GRIP 3 ProjectX facebook verjaardagsfeestje 16-jarige loopt uit op chaos - Haren 21-09-2012

Auteur Topic: GRIP 3 ProjectX facebook verjaardagsfeestje 16-jarige loopt uit op chaos - Haren 21-09-2012  (gelezen 210734 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Koekoek

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 84
Als burgemeester sta je voor de keuze:

De meute laten staan in de smalle straten zonder sanitaire voorzieningen en EHBO, etc.
De meute zoveel mogelijk naar een voetbalveld lokken zonder sanitaire voorzieningen en EHBO, etc.

Je weet dat het uit de klauwen kan lopen. Wat is gunstiger?

Ter beeldvorming, het gaat om voormalige voetbalvelden (c.a 100x65 meter per stuk):




Je geeft hier zelf al aan dat de burgemeestere het nooit goed had kunnen doen.
Er zijn keuzes gemaakt en die hebben ze gemaakt aan de hand van informatie en analyses die ze hadden.

Elke keus die ze maken geeft weer aanleiding om te suggereren dat het een andere keuze had moeten zijn.

Iets van de beste stuurlui.........
of
Achteraf een koe in de .......


MORCIK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 354

Je geeft hier zelf al aan dat de burgemeestere het nooit goed had kunnen doen.
Er zijn keuzes gemaakt en die hebben ze gemaakt aan de hand van informatie en analyses die ze hadden.

Elke keus die ze maken geeft weer aanleiding om te suggereren dat het een andere keuze had moeten zijn.

Iets van de beste stuurlui.........
of
Achteraf een koe in de .......

Ik heb een mod gevraagd om hier eventueel een casustopic van te maken, want is natuurlijk wel een leerzame materie, ondanks dat het een pijnlijke gebeurtenis is. Het heeft natuurlijk geen zin dat we hier een welles-/nietes-discussie van maken  98uiye


Koekoek

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 84
Ik heb een mod gevraagd om hier eventueel een casustopic van te maken, want is natuurlijk wel een leerzame materie, ondanks dat het een pijnlijke gebeurtenis is. Het heeft natuurlijk geen zin dat we hier een welles-/nietes-discussie van maken  98uiye

Mee eens.

Dan moeten we met elkaar zorgen dat we eerst de werkelijke feiten hebben.
Er zijn teveel verschillende intepretaties van de gebeurtenissen, waardoor een zinvolle discussie moeilijk is te voeren.

Laten we in ieder geval hier deze discussie stoppen.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Casus voor dit scenario is onmogelijk gezien de te grote variabelen vooraf.

Je kunt niet van tevoren inschatten hoeveel volk er komt opdagen.
Je kunt niet inschatten of er geregiseerd gereld gaat worden.
Het is onmogelijk om je eigen slagveld te kiezen, daar waar je het in een gemiddelde casus gewoon uitstippelt.
Overige variabele zijn dan al dan niet (aantal) so's, ontwrichting, branden, vernieling plundering.

In geen van deze scenario's is de hidige hulpverleningsketen in staat om dit de kop in te drukken of te voorkomen, door een gebrek aan mankracht, mandaat en daadkracht.

Conclusie: scenario's als dit zijn niet te voorkomen - je kunt je slechts beperken tot damage control.

Maar het staat je natuurlijk vrij om een casus te schrijven.


MORCIK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 354
In geen van deze scenario's is de hidige hulpverleningsketen in staat om dit de kop in te drukken of te voorkomen, door een gebrek aan mankracht, mandaat en daadkracht.

Conclusie: scenario's als dit zijn niet te voorkomen - je kunt je slechts beperken tot damage control.

Mee eens. Het gaat me dan vooral om damage control, dus voor het geval dat die mensen er toch zijn, hoe beperk je de schade. Want het gebeuren in Haren is niet voor herhaling vatbaar.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Herstel:

We weten nu waar het op uit kan draaien.
Er zijn echter weldegelijk instrumenten om een tweede Haren te voorkomen.

Dit behelst dan echter wel iets meer dan een noodverordening of een paar pelotons ME. Je moet dan zelfs denken aan het het opheffen van bepaalde burgerrechten.
Maar ik denk dat Nederland eerder nog eens een dorp laat verbouwen, dan dat men die weg op gaat.


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Lijken al lessen geleerd te moeten worden , en uitgevoerd:
In Gouda en Alkmaar lijken bijeenkomsten gepland vandaag en reageert de politie met advies.
Zie rubriek "uit de media"
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Schuld en verantwoordelijkheid zijn 2 verschillende dingen. De relschoppers hebben schuld, maar de burgemeester heeft de verantwoordelijkheid voor de openbare orde.

Bestuurlijke verantwoordelijkheid en het schuldig zijn aan rellen/narigheid zijn inderdaad verschillende dingen. Vanaf de zijlijn zeg ik dat de burgemeester zijn bestuurlijke verantwoordelijkheid heeft genomen door te zorgen dat er veel politie aanwezig was en dat er van tevoren ruim bekend was gemaakt dat je NIET in Haren moest zijn voor een feestje.

De schuld is te verdelen aan die debielen die dit aan hebben gegrepen om zich uit te leven als een stel bavianen in het wild.

Willens en wetens naar een plek toegaan waarvan de overheid zegt dat je er niet moet zijn, in grote getale... En dan verbaast zijn dat het rellen wordt?? Niks minder dan ramp-toerisme.


Martin63

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
Eigenlijk lees en hoor ik tegenstrijdige berichten over het aantal inzet van ME.
Eerst wordt er gesproken over het hebben van een peloton achter de hand.
Dan moeten er ineens overal uit het land versterkingen komen, zie iets van de regio haaglanden en ZAWA voorbij komen, dan zijn het ineens 600 man ME.
Vervolgens spreekt de korpsbeheerder vanmiddag in het interview op rtvNoord over 500 man waarvan 4 peloton ME=208 man.
En 40+ AE, even later lees ik dan weer 250 man ME is dus 5 peloton.
En dan nog iets van 200 platte petten? om aan de 500 man politie te komen?
Dan wordt er ineens ook gesproken over waterwerpers en traangas, en nu dus weer niet. Alleen schilden en wapenstokken.

Feit is, hoeveel agenten moet je achter de hand hebben voor een feestje wat niet doorgaat?
Een voetbalwedstrijd die afgelast wordt krijgt volgens mij ook geen ME aandacht.
Kom niet naar Haren, want er is geen feest, duidelijke taal van de burgemeester.
Dan mag je ervan uit gaan dat er ook niemand komt, tenzij men lees hooligans onderling afspreken om daar toch iets te ondernemen.
Je hebt voor zoiets nooit genoeg politie achter de hand tenzij je precies weet wat er allemaal naar je dorp komt, en dan nog.
Moet je er dan maar 10 pelotons neerzetten? uiteindelijk is er versterking gekomen uit friesland en waarschijnlijk uit drenthe??? gezien de afstand.
Wat daar gebeurdt is is zeer ernstig en in hoe verre de social media er nu debet aan is, is enerzijds duidelijk.
Vergeet niet dat men vroeger allemaal de beschikking kon hebben over een CB toestel waarmee je ook iedereen in het land kon mobiliseren als je dat wilde.
Ik zelf zit zelden op twitter en facebook, ik had de oproep voor het feestje dan ook niet ontvangen, al vraag ik mij af of het project x verhaal niet een aangegrepen iets is om lekker te rellen, of anders gezegt de verjaardag van merthe.
Is dat niet lekker gegoten in het verhaal? natuurlijk was ze jarig, maar is het niet de manier geweest om ergens bewust te kunnen rellen?


cornevdijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,777
Lijken al lessen geleerd te moeten worden , en uitgevoerd:
In Gouda en Alkmaar lijken bijeenkomsten gepland vandaag en reageert de politie met advies.
Zie rubriek "uit de media"

Facebookfeest in Gouda afgeblazen
Share on facebookShare on twitterShare on hyvesShare on emailGoudse Post
22 sep 2012

Gouda - In Gouda zit men echt niet te wachten op rellen zoals vrijdagavond 21 september in het Groningse Haren. Op Facebook werden duizenden mensen uitgenodigd om zaterdag 27 oktober naar de Goudse markt te komen. Inmiddels is de uitnodiging verwijderd van Facebook.

Gouda
De uitnodiging voor ‘het grootste feest van het jaar’ was aangemaakt door ‘Project X Gouda’. Volgens de organisatoren was het de bedoeling om te laten zien dat een feestje organiseren ook anders kan dan in Haren. Op Facebook was een uitnodiging uitgegaan voor een feest op de Markt in Gouda. Er werden ruim 30.000 mensen bereikt. Op zaterdagmiddag 22 september werd de uitnodiging verwijderd. Ook in Amersfoort is via Facebook een uitnodiging geplaatst voor ‘Project X Amersfoort’. De site was in de nacht van vrijdag op zaterdag urenlang trending topic. Er staat voor volgende week zaterdag een feest zoals in Haren gepland. Of deze uitnodiging inmiddels is verwijderd is niet bekend.


Per ongeluk

In het Groningse Haren liep het zogenaamde Project X feest vrijdagavond volledig uit de hand. Per ongeluk had Merthe uit Haren een uitnodiging op Facebook geplaatst met een uitnodiging voor een Sweet-Sixteenfeestje. Ze vergat echter aan te geven dat het om een privé-feestje ging. Een kleine vergissing met grote gevolgen. Ondanks waarschuwingen om vooral niet te komen, grepen relschoppers de gelegenheid aan om eens goed los te gaan. Meer dan 30.000 mensen meldden zich aan. Duizenden jongeren zijn op het feest afgekomen, velen uit nieuwsgierigheid, maar er kwamen ook groep relschoppers, die een spoor van vernieling achterlieten. Er vielen meer dan dertig gewonden, waarvan een aantal ernstig, waaronder een politie-agent. De politie en ME voerden verschillende charges uit en arresteerden een aantal relschoppers.

Goudsepost.nl
 [URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?i