Compronet en de app Meld! (meer HeterdaadKracht)

Auteur Topic: Compronet en de app Meld! (meer HeterdaadKracht)  (gelezen 8111 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
Gepost op: 21 september 2012, 13:21:04



Afgelopen week was ik bij een bijeenkomst van de projectgroep  ComProNet - Community Protection Network

Misschien hebben de dieners in de blauwe kollom al het één of ander gehoord maar als die echt live gaat, dan zal hulpverlening een nieuwe weg in slaan.

In Nederland zijn er 5.000.000 misdrijven per jaar (inclusief Fietsendiefstal  :P) en daarbij zijn er tegen de 4.000.000 (of zelf wat meer) Heterdaadgetuige.
Maar een fractie van dit geheel wordt dan ook daadwerkelijk omgezet in een aanhouding.

Om meer Heterdaadkracht te creëren is er ComProNet in leven geroepen.
Om beetje idee te geven wat het is zie filmpje hieronder, maar grote verschil is dat nu niet meer via twitter gedaan wordt maar via een Special App welke de naam Meld! heeft.

Compronet Animatie

De app zelf heeft op beginscherm 3 knoppen.
Alarm
Meldingen
Berichten.

Alarm, bij activeren van deze knop is er gelijk een alarm gezet, kan niet ongedaan gemaakt worden.
Het vervolg scherm geeft je een 9 tal mogelijkheden. Ongeval, onwelworden, gewelde, beroving, beroving (met pistolen) en nog een paar.. weet ze zo niet uit mijn hoofd. Documentatie ligt thuis  ;D

Meldingen, kan je melding doen van niet urgente aard. Zoals een pilot wat gedaan is met de portieren in Groningen, zo konden groepjes die vervelend waren gelijk doorgegeven worden aan anderen en Politie.
Bij alarm was er zelfs 8% binnen 1 minuut hulp ter plaatse (andere portiers, politie)
En zelfs een onwel wording kon door de portieren zelf verder gedaan worden, Polite was op dat moment ergens anders ingezet.

En meldingen kan je de meldingen volgens van incidenten waarbij jij bent betrokken (dus geaccepteerd om hulp te verlenen) en de alarm die zelf hebt gegeven.
De box zal tot iets van 30 min na sluiten incident open blijven daarna is deze niet meer toegangelijk.

Kan nog meer vertellen maar groot deel staat op onderstaande site, wel zie ik dat sommige delen van de informatie verouderd is.

Ben eigenlijk benieuwd naar jullie reacties over deze nieuwe weg van hulpverlening.
Btw; aanmelding kan alleen met een digi code/toegang, ze willen wel weten wie alarm gedaan heeft ect.

Meer informatie:
http://www.facebook.com/CompronetNL




CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #1 Gepost op: 21 september 2012, 13:30:15
Klinkt op zich wel goed ... maar waarom moet zoiets nou weer via facebook?
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #2 Gepost op: 21 september 2012, 13:53:42
Klinkt op zich wel goed ... maar waarom moet zoiets nou weer via facebook?

Is het wel een wenselijke ontwikkeling? Voor informatie zeg ik direct doen maar bij de actie van de taxi die een weg blokkeert zet ik toch grote vraagtekens.

Brengen we burgers niet in ongewenste gevaarlijke situaties? Nodigen we burgers op deze manier niet uit om zelf actie te gaan ondernemen tegen criminelen?
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
Reactie #3 Gepost op: 21 september 2012, 14:01:35
Ja, dat is juist dus wel de bedoeling. Dat als een overvaller de winkel uitkomt daar al mensen zijn  die foto/filmpje maken. Dat is beetje de ultime wens van dit.
De politie agent die dit vertelde, het is lastig gedeelte, hij zie: 'ik kan geen handboek aangeven wat wel en niet kan/mag doen.

Maar het is wel de bedoeling dat de burger dus mee helpt. Op alarm bericht wat je krijgt staat ook Grijp in, verleen hulp.

En grappig, die taxi, dat was ook een vraagstuk. De project leider zei van ja, waarom niet?
Politie agenten staan daar weer wat anders tegenover.

Maar goed, politie creeerd een file om iets tegen te houden, wat is er dan mis als iemand dat zelf beslist?

Het levert best wel intressante vraagstukken en stellingen op.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #4 Gepost op: 21 september 2012, 15:01:05

Maar goed, politie creeerd een file om iets tegen te houden, wat is er dan mis als iemand dat zelf beslist?



Eigen veiligheid en die van omstanders. Er zal maar een overvaller gaan schieten op zo een taxi en vervolgens toevallige voorbijgangers raken.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #5 Gepost op: 21 september 2012, 15:13:08
Eigenlijk doet het gewoon weer het zelfde als de help app (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=58178.msg965071#msg965071)  alleen nu via twitter.

Het voorbeeld van de overval vind ik ook wat onrealistisch. Je gaat niet je gsm zoeken om te twitteren als je wordt overvallen.
Ik heb een aantal overvals/agressie trainingen gevolgd en allemaal hadden ze 1 lesje: "volg instructies van de overvaller exact op en ben voorzichtig met alarmknoppen aangezien overvallers nogal ongeduldig kunnen worden als ze je er op zien drukken." Het lijkt me dat ze ook niet wachten op je tweet....

Burger participatie is goed, maar het lijkt mij beter als dit centraal door de overheid wordt aangestuurd en niet via duizend en 1 projectjes, dingen als SMS alerts kunnen dan beter werken lijkt me omdat de politie dan kan inschatten afhankelijk van de situatie of burger participatie veilig en verantwoord is. Daarnaast controleer je zo ook de communicatie beter. Als alles over twitter gaat kan iedereen meelezen, krijg je meer ramptoeristen, wellicht ook veel meldingen die niet kloppen etc.


TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
Reactie #6 Gepost op: 21 september 2012, 16:46:02
de help app heeft zelfs nog op bezoek geweest, alleen daar hebben ze subsidie voor gekregen en nu willen ze het verkopen maar dat lukt niet.. iets in die geest.

Maar ik zei dus al, dat in het filmpje nog op twitter is, dat is reeds veranderd in een eigen app. Meld!

Ook moet je dus met je digi code aanmelden, dus ze weten wie de melding doet.
Ramp toeristme is niet meer omdat mensen in een bepaalde straal worden geslecteeerd en dan niet eens allemaal geactiveerd.

b.v. als er 6 agenten zijn dan krijgen 4 agenten een bericht, als ze alle vier accepteren dan stopt het daar dan. Indien één afwijst dan krijgt de volgende agent een bericht.

Invulling, dat is eigenlijk het meest intressante om te horen van jullie (voor mij  persoonlijk dan).


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #7 Gepost op: 21 september 2012, 17:53:49
Het lijkt echt een exacte copy van de Help! app...

Ik vind het overigens raar dat ze alleen een FB pagina hebben, kan geen link vinden naar een gewone website. Ze claimen ook samen te werken met de politie groningen, maar op de website van dat korps staat ook nergens iets over het systeem. (Daar promoten ze burgernet nog)

De app vind ik trouwens ook niet in de playstore van google.

Wie zitten er achter dit project?


TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
Reactie #8 Gepost op: 21 september 2012, 19:17:06
maar klopt wel, was van de week op het Politie Bureau aan de rademarkt :)

En de Politie Groningen zit achter dit project, mensen van Logica hebben de App gemaakt.


TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
Reactie #9 Gepost op: 22 september 2012, 20:55:57
Hierbij wat foto's die ook op facebook staan.

Als participant krijg je een melding zo in beeld:

In de nieuwe versie wordt zelfs soort alarm weergegeven.

Meldingen scherm:


Foto van de applicatie en de 3 knoppen en op de achtergrond 'The Backside'  van ComProNet waarop men kan inzoomen via google maps.
Participanten en politie worden in verschillende kleuren weergegeven en ook zichtbaar waar ze zijn.


Waaruit je dan weer kan kiezen uit:


Ow en er zijn 40 HTC aangeschaft voor de pilots.

Politie werkt met BB en de app is (nog) niet beschikbaar voor de BB, alleen Android en Apple (ook Ipad)

Winkeliers kunnen een app op en fixed adres krijgen.