GRIP 3 ProjectX facebook verjaardagsfeestje 16-jarige loopt uit op chaos - Haren 21-09-2012

Auteur Topic: GRIP 3 ProjectX facebook verjaardagsfeestje 16-jarige loopt uit op chaos - Haren 21-09-2012  (gelezen 210758 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Panigale

  • Underthekuffer......
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • Team ABC
Het sturen van die mensenmassa was heel eenvoudig te doen door de dj's en bands te gedogen op het voetbalveld. Dit heeft de burgemeester juist expliciet verboden. Behoorlijk stom, want mensen gaan echt niet uit vrije wil naar een leeg veld.

Wat een onzin! Sorry hoor maar je bent nu echt op een manier je theorie aan het verdedigen die helemaal nergens op slaat.  

Je oordeeld veel te makkelijk. Mensen zijn ook op vrije wil naar een dropje gegaan waar van ze wisten dat behalve veel mensen niets anders te doen was. DJ's en/of een band gedogen had op geen enkele manier een garantie gegeven dat op de weg naar het voetbalveld niets was gebeurd. Laat staan dat het op dat veld iets ook uit de hand had kunnen lopen. Het publiek wat op Haren af was gekomen had duidelijk andere bedoelingen dan feest vieren!


MORCIK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 354
Volgens u had de burgemeester dit moeten gedogen.
Een terrein zonder sanitaire voorzieningen, EHBO, enz.
Als je namelijk gedoogd ben je ook in zekere zin verantwoordelijk.
Vervolgens gaan daar de relschoppers bezig op een terrein van 2 voetbalvelden groot, met mensenmassa's die geen kant meer op kunnen.

Dan had de burgemeester een fout had gemaakt door te gedogen.

Dit ligt niet aan de gemeente, ongetwijfeld zullen er fouten gemaakt zijn. dat is menselijk.
Maar het was niet te voorzien dat het in deze mate uit de hand zou lopen.

Nog iets wat ik eigenlijk nog niet voorbij heb zien komen. Dat zijn de bandjes, d.j. 's die riepen dat ze zouden komen via twitter.
Dit heeft ook veel jongeren getrokken.
Deze bandjes, d.j's enz hebben ook een aandeel in de omvang.

Als burgemeester sta je voor de keuze:

De meute laten staan in de smalle straten zonder sanitaire voorzieningen en EHBO, etc.
De meute zoveel mogelijk naar een voetbalveld lokken zonder sanitaire voorzieningen en EHBO, etc.

Je weet dat het uit de klauwen kan lopen. Wat is gunstiger?

Ter beeldvorming, het gaat om voormalige voetbalvelden (c.a 100x65 meter per stuk):





De Streetview beelden zijn inmiddels gedateerd:

http://maps.google.nl/maps?q=oosterweg+haren&hl=nl&ll=53.179816,6.608687&spn=0.001485,0.003321&sll=52.225848,6.885724&sspn=0.006072,0.013282&t=h&hnear=Oosterweg,+Haren,+Groningen&z=19&layer=c&cbll=53.179865,6.608649&panoid=SK7KKKWlHzNf2e_4b7WJQg&cbp=12,67.49,,0,0.15


Professor in fictie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 416
  • ^Samen sta je sterk^
Ik had met behulp van geluidwagens lekker muziek gedraaid. Laten we zeggen het beste van "De carpenters", "Johnnie Jordaan", "Cliff Richard", "The Searchers", "Wim Sonneveld" en andere zoetsappige muziek. Wordt jeugd niet blij van en voorkomt aggressie  ;D

Zou gek genoeg nog wel eens kunnen werken. Moet er toch een groep uiteengedreven worden dan een ultrasoon mosquito toontje opzetten.
Freude am Fahren


MORCIK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 354
Ik begrijp echt niet waarom de meeste mensen hier maar blijven spreken over een alternatief feest met bijbehoorende regels etc.

De ingedienten waren als volgt:

Er was een oproep tot een feetsje via de sociale media en naar het zich leek aanzien zouden er veel mensen komen die niet meer waren te stoppen ondanks herhaaldelijk verzoek van de veroorzaker en het bevoegd gezag.

er kwamen 500? man politie met een doel en met leiding.
er kwamen 5000? man jong publiek zonder doel en zonder leiding.
er kwamen 100? relschoppers met een doel maar ook zonder leiding.

Uit de ingedrienten blijkt toch al dat je alles uit de kast moet trekken om die 5000 man bezig te houden en niet te laten opruien door die 100 man. Je moet op korte termijn en aternatief bieden en er alles aan doen om die 100 relschoppers gescheiden te houden van die 5000 man. Dus dorpskern hermetisch afsluiten en alles naar een veld met zwarte hekken er omheen, wat wc's, water en een bandje of dj met veel geluid en zonder drank. Niks geen feest maar sober bezig houden en afleiden. Dat gaat toch niet op de Rijksstraatweg in Haren waar niks te beleven is.

Wat was de verwachting dan dat dat jonge publiek zou gaan knikkeren met de ME ofzo?

Precies mijn gedachte. Sommige mensen kijken hier te veel naar de procedures en te weinig naar wat er in werkelijkheid gebeurt.


GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
De enige schuldigen aan deze ellende zijn diegenen die willens en wetens naar Haren zijn gekomen om rotzooi te trappen. Iedereen, maar dan ook iedereen was van te voren op de hoogte dat er geen feest te vieren was in dat dorp. Men heeft zich op laten ruien door sociale media en andere bronnen.

Alle reacties die zeggen dat de gemeente maar iets had moeten organiseren raken kant nog wal, in mijn ogen.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
er kwamen 100? relschoppers met een doel maar ook zonder leiding.

Is dat wel zo...?

Ik meen mij nog een "feestje" te herinneren waarbij ik nogal wat vergelijkingen zie.
Het zal mij niets verbazen dat er ook hier gereld is a la Sunset Groove bij Hoek van Holland.


MORCIK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 354
Wat een onzin! Sorry hoor maar je bent nu echt op een manier je theorie aan het verdedigen die helemaal nergens op slaat.  

Je oordeeld veel te makkelijk. Mensen zijn ook op vrije wil naar een dropje gegaan waar van ze wisten dat behalve veel mensen niets anders te doen was. DJ's en/of een band gedogen had op geen enkele manier een garantie gegeven dat op de weg naar het voetbalveld niets was gebeurd. Laat staan dat het op dat veld iets ook uit de hand had kunnen lopen. Het publiek wat op Haren af was gekomen had duidelijk andere bedoelingen dan feest vieren!

Ik beweer nergens dat er op het voetbalveld niks gebeurd zou zijn, maar liever daar dan in het centrum en in een woonwijk. Of denk je daar anders over?

Ik herhaal deze link nu voor de derde keer:

http://www.nu.nl/binnenland/2915549/facebookfeest-haren-verhuist-andere-locatie.html

Men verwacht een feest en roept: "Waar is het feestje!?". Mensen zijn kuddedieren en gaan naar de enige plek waar een relevantie is met het feest en dat is het huis van de jarige jop. Daar is niets te doen. Er is wel drank, en er zijn hooligans. De hooligans hebben slechts een opponent nodig om tegen te rellen, en dat is de politie uiteraard. De politie verzoekt na 19:30 om de Stationsweg te verlaten en dit zijn de mensen tegen wie ze het hebben:



Helemaal in de olie van de drank en de opponent tegen wie ze willen rellen gaan ze opstoken door een discussie aan te gaan, uit te dagen en uiteindelijk te rellen, want daar zijn ze voor gekomen.


MORCIK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 354
De enige schuldigen aan deze ellende zijn diegenen die willens en wetens naar Haren zijn gekomen om rotzooi te trappen. Iedereen, maar dan ook iedereen was van te voren op de hoogte dat er geen feest te vieren was in dat dorp. Men heeft zich op laten ruien door sociale media en andere bronnen.

Alle reacties die zeggen dat de gemeente maar iets had moeten organiseren raken kant nog wal, in mijn ogen.

Schuld en verantwoordelijkheid zijn 2 verschillende dingen. De relschoppers hebben schuld, maar de burgemeester heeft de verantwoordelijkheid voor de openbare orde.


sigmatje

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 42
  • Operatieafdeling / Rode kruis / Ex-Sigma lid / BHV
Bejaarde man in Haren zwaar mishandeld

HAREN - Een 84-jarige man uit Haren is vrijdagavond rond middernacht zwaar mishandeld bij zijn woning.

De politie ziet een duidelijke relatie met de rellen die op dat moment gaande waren in het centrum van het dorp en roept getuigen van het incident op zich te melden.

De bejaarde man trof in de bijkeuken van zijn huis aan de Weg voor de Jagerskampen een onbekende langere man aan. Het slachtoffer kreeg daarna een tegel tegen z'n hoofd aan, waarna volgens de politie het licht bij hem uitging.

Het is niet bekend of hij met de tegel is geslagen of dat de steen tegen zijn hoofd is gegooid. De echtgenote trof haar man hevig bloedend aan.

De man is met spoed naar het ziekenhuis overgebracht. Hij bleek zijn kaak te hebben gebroken. Ook heeft hij een lichte hersenbloeding opgelopen

Bron Nu.nl http://www.nu.nl/binnenland/2916387/bejaarde-man-in-haren-zwaar-mishandeld.html


Mr Dweijllus

  • Reddingsbrigade
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 61
Voorlopig zag ik net alweer een uitnodiging voorbij komen voor Project X in ter heijde.
Hoop dat die een grap is en dat het niet ook een puinhoop word. :|

http://www.facebook.com/events/283476851762455/