GRIP 2 Middel hulpverlening (Ongeval met schoolbus) Kruimteweg - Rouveen 21-09-2012

Auteur Topic: GRIP 2 Middel hulpverlening (Ongeval met schoolbus) Kruimteweg - Rouveen 21-09-2012  (gelezen 8346 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Anderzijds moet de wegbeheerder wel blijven opletten dat er zicht blijft op de kruising.
Ik ken er 1 die de provincie nog wel eens belt als in de zomer het gras langs de weg en de kruising een meerdere paren kontjes hoog staat.

Verrek zeg... dat ben ik zelf!


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Kan ook nog een kwestie van Polderblindheid zijn? Zoom maar eens uit met google-maps e.d. Ziet er saai en eentonig uit, zeker als je dit dagelijks rijdt. ( dan helpt meer overzicht niet ) En ja iedereen moet goed uitkijken bij een kruising, en het gebeurt toch.

Citaat
Polderblindheid is een vorm van verminderde opmerkzaamheid in het verkeer veroorzaakt door een afwezigheid van externe prikkels. Dit doet zich vaak voor bij stille rechte wegen in een gelijkmatig landschap. De term refereert aan het eentonige polderlandschap zoals dat in sommige gebieden in Nederland te zien is. Voor automobilisten kan polderblindheid gevaarlijk zijn.

zie verder bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Polderblindheid

Maar als hulpverlener, overheid en betrokken buurtbewoners , ouders, scholieren etc. zou je dit willen voorkomen. Zelfs een eerder genoemd bord "gevaarlijke kruising" voorkomt niet alles.
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


MORCIK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 354
Daar ben ik het helemaal mee eens maar we moeten onze ogen ook niet sluiten voor dit soort incidenten met meerdere slachtoffers. Toch?

Dat is natuurlijk inherent aan de vervoersvorm, als je 50 personen vervoert is de kans dat het aantal slachtoffers dat tegelijk betrokken raakt groter dan een personenauto. Maar bekijk eens het grotere plaatje. Hoe groot is de kans dat je betrokken raakt bij een ongeval als je met de bus reist of met de auto? Ik denk dat de bus niet minder veilig is dan de auto.


MORCIK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 354
Maar laten we niet vergeten dat de bestuurders, welke beschikken over een rijbewijs, hebben geleerd dat ze moeten opletten bij dit soort wegen.
Je past de snelheid aan, zodat je rustig kan kijken wat eraan komt.

Het is zelfs een verkeersregel:

Hoofdstuk II. Verkeersregels
§ 8. Maximumsnelheid
Artikel 19
De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is.


MORCIK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 354


De uitgebrande bus in rouveen. 14 gewonden, waarvan 9 naar ziekenhuis. Niemand gewond door de brand, zei een inzittende

@mennoreemeijer menno reemeijer


MaartenSipma

  • Fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
  • Fotograaf MaartenSipma.nl / HVZwolle.nl
    • MaartenSipma.nl
Volg mij ook via twitter: @MaartenSipma


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Duidelijke foto's van Maarten.  En een paar verschillen met het andere incident:
- nu is de personenauto  aan de linkerkant geraakt ( kwam die dan van rechts?)
- bus staat niet , als bij de vorige situatie op het kruispunt stil. ( ??)
Dus voor mij onduidelijk wat er is gebeurd, en of de bosjes dezelfde problemen veroorzaakten.
Ik ben benieuwd naar de uiteindelijke conclusies van de deskundigen.
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Duidelijke foto's van Maarten.  En een paar verschillen met het andere incident:
- nu is de personenauto  aan de linkerkant geraakt ( kwam die dan van rechts?)
- bus staat niet , als bij de vorige situatie op het kruispunt stil. ( ??)
Dus voor mij onduidelijk wat er is gebeurd, en of de bosjes dezelfde problemen veroorzaakten.
Ik ben benieuwd naar de uiteindelijke conclusies van de deskundigen.

Waaruit concludeer je dat de auto aan de linkerkant geraakt is?
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Waaruit concludeer je dat de auto aan de linkerkant geraakt is?
Ik zag op een foto van MaartenSipma een flinke deuk thv linker voorwiel. Het lijkt alsof hij daar geraakt is.
Denk jij wat anders?
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Waaruit concludeer je dat de auto aan de linkerkant geraakt is?
busmaatschappij geeft andere versie volgens artikel telegraaf:
Citaat
De bus is vrijwel uitgebrand. Het ongeval deed zich voor op de kruising Kruumteweg-Scholenweg. Volgens Syntus had de bus voorrang en is de auto frontaal op de bus gereden.

zie verder bron:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/12975828/__Ongeluk_met_bus_vol_kinderen__.html
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet