GRIP 3 ProjectX facebook verjaardagsfeestje 16-jarige loopt uit op chaos - Haren 21-09-2012

Auteur Topic: GRIP 3 ProjectX facebook verjaardagsfeestje 16-jarige loopt uit op chaos - Haren 21-09-2012  (gelezen 210599 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #570 Gepost op: 24 september 2012, 21:07:22
Aardige reportage voor de uitbraak van de ellende, gemaakt door een collega.

Project X Haren - Dit gebeurde voor de rellen. [HD]
User: JRFproducties


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Haren niet bereikbaar voor adviserende hoogleraar - RTV Noord
Published on Sep 24, 2012 by rtvnoord
Jan Brouwer, hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen en directeur van het Centrum voor Openbare Orde en Veiligheid, heeft ruim voor de rellen in Haren tevergeefs geprobeerd contact te zoeken met de politie en gemeente. - Kijk hier voor meer informatie: http://www.rtvnoord.nl/?p=113805
Samen sterk in de hulpverlening!


Tony-cc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 265
Haren niet bereikbaar voor adviserende hoogleraar - RTV Noord
Published on Sep 24, 2012 by rtvnoord
Jan Brouwer, hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen en directeur van het Centrum voor Openbare Orde en Veiligheid, heeft ruim voor de rellen in Haren tevergeefs geprobeerd contact te zoeken met de politie en gemeente. - Kijk hier voor meer informatie: http://www.rtvnoord.nl/?p=113805
Beetje vreemd de opmerking van de agent in bovenstaand filmpje.... "Wij hebben goede informatie positie gehad" en "we dachten het op die manier af te kunnen..."
'Beetje vreemd' als je bedenkt dat justitie al ruimschoots van te voren op de hoogte was dat er (zelfs openlijk) afspraken gemaakt werden door de doelgroepen (hooligans, relschoppers etc...) en dat die ook van plan waren om hun lichtje op het 'feest' te laten schijnen...
Van de 'voetbalteams' van de politie krijgen wij op grote evenementen ook al ruimschoots van te voren bericht indien er sprake is dat er doelgroepen aanwezig zullen zijn (wat bijna altijd het geval is), in 90% van de gevallen zijn deze teams heel goed op de hoogte van het reilen en zeilen binnen deze groepen.
Alle respect voor de politie en overige hulpverleners 'in het veld', maar ben zeker van mening dat de leiding toch behoorlijke steken heeft laten vallen, althans veel te laconiek ermee om is gegaan...
"In canibus confidimus"  -  "In dogs we trust"  Alle bijdragen door mij geplaatst op dit forum zijn op persoonlijke titel...


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Citaat
ma 24 sep 2012, 19:53 |lees voor      
Familie Merthe: vreselijk, verbijsterend!
HAREN -  Merthe en haar familie hebben zich maandagavond in een brief, voorgelezen door burgemeester Rob Bats tijdens een speciale bijeenkomst van de gemeenteraad, gewend tot de inwoners van Haren. „Vreselijk, verbijsterend. Woorden schieten tekort”, zo liet de familie het dorp weten na de rellen als gevolg van Merthes 16e verjaardag.

De rellen ontstonden nadat duizenden jongeren zich in het dorp hadden verzameld om de verjaardag te 'vieren' van Merthe. Haar uitnodiging voor een privéfeestje ging per ongeluk naar tienduizenden gebruikers van Facebook. „ Het spijt ons dat een onschuldige uitnodiging is uitgegroeid tot grote rellen. Ons medeleven gaat uit naar de inwoners die grote angsten hebben doorstaan en schade hebben geleden.”

De familie dankt ook de gemeente en de politie. „We voelen ons zeer gesteund, ook door alle inwoners die ons hebben geholpen en hebben meegeleefd.” In de brief vraagt zij verder om met rust gelaten te worden. „Daar hebben we nu als gezin grote behoefte aan.”

http://www.telegraaf.nl/binnenland/12988039/__Familie_Merthe__vreselijk___.html

Een eerste reactie vd familie. Ik hoop idd dat deze mensen veel steun krijgen en mijn steun hebben ze zekers. Dat de daders maar spijt krijgen over wat ze hebben aangericht.


andries

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
Het is heel simpel, iedereen geeft iedereen de schuld.

Maar de schuldigen kun je zo aan wijzen.

Iedereen las WEL op facebook dat er een feest was, maar  NIEMAND WILDE LEZEN DAT HET FEEST NIET DOOR GING, EN OP OP RADIO EN TV HOREN EN ZIEN. Dus gewoon simpel genoeg, niemand had daar wat te zoeken. Feest was afgelast. Als die rad draaiers hadden gelezen dat het feest niet door ging en niet waren gegaan simpel, de gene die er wel kwam had er niks te zoeken want er was geen feest. Zo zie ik het, en de ME had van mij nog veel harder mogen optreden, gelijk waterkanon en de dikke knuppel der op. Of op het voetbalveld, daar laten knokken net zo lang tot er nog een paar stonden en die oppakken voor verstoring van de openbare orde. Willen van het veld, gewoon terug meppen.

Simpel toch


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Het is toch zo dat bij GRIP3, de leiding nog steeds ligt bij de burgemeester van de brongemeente, de CvK & minister van V&J wordt geďnformeerd? Welk doel heeft deze informatieverstrekking?


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Andries in # 574 spreekt van het principe: wie niet horen wil , moet voelen. Nog altijd beste opvoedingsmethode... O0
Pappen, nathouden en over hun bolleke aaien moet maar eens gedaan zijn.


andries

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
Andries in # 574 spreekt van het principe: wie niet horen wil , moet voelen. Nog altijd beste opvoedingsmethode... O0
Pappen, nathouden en over hun bolleke aaien moet maar eens gedaan zijn.

Inderdaad, maar ja dan krijg je weer dat ze de kinderbescherming bellen, onder het motto van, mijn buurvrouw/man kan niet met kinderen omgaan. Krijg je dat gezeik weer :P


Pooh

  • buitenstaander
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
Wat mij verbaast in deze discussie is de kritiek op de burgemeester van Haren.

Natuurlijk is het achteraf makkelijk roepen dat de inzet anders had gekund en gemoeten. En misschien was dat vooraf ook wel te voorzien geweest. Maar er wordt wel heel makkelijk voorbij gegaan aan een belangrijk feit: Haren is een dorp, 15.000 inwoners. Natuurlijk is een burgemeester (en het ambtelijk apparaat) van zo'n plaats niet opgewassen tegen een invasie als deze. Het ergste wat ze daar meemaken is een uit de hand gelopen feestje in een zuipkeet, wat baldadigheid met oud en nieuw, en de gebruikelijke dronken jongere die met brommer en al uit de sloot gevist moet worden.

Zelfs grote steden (Sunset Grooves was in de gemeente Rotterdam) hebben de grootste moeite om groepen in bedwang te houden. Een klein dorp heeft noch de expertise, noch de mankracht om in te spelen op zo'n situatie. Ze doen hun best, maar je kunt niet van ze verwachten dat ze voorbereid zijn op een niet voor te bereiden chaos. Onverwachte rellen verwacht je misschien bij grote feesten, bij voetbalstadions, bij andere evenementen waarbij je vantevoren kunt zien aankomen dat er grote groepen komen. Dat soort evenementen heeft Haren niet, nooit gehad ook, en met nog geen week voorbereidingstijd schrijf je daar niet even een draaiboek voor.

Als je je hier tegen wilt wapenen, dan moet je op de risicokaart op werkelijk elke lokatie 'paniek / verstoring' intekenen. Misschien moet dat inderdaad, en is dat een les die we hieruit moeten leren, maar dan zal er veel meer regionaal en landelijk moeten worden gecoordineerd.


Rutger

  • Geďnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 820
Wat mij verbaast in deze discussie is de kritiek op de burgemeester van Haren.

Natuurlijk is het achteraf makkelijk roepen dat de inzet anders had gekund en gemoeten. En misschien was dat vooraf ook wel te voorzien geweest. Maar er wordt wel heel makkelijk voorbij gegaan aan een belangrijk feit: Haren is een dorp, 15.000 inwoners. Natuurlijk is een burgemeester (en het ambtelijk apparaat) van zo'n plaats niet opgewassen tegen een invasie als deze...

...Een klein dorp heeft noch de expertise, noch de mankracht om in te spelen op zo'n situatie.

Als ik op mijn werk ergens mee te maken krijg waar ik niet de expertise voor heb dan zoek ik iemand die dat wel heeft, binnen of buiten de organisatie.
Te makkelijk om nu de burgemeester te vrijwaren met als argument dat hij de expertise niet heeft.