GRIP 3 ProjectX facebook verjaardagsfeestje 16-jarige loopt uit op chaos - Haren 21-09-2012

Auteur Topic: GRIP 3 ProjectX facebook verjaardagsfeestje 16-jarige loopt uit op chaos - Haren 21-09-2012  (gelezen 206516 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

MORCIK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 354
Wel eens van aanhoudingsvuur gehoord..?
Da's een wekelijkse praktijk in Nederland, hoor.

Zie: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=59006.0


Ik vind het prima om levensgevaarlijke situaties af te wenden zoals in je voorbeeld aangaf, maar om nou ongewapende pubers te beschieten die enkel en alleen vluchten uit een open veld gaat me te ver. Natuurlijk zou ik er geen traan om laten als die stenengooiers die vooraan staan te uitdagen en de agenten proberen te verwonden in de benen worden geschoten, maar buiten dat moet het niet gekker worden.


V16.01

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Waarom niet gewoon gebruik maken van traangas en rubberkogels?
Uiteraard is dat geen garantie dat er geen slachtoffers vallen, maar het risico op fatale afloop lijkt me een stuk geringer (correct me if i'm wrong). Daarnaast ben ik ook van mening dat er tot nu toe veel te soft wordt opgetreden tegen dit soort eencelligen. En wanneer ik dan onze minister van veiligheid hoor zeggen dat dit soort geweld onacceptabel is, vraag ik me sterk af wanneer er eindelijk mag worden gegrepen naar zwaardere middelen.
Voormalig lid SIGMA Twente Rode Kruis Haaksbergen EHBO-er Fc Twente Plv. Coördinator EHBO Fc Twente


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Beste MORCIK,

Dat had gekund. Men kiest er niet voor.

Ik ben niet triggerhappy, maar als 1 ding duidelijk is geworden, dan is het dat je extreemgeweld alleen maar kunt tegengaan met extreem geweld zoals de Harense casus laat zien (of zo u wilt niet heeft laten zien).

Zowel fysiek als mentaal is de overheid niet in staat om voor deze optie te gaan.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Politie druk met opsporing Haren

http://www.politie.nl/groningen/nieuws/120924politiedrukmetopsporingharen.asp

Haren, 24-09-2012 • De ongeregeldheden, die afgelopen vrijdagavond en –nacht hebben plaatsgevonden, hebben tot veel verontwaardiging geleid. De politie waardeert het zeer dat het publiek begaan is met de zaak. De opsporing van raddraaiers heeft op dit moment onze volledige aandacht.


Onderzoeksteam
Een onderzoeksteam van 25 rechercheurs is sinds zaterdag gestart met het opsporen naar de raddraaiers die verantwoordelijk zijn voor de ernstige ongeregeldheden in Haren. Het team is alle informatie en beelden zorgvuldig aan het analyseren en benadrukt dat zorgvuldigheid voor snelheid gaat.
 
Prioritering
Het rechercheteam heeft inmiddels de beschikking over diverse foto- en videobeelden. Ook is er gesproken met mensen die informatie hebben over personen die zich ernstig misdragen hebben. Het team kijkt naar alle gepleegde misdrijven. Ondermeer naar de zware mishandeling van de 84-jarige man die nabij zijn woning werd mishandeld. Dit heeft voor het team hoge prioriteit.
 
Blijf melden
De politie is erg dankbaar voor de binnengekomen informatie. Meer informatie blijft welkom. Het gaat daarbij om getuigenverklaringen, aangiftes en beelden van de raddraaiers. Beelden kunnen worden geüpload viawww.nationale-politie.nl. Alle beelden worden geanalyseerd en de informatie wordt gekoppeld aan verklaringen die de politie van het publiek krijgt. De politie roept mensen die zich schuldig hebben gemaakt aan de ernstige feiten, nadrukkelijk op zichzelf te melden op het politiebureau.
 
Aangiftes
Sinds zaterdagmorgen heeft de politie ongeveer 50 aangiftes binnengekregen. Ongeveer de helft van dit aantal aangiftes is gedaan via de website van de politie. De aangiftes die zijn gedaan gaan ondermeer over mishandelingen, vernielingen, diefstallen en openbare geweldpleging.
 
Meer informatie
De politie heeft opwww.politie.nl/groningen meer informatie geplaatst over de ongeregeldheden in Haren. Dinsdagavond, 25 september, zal ook Avro’s Opsporing Verzocht aandacht besteden aan het geweld in Haren. Kent of herkent u mensen die betrokken zijn geweest, dan verzoekt het team u dringend contact op te nemen met de politie via 0900-8844. Mensen die anoniem willen blijven, kunnen contact opnemen met Meld Misdaad Anoniem via 0800-7000.
Samen sterk in de hulpverlening!


MORCIK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 354
Citaat
KRITIEK OP POLITIEOPTREDEN HAREN BUITENSPORIG EN VOORBARIG

De NPB betreurt de forse kritiek die de politie sinds zaterdag in de media te verduren heeft gekregen over de aanpak van het Facebook-feestje in Haren. Volgens NPB-voorzitter Han Busker spreken veel partijen voor hun beurt. 'Ook de NPB heeft dit weekend bij zijn leden in Groningen zijn licht opgestoken over de gang van zaken. Wij vinden dat korpschef Oscar Dros een realistische kijk op de gang van zaken heeft getoond. Die verklaarde tijdens een persconferentie dat het bevoegd gezag en zijn korps hun best hebben gedaan om met een voor Nederland nieuw fenomeen om te gaan, maar dat niet uitgesloten is dat daarbij beoordelingsfouten zijn gemaakt – juist vanwege de onbekendheid van het verschijnsel.'

Volgens Drost moet een uitgebreid onderzoek duidelijk maken of de politie op bepaalde punten beter had kunnen opereren en welke lering daaruit kan worden getrokken voor de toekomst. Busker: 'De NPB wacht vol belangstelling de uitkomsten van deze zelfreflectie af. In de tussentijd vinden we de massale kritiek op het aantal beschikbare agenten en het tijdstip van de inzet van de ME voorbarig en onnodig. Er wordt wat ons betreft wat te gemakkelijk geroepen dat bepaalde koppen moeten rollen. Die op sensatie drijvende guillotine-cultuur spreekt ons niet zo aan. '

De NPB was niet verbaasd maar wel teleurgesteld door de reactie van minister Opstelten, die niet verder kwam dan te melden dat 'het tuig' snel en zwaar zou worden gestraft. Busker: 'Jammer dat de bewindsman zich beperkte tot deze partijpolitieke reflex. Het is duidelijk dat de gebeurtenissen in Haren serieuze aandacht verdienen als maatschappelijk fenomeen. Een minder voorgeprogrammeerde reactie van het kabinet zou meer recht hebben gedaan aan de uitdaging die het bevoegd gezag en de politie in Haren voor hun kiezen hebben gekregen.'

http://www.politiebond.nl/index.php?p=actueel&id=1416

Koekje van eigen deeg, de rellen waren amper afgelopen of het was volgens diverse overheden allemaal de schuld van Facebook, sociale(media), etc. Denken ze nu werkelijk dat zij buiten schot blijven? En hoezo onbekend verschijnsel, flashmobs en internetmeme's bestaan al langer, ook in Nederland. Onbekend bij de overheden misschien, maar die hebben al meerdere malen blijk gegeven weinig kaas te hebben gegeten van digitale techniek, om maar te zwijgen over het gedrocht wat cookiewetgeving heet.

"Die op sensatie drijvende guillotine-cultuur spreekt ons niet zo aan." En wederom snapt men niet wat de rol van de media is. Het zijn boodschappers, niets meer, niets minder. Degenen die willen dat er koppen rollen zijn nota bene bewoners van Haren zelf.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
http://www.politiebond.nl/index.php?p=actueel&id=1416
maar dat niet uitgesloten is dat daarbij beoordelingsfouten zijn gemaakt – juist vanwege de onbekendheid van het verschijnsel

Ik snap deze zin niet. Rellen zijn toch geen nieuw verschijnsel? Wie kan mij dit uitleggen?

Het gaat m.i. niet om wie er rellen of hoe ze daar gekomen zijn.


MORCIK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 354
Ik snap deze zin niet. Rellen zijn toch geen nieuw verschijnsel? Wie kan mij dit uitleggen?

Het gaat m.i. niet om wie er rellen of hoe ze daar gekomen zijn.

Ik denk vooral de inschatting van wat er komen gaat nieuw is. Rellen op een voetbalwedstrijd zijn een bekend fenomeen waar inmiddels jaren lang expertise over is.


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Ik denk dat de enige vraag moet zijn: hoe bezielt het mensen om tegen de oproepen in toch te komen.

Vervolgvraag is; hoe groot is het risico op een vergelijkbaar verschijnsel en hoe daar tegen op te treden. Let wel, elke maatregel tegen dit fenomeen kosten de maatschappij zakken met geld.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Job Cohen leidt onderzoek naar rellen Haren

Laatste update: 24 september 2012 18:51

HAREN - Voormalig PvdA-leider en oud-burgemeester van Amsterdam Job Cohen gaat de commissie leiden die onderzoek doet naar de rellen in de nacht van vrijdag op zaterdag in Haren en wat de rol van de Groningse gemeente is geweest.

Dat meldde de gemeente maandag. Burgemeester Rob Bats van Haren, politie en justitie hopen met ''een grondige evaluatie'' herhaling ''van een nieuw fenomeen'' te voorkomen.
De rellen ontstonden nadat duizenden jongeren zich in het dorp hadden verzameld om de verjaardag te 'vieren' van een 16-jarig meisje. Haar uitnodiging ging per ongeluk naar tienduizenden gebruikers van Facebook.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #559 Gepost op: 24 september 2012, 19:06:01
Jongste verdachte Project X-rellen is 15 jaar oud - RTV Noord
Published on Sep 24, 2012 by rtvnoord
Van de 35 verdachten die na de Project-X-rellen in Haren zijn aangehouden, moeten er 31 voor de rechter verschijnen. Dat heeft het Openbaar Ministerie maandag besloten. - Kijk hier voor meer informatie: http://www.rtvnoord.nl/?p=113799
Samen sterk in de hulpverlening!