Omdat ik de politie en gemeente hoger had ingeschat. Maar ik ga het voortaan zeker doen, want dit incident heeft laten zien hoe erbarmelijk slecht ze geïnformeerd zijn als het aankomt op digitale media. En hoe onwetend ze zijn blijkt zichtbaar uit het feit dat ze door het verwijderen van straatnaamborden de menigte op een dwaalspoor proberen te krijgen. Ik krijg er gewoon een slappe lach van, maar anderzijds moet ik gewoon huilen. Weten ze echt niet dat de Facebook-generatie voorzien is van een mobiel waar een navigatie op zit of dat zo'n app zo gedownload is? Serieus, de overheid moet werk maken van digitale media. Er mag wat mij betreft een ministerspost komen die over ICT en verwante zaken gaat, want het overheidsapparaat lijkt getuige dit incident hopeloos vergrijsd. Het blijkt, getuige jouw bijdragen, dat je het beter weet dan wie ook. Misschien is een plaatsje in de Tweede Kamer wel aan je besteedt.
Straatnaambordjes worden in 99 vd 100 gevallen niet verwijderd om je op een dwaalspoor te zetten, maar om vandalen ervan te weerhouden deze te gebruiken als munitie, of als souvenier op de slaapkamer.
Je praat bovendien over het feit dat de ICT-kennis niet goed genoeg op de hoogte is, op het gebied van de sociale media. De gehele hype omtrent uitnodigingen op Facebook e.d. , leidend tot Project X acties, is ook een fenomeen waar je nooit grip op zult kunnen krijgen. Hetzelfde geldt voor groepsberichten in bijvoorbeeld een WhattsApp, of Ping. Ook via deze communicatiewegen kan men feesten organiseren, omdat deze nou eenmaal een zeer grote reikwijdte hebben. Zo zou je alles wat te maken heeft met data-communicatie moeten verbieden, om dit soort acties tegen te gaan.
Ja, je kunt als gemeente alle twitterberichten gaan screenen, alle facebookberichten in de gaten gaan houden etc. Tot het moment van arriveren blijft het afwachten hoeveel personen daadwerkelijk zullen komen. Het kunnen er meer zijn, maar ook wel degelijk minder. Ik had gezien de berichten in de media, waar het getal 24.000 telkens voorbij kwam, rekening gehouden met een opkomst van 1 - 15% , niet omdat ik aan de hand van statistieken de getallen daadwerkelijk kan staven, maar puur omdat ik realistisch kijk naar dit soort oproepen. Dat er daadwerkelijk duizenden mensen afreizen richting een feestje, waar ze niet voor zijn uitgenodigd, die kans zou men toch echt nihil achten.
Achteraf kun je nog zoveel praatjes hebben en nog zoveel commentaar. Situaties als deze zijn NOOIT in te schatten.