Of willen we dat iedereen als een blind paard achter een overvaller gaat aanrijden?
Dat is volgens mij niet de insteek van Compronet.
Het uitgangspunt is dat als je van burgers verwacht dat ze waakzaam en alert zijn, je ze ook informatie moet geven waardoor ze effectief zijn. Als alle informatie via een centraal punt gedeeld wordt, zoals een meldkamer, dan is veel van die informatie niet meer actueel.
Zo als ik het begrijp kan je de logica die de meldingen behandeld aanpassen, ook aan het type melding.
Voorbeeld: Je kan dus een melding "overval met vuurwapen" anders behandelen dan "winkeldief ontvlucht". Bij de eerste kan de melding dan komen bij specifieke profielen, bijv politieagenten en winkeliers in de directe omgeving. Bij de laatste kunnen bijv. alle profielen in de buurt gealarmeerd worden. Ik weet alleen niet of men dit ook zo toepast..
Uit de pilots lijkt mij dit vooral een effectief middel te zijn, als je het inzet als onderdeel van een groter geheel. Daar horen dus ook afspraken bij met de betrokkenen over hoe te handelen, e.d. Denk aan: overval briefings voor winkeliers, afspraken met Horeca portiers, e.d. Het lijkt me minder effectief als je het puur als communicatie middel gebruikt.
Mijn interesse gaat meer uit naar de beveiliging, en ook de privacy aspecten. Maar daar is nog niet veel over te vinden...