Ok, volgende keer maar het hele dorp afgrendelen dan? Rubberkogels inzetten? 1000 mariniers de straat op sturen? Je moet weten dat de wet grenzen aan staatsnoodrecht stelt. De burgermeester is niet almachtig en de politie toch wel niet. Er zijn zowel financieel als juridisch als fysiek simpelweg niet voldoende middelen voorhanden om alle denkbare opties te neutraliseren.
De vraag is niet wie er verantwoordelijk is. Dat is evident. De relschoppers voor alle schade en kosten en de overheid voor openbare orde en veiligheid. Helaas kost het handhaven van dat laatste exponentieel veel meer dan het veroorzaken van dat eerste. Wil je dat uitsluiten? Prima, betaal maar meer belasting.
Als je het blijkbaar allemaal beter weet dan stel ik voor dat je stopt met je energie in forum posts stoppen, en heel snel voor minister gaat solliciteren.
Nog even over het "alternatieve feest": hou maar op daarover want dat organiseer je niet even in een paar dagen voor zoveel mensen (en ja die ervaring heb ik.) Daarnaast is het belonen van het negeren van oproepen van de gemeente gewoon het domste wat je kan doen. Je schept een precedent voor de toekomst ("kom we gaan met x 1000 personen naar plaats y, wellicht organiseert de gemeente het feest dan wel"). Als je het nou over wensdenken hebt dan is denken dat dit niet gebeurt een uitermate goed voorbeeld daarvan.
Op het moment dat je weet dat er hooligans aanwezig zijn zou ik wel groots uitpakken ja. En dat was ruim op tijd bekend. De gemeente had het feest moeten gedogen om de mensen van de Stationsweg weg te lokken, want handhaving was toen niet tactisch. En dat gedogen interpreteer jij als organiseren. Het is toch wel ironisch hoe menselijke communicatie werkt, vind je niet?
Het feest was niet verplaatst want er was geen feest. Ze hadden een opvanglocatie gemaakt welke ze konden gebruiken indien nodig. Dat ze die niet gebruikt hebben zal zo zijn redenen hebben gehad die ik, jij en ik denk de meeste hier niet weten.
Eerst zeg jij dat ze hadden moeten handhaven op de hooligans, dan zeg je dat ze meer mensen hadden moeten oproepen omdat er te weinig was om te handhaven. Dan roep je weer dat ze hadden moeten handhaven op het alcohol gebruik en nu weer dat ze ivm onvoldoende mensen mensen moeten wegleiden. Jij blijft maar in 1 cirkel praten en die cirkel klopt niet zoals meerdere al hebben gezegd.
Ik moet veel dingen herhalen en dat interpreteer jij als cirkelen. Zoals net genoemd, menselijke communicatie is een bijzonder fenomeen, ik heb er deels mijn werk van gemaakt. Mede vanuit dat perspectief weet ik heel goed hoe die communicatie via (sociale) media verloopt (Het is je misschien wel opgevallen dat ik in sommige topics opvallend snel foto's uit Twitter weet te destilleren). En ik weet als geen ander hoe miscommunicatie tot stand komt. En ik geef je, en de rest, wel gelijk dat ik soms wel erg makkelijk denk over bepaalde zaken. Maar mijn aanpak is niet des politie- en/of hulpverleningsprotocol en het is ook niet meer dan vreemd dat uitgerekend op een HV-forum men moeite heeft met een buitenprotocols aanpak. Ik begrijp jullie weerstand, maar probeer het eens vanuit mijn perspectief te bekijken. Als je weet hoe die menselijke kronkel in elkaar steekt dan kun je daarin sturen. Maak daar gebruik van. Want met een simpele oproep kun je mensen alle kanten op bewegen, mits je weet hoe.
Ik wil helpen herinneren dat de hele zaak is begonnen met een vergeten vinkje, een paar jolige vrienden van de jarige jop, en de vrienden daarvan, en daar weer de vrienden van, etc... Waarom is het zo groot geworden? Juist omdat de jarige jop dit niet wilde, dan is het juist extra leuk om er reclame voor te maken. Dan kun je in dit specifieke geval boos worden op al die mensen die er aan meegewerkt hebben, maar er komt een dag dat jij zelf een onderdeel wordt van iets waarvan je niet verwacht had dat het heel groot zou worden. De (sociale) media zijn wij. Probeer het te doorgronden in plaats van boos op te worden, want anders word je boos opjezelf
Goed, ik kap ermee. Ik heb begrepen dat er voor mij een ministerspost vrijgemaakt is