Ik lees zo nu en dan met groeiende verbazing / verwondering / ergernis de verschillende bijdragen.
Ik denk dat er eerst een misverstand uit de weg moet en dat is dat er een alternatief feest zou zijn. Dit is niet gepland en kan dus ook niet afgelast worden.
Er is ook steeds gecommuniceerd door de gemeente dat dit er niet was.
Dat er kranten, twitter, radiostations zijn die dit wel blijven roepen, daar kan de gemeente niets aan doen.
Ik proef daar toch heel veel sensatiezucht bij een aantal nieuwsmedia en radio dj's. Met name van slamfm, veronica en 538.
Er was wel een alternatieve locatie gepland waar men de bezoekers naar toe wou sturen. Dit was het voormalige voetbalterrein van de VV Gorecht.
De gemeente had daar mobiele lichtmasten geplaatst. Daar zijn gedurende de avond ook honderden mensen geweest die daar hun feestje gevierd hebben, zonder rotzooi.
Auto neerzetten, kofferbak open en daar staan dan van die enorme stereo's in.
Als de mensen daar niet naar toe willen , tja dan had je vanaf 7 uur ze met de ME er naar toe moeten drijven. Was ook fout geweest, had escalatie in de hand gewerkt.
Er waren nog helemaal niet zulke grote mensenmassa's om half acht. Ook waren er geen duizenden onderweg met auto of trein.
De meeste mensen die er waren kwamen uit de stad Groningen en directe omgeving. 4-6 km fietsen, 5 minuten met de trein.
Groningen heeft zo ongeveer de jongste bevolking van Nederland, met o.a. tienduizenden studenten.
Dat is niet in te schatten of die komen en met hoeveel ze komen. Je ziet dat pas als ze er al bijna zijn.
Dan is het te laat om nog bij te sturen.
Zoals de korpschef al zegt, de Rijkstraatweg (tussen Haren en Groningen) afsluiten en geen mensen meer toe laten was ook geen optie.
Dan had je daar op dat moment op een 2e locatie ook ME moeten hebben.
De 3e locatie die je dan af had moeten sluiten was het station in Groningen om te voorkomen dat ze naar Haren reizen.
Daar had men simpelweg te weinig personeel voor, want helaas de relschoppers waren al vroeg begonnen.
Ik denk dat gemeente en hulpverleningsdiensten alle lof verdienen dat ze er voor gezorgd hebben dat er gelukkig geen doden te betreuren zijn en dat de rust in Haren is wedergekeerd.
Sterkte voor alle hulpverleners, bewoners, ondernemers en andere betrokkenen die dit nooit meer zullen kunnen vergeten.