.


Koekoek

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 84
Ik lees zo nu en dan met groeiende verbazing / verwondering / ergernis de verschillende bijdragen.

Ik denk dat er eerst een misverstand uit de weg moet en dat is dat er een alternatief feest zou zijn. Dit is niet gepland en kan dus ook niet afgelast worden.
Er is ook steeds gecommuniceerd door de gemeente dat dit er niet was.
Dat er kranten, twitter, radiostations zijn die dit wel blijven roepen, daar kan de gemeente niets aan doen.
Ik proef daar toch heel veel sensatiezucht bij een aantal nieuwsmedia en radio dj's. Met name van slamfm, veronica en 538.
Er was wel een alternatieve locatie gepland waar men de bezoekers naar toe wou sturen. Dit was het voormalige voetbalterrein van de VV Gorecht.
De gemeente had daar mobiele lichtmasten geplaatst. Daar zijn gedurende de avond ook honderden mensen geweest die daar hun feestje gevierd hebben, zonder rotzooi.
Auto neerzetten, kofferbak open en daar staan dan van die enorme stereo's in.

Als de mensen daar niet naar toe willen , tja dan had je vanaf 7 uur ze met de ME er naar toe moeten drijven. Was ook fout geweest, had escalatie in de hand gewerkt.

Er waren nog helemaal niet zulke grote mensenmassa's om half acht. Ook waren er geen duizenden onderweg met auto of trein.
De meeste mensen die er waren kwamen uit de stad Groningen en directe omgeving. 4-6 km fietsen, 5 minuten met de trein.
Groningen heeft zo ongeveer de jongste bevolking van Nederland, met o.a. tienduizenden studenten.
Dat is niet in te schatten of die komen en met hoeveel ze komen. Je ziet dat pas als ze er al bijna zijn.
Dan is het te laat om nog bij te sturen.

Zoals de korpschef al zegt, de Rijkstraatweg (tussen Haren en Groningen) afsluiten en geen mensen meer toe laten was ook geen optie.
Dan had je daar op dat moment op een 2e locatie ook ME moeten hebben.
De 3e locatie die je dan af had moeten sluiten was het station in Groningen om te voorkomen dat ze naar Haren reizen.
Daar had men simpelweg te weinig personeel voor, want helaas de relschoppers waren al vroeg begonnen.

Ik denk dat gemeente en hulpverleningsdiensten alle lof verdienen dat ze er voor gezorgd hebben dat er gelukkig geen doden te betreuren zijn en dat de rust in Haren is wedergekeerd.
Sterkte voor alle hulpverleners, bewoners, ondernemers en andere betrokkenen die dit nooit meer zullen kunnen vergeten.


MORCIK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 354
Wie zegt jou dat deze tweet naar waarheid klopt, kan ook grootspraak zijn van iemand die wat leuks wil plaatsen. Twitter zie ik nu niet en nooit niet als een daadwerkelijk nieuwsmedium waar alles klopt.

Ik zou dergelijk signalen zeer serieus nemen en er rekening mee houden. Want achteraf is gebleken dat deze signalen terecht waren.

Citaat
Daar knip je wel even de redenering weg dat hij dat juist niet bedoelt. Had dit anders aangepakt kunnen worden? Ja misschien wel, maar het is zeker niet terrecht om dit in de schoenen te schuiven van de burgemeester en politie. Ze waren voor bereid op een oploop van diverse mensen (ondanks dat ze hadden gezegd dat met niet moet komen) maar net als met voetbalwedstrijden kan je nooit helemaal voorspellen wat een groep mensen gaat doen als er een enkeling een rare kronkel krijgt. Als jij dit had wilen voorkomen dan had half noord nederland moeten worden afgegrendeld. A28 dicht door er politieposten neer te zetten en alle personalia opschrijven, de treinen die er stoppen compleet controleren op "nare" mensen en ook van iedereen de personalia te registreren. Willen we dat, nee dat willen we ook niet. Maar helaas laten een aantal halve zielen zien dat het blijkbaar wel moet omdat een stel hollandse kaalkoppen een "feestje" willen.

Die mensen bestaan helaas en ze hebben gewoon een bestaansrecht. Want laten we eerlijk wezen, degenen die straks opgepakt worden lopen over een tijdje weer gewoon vrij rond om het volgende feest te verzieken.


MORCIK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 354
Kortom, we moeten de Burgemeester maar ontslaan? Omdat hij een feest wat er helemaal niet was niet heeft door laten gaan? Even heel erg kort gezegt. Er is al uren voordat die mafketels naar Haren kwamen al verteld dat er totaal geen feest zou zijn in Haren, en zij verzocht zijn niet naar Haren te komen. Je moet nu niet de zaken gaan omdraaien en de schuld bij de Burgemeester neerleggen.

Dit is wat die mafketels maar ook de gewone beschaafde mensen die wel in zijn voor een feestje gelezen:

http://www.nu.nl/binnenland/2915549/facebookfeest-haren-verhuist-andere-locatie.html

Dat volk komt er aan, en wat doe je dan als burgemeester? Achterover leunen?


MORCIK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 354
Dat er kranten, twitter, radiostations zijn die dit wel blijven roepen, daar kan de gemeente niets aan doen.

Daar moet de gemeente iets aan doen! Onmiddellijk laten rectificeren. Maar het feit dat de media het geïnterpreteerd hebben als een verplaatsing van het feest zegt ook iets over de manier hoe de gemeente gecommuniceerd heeft. Maar het kwaad was eigenlijk al geschied. Als de gemeente geen feest wil, dan moeten ze ook geen alternatief aanbieden waar de mensen kunnen ..... Ja, wat kunnen ze nu eigenlijk op zo'n leeg veld? Weinig tot niets, afgezien van een enkeling die wél weet hoe je uit niets een feestje kunt maken. Had die bands en dj's toestemming gegeven om daar te spelen, dan had het volk een reden om die kant op te gaan, maar dat was er niet (meer). Dus bleven ze hangen op een plek waar je het niet wilt hebben mét hooligans ertussen. Zie daar de gevolgen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Dit is wat die mafketels maar ook de gewone beschaafde mensen die wel in zijn voor een feestje gelezen:

http://www.nu.nl/binnenland/2915549/facebookfeest-haren-verhuist-andere-locatie.html

Dat volk komt er aan, en wat doe je dan als burgemeester? Achterover leunen?
Er is gebeurt wat er moet gebeuren. De mensen dringend adviseren om vooral niet naar Haren te komen. dat er dan nog een partij mafketels alsnog komen is dan niet meer te wijten aan de gemeente. Voor de zekerheid is er een voetbalveld geregeld met een paar lichtmasten om de eventuel mensen die zouden komen daar op te vangen. Niks meer niks minder. Er was geen band er was totaal niets daar.
Dit is uren van te voren bekend gemaakt. Wat moet een gemeente dan nog doen als er toch een partij van die mafketels komen, en de zooi in elkaar trappen. Dan past er maar 1 maatregel, en die is gisterenavond uitgevoert, met keiharde hand ingrijpen. Er was een noodverordering, dus er kon ook direct opgetreden worden. Je eigen burgers en goederen beschermen, dat is dan de eerste prioriteit van de gemeente en politie.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Ik weet niet meer precies waar ik het gelezen heb, maar volgens mij was dat Twitter. Aangezien de topics #Haren en #ProjectX razendsnel gingen kan ik dit niet meer achterhalen.
Het flitste echt voorbij en voor ik het weet was ik alweer ergens anders mee bezig, dus ik heb er niets mee gedaan.

Als je het op twitter voorbij hebt zien komen en de berichten gaan zo snel dat je het niet kan volgen dan snap ik ook
waarom je het niet hebt kunnen melden zelfs als je het heel graag hebt willen melden.
Ik weet wel dat als je zoiets meldt en je geeft het twitteraccount door dat men er dan serieuz mee aan de slag gaat.
Tenminste dat is mijn ervaring met een 2 tal regio's. Om welke zaken dat ging doe ik geen mededelingen mocht men daarom gaan vragen.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


mauster

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 59
Misschien toch geen slecht idee om deze lieden ter invulling van hun straf de dienstplicht te laten vervullen. Een paar jaartjes hiërarchie, hard werken en afgerekend worden op je daden en verantwoordelijkheden (ook in postieve zin) zou zeker geen kwaad kunnen. De wetgeving is er al, selectief oproepen was ook al aan de orde toen de dienstplicht nog algemeen werd uitgevoerd, dus aanpakken die hap.
O0 O0 O0 O0

Aanvulling: voor je 16e van school zonder baan = dienstplicht tot behaald vakdiploma.

ROC's halveren. Geld naar defensie.

Daarbij komen er bij defensie banen bij.


Koekoek

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 84
Dit is wat die mafketels maar ook de gewone beschaafde mensen die wel in zijn voor een feestje gelezen:

http://www.nu.nl/binnenland/2915549/facebookfeest-haren-verhuist-andere-locatie.html

Dat volk komt er aan, en wat doe je dan als burgemeester? Achterover leunen?

De burgemeesterheeft niet achterover geleund. De mensen wilden domweg niet naar die alternatieve locatie gaan.
Je kunt in zo'n geval alleen met geweld mensenmassa's sturen. Dat was ook fout geweest als de burgemeester om 8 uur had bevolen om de omgeving van de stationsweg schoon te vegen richting voetbalterrein. Dan was nNderland te klein geweest.
In mijn vorige bijdrage heb ik de situatie een beetje proberen te duiden.

Sommige mensen moeten altijd een schuldige (overheid) aanwijzen.
Dit geeft de relschoppers een reden om weer een volgende rel te schoppen. Want zullen ze redeneren de overheid krijgt toch de schuld en wij komen er weer mee weg.

De mensen die gekomen zijn op een feestje dat er niet was en met name de relschoppers zijn de schuldigen aan deze geweldsuitbarsting en niemand anders.
men had niet hoeven komen en als men er toch is had men geen vernielingen hoeven aan te richten, ambulance- en brandweerpersoneel aan hoeven vallen.
Dit hebben ze wel gedaan en daar heeft de burgemeester part noch deel aan gehad.