De schuldvraag is voor mij duidelijk, niemand minder dan dit tuig is verantwoordelijk.
Het moge duidelijk zijn dat er geen (groot) probleem zou zijn geweest als men gewoon gezellig was langsgekomen (zoals ook in de middag gebeurd was). Het tuig heeft de keuze gemaakt om te plunderen, te vernielen en bewoners doodsbang achter te laten.
De meelopers, die er genoeg zijn in deze leeftijdscategorie, hebben een groot aandeel geleverd waardoor de schade niet te overzien was.
Bekijk de videobeelden goed en je zult zien dat er genoeg debielen/hooligans waren die uit het beeld van de camera blijven / onherkenbaar zijn en zelfs personen die filmen eisen dat ze daarmee ophouden. Dit is de groep die een AH openbreekt, waarna de meelopers ''gezellig'' gaan mee plunderen. De tweede groep staat opnieuw goed op de camera en zal hun straf niet ontlopen. Maar juist de hooligans weten precies waar ze mee bezig zijn.
Ik zie jongeren recht voor de HD camera van stuk.tv een verkeersbord molesteren, er zal geen hooligan zijn die het in zijn hoofd haalt om zich te laten filmen. Die hooligans zijn dan ook erg moeilijk te pakken en vele zullen hun straf helaas ontlopen, hulde voor de AE die er genoeg van dit soort tuig wel te pakken heeft kunnen krijgen.
Ik durf ook wel de vergelijking te trekken met de scholierenstaking, de meeste jongeren komen om baldadig te zijn. Verschil nu is alleen dat er een grote groep hooligans de boel opstookt en een grote groep jongeren meetrekt.
Of de gemeente/politie fouten heeft gemaakt? Toen deze groep steeds groter werd had men kunnen verwachten dat deze jongeren baldadig zouden worden en de confrontatie zouden opzoeken. Dat het in deze mate (met dank aan de hooligans) zou ontsporen had niemand kunnen voorzien. Wel had men kunnen verwachten dat op het moment dat de schemering inviel het de verkeerde kant op zou gaan. In mijn eigen ogen had er dus al eerder meer ME opgetrommeld moeten worden.
Wel deel ik de mening dat de media (en dus niet social media) hier een gigantische rol in speelt, iedere dag zijn er openbare feesten maar juist door de (in het begin) lokale kranten en later landelijke kranten / radiostations en televisiezenders heeft dit feest iedere Nederlander bereikt. De opgeroepen zelfreflectie kan ik dan ook zeker begrijpen, al heb ik het gevoel dat de Telegraaf etc. er helemaal geen problemen mee heeft dat dit op deze manier is ontspoort. De krant zal vast goed verkocht zijn de volgende dag (helaas).
Hoe had dit nu voorkomen kunnen worden?
Op het moment dat er zoveel jongeren / hooligans aanwezig zijn ben je al te laat. Deze vorm van escalatie is daarintegen wel uniek te noemen. In mijn ogen hadden (overdag al) de jongeren tegen gehouden moeten worden op het station, toegangswegen (afslag A28) al afgesloten moeten worden en de voetgangers vanuit Groningen al voor Haren tegengehouden moeten zijn. In het dorp werd het een kat en muis spel. Je jaagt ze uit de ene straat en er duikt weer een groep op bij de plaatselijke AH. Het rellen valt dan ook bijna niet meer te stoppen (en zal zoals al eerder hier aangehaald pas stoppen als het tuig er geen zin meer in heeft).
Grote groepen jongeren eindigt helaas vaak in confrontatie met de ME, dan liever de confrontatie vroegtijdig buiten Haren / op het station dan in de straten / centrum in het donker.