Brandweer rukt bewust traag uit

Auteur Topic: Brandweer rukt bewust traag uit  (gelezen 5797 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Gepost op: 22 september 2012, 20:14:41
Brandweer rukt bewust traag uit

Bij het blussen van branden gaan kostbare minuten verloren doordat de beroepsbrandweer vrijwillige collega's klussen moet 'gunnen'. De beroepskrachten mogen pas later of zelfs helemaal niet uitrukken om dat vrijwilligers dan als laatsten aankomen en hierdoor gedemotiveerd raken.

'Het is te gek voor woorden, maar het gebeurt helaas in toenemende mate,' zegt Bert de Haas van vakbond Abvakabo FNV vandaag in het AD.

Zodra het brandalarm afgaat, moeten vrijwilligers eerst vanuit huis of werk naar de kazerne. Beroepskrachten kunnen meteen in de brandweerauto stappen en zijn daardoor vaak eerder ter plaatse. Om ervoor te zorgen dat vrijwilligers niet te vaak achter het net vissen en hun motivatie verliezen, krijgen beroepskrachten volgens De Haas de instructie te wachten met uitrukken tot hun vrijwillige collega's in de brandweerauto zitten.

'Het is de wereld op zijn kop. We hebben niet voor niets met elkaar afgesproken dat de brandweer binnen een vastgesteld aantal minuten aanwezig moet zijn. Een vertraging van bijvoorbeeld vier minuten telt dan heel zwaar.'

Beroepsbrandweerman Theo Gootjes (53): 'Jaren krijgen we te horen dat elke seconde telt, maar nu gaan er minuten verloren. We kunnen zien dat er branden zijn in Wateringen, maar wij worden daarvoor niet opgeroepen, ook al kunnen wij vaak als eerste ter plaatse zijn.'

De directie van de Veiligheidsregio Haaglanden en Frank Huizinga, woordvoerder van de Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg en Rampenbestrijding, ontkennen dat dit beleid is in Nederland. 'Het gaat erom wie het snelste ter plaatse is. Ik kan niet zeggen of mensen die anders beweren de waarheid spreken. Ik kan alleen zeggen wat het beleid in Nederland is,' aldus Huizinga.

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3320614/2012/09/22/Brandweer-rukt-bewust-traag-uit.dhtml

Kloppen deze verhalen, of is er weer het een en ander uit zijn verband gerukt?

honderd

• Senior gebruiker
    • honderd
Reactie #1 Gepost op: 23 september 2012, 02:32:38
Lijkt mij sterk.. :-\ Lijkt mij sterk dat beroepsbrandweer gehoor geven aan het overlaten aan vrijwillige ivm demotivatie. Zullen de beroepsbrandweer overigens na een tijdje ook niet gedemotiveerd raken, als ze telkens moeten wachten tot de vrijwillige arriveren?
Mighty fine only gets you somewhere half the time.

brw arie

• Senior gebruiker
  • one misson one goal
Reactie #2 Gepost op: 23 september 2012, 06:00:23
het komt wel vaker voor dat er bijv. vast personeel op de kazerne zit(preperatie/preventie e.d.) welke opgeleid brandweerman zijn, maar dat deze geen uitrukfunctie hebben.
ik hink bij dit idee op 2 gedachte
1. als burger zou ik het ook verveelend vinden als mijn huis is brand staat en er zitten brandweermensen dichtbij, maar die mogen niet mee om wat voorn reden dan ook.
2. zou het als brandweerman ook erg verveelend vinden als ik iedere keer te laat kom.

maar bij mij staat wel vast dat, op welke manier dan ook, de snelste hulp geboden moet worden. en daarbij gaan burger belangen boven vrijwillgers belangen.
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt

peen van dienst

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 23 september 2012, 08:50:20
Je kan simpelweg de P2000 alarmeringen in de diverse topics op dit board erop naslaan om te zien dat in HGL standaard 2 posten gelijktijdig gealarmeerd worden. Dat is al jaren zo: er wordt altijd met 2 TS-sen gereden. Als het op de grens van WT en GV is, betekent dat: in 1 P2000 bericht tegelijk de post Loosduinen en Wateringen alarmeren. Voorbeeld: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=65193.0

Het is dus voor iedereen die even een P2000 site erop naslaat, te zien dat dit verhaal niet klopt.

M.i. is dit een publiciteitsstuntje: 2 brandweermannen die een grap uithalen om eens te kijken of dit bericht zonder controle door het AD wordt overgenomen. En jawel: het AD tuint er met open ogen in.....

Peen
Redacteur van

Arie

• Senior gebruiker
    • Regio15
Reactie #4 Gepost op: 23 september 2012, 11:35:10
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)

Raymond

• Beveiliging & Vrijwillige brandweer
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #5 Gepost op: 23 september 2012, 11:55:43
Hoe het in Haaglanden geregeld is weet ik verder niet.
Maar het artikel zou wel kloppen als het over Hollands-Midden was geschreven.

Bijvoorbeeld:
Bij brandweer Bergambacht (vrijwillligers post) zitten overdag 4 mensen met brandweerdiploma op kantoor, ook hebben ze een pak daar liggen.
In het geval dat de pieper gaat komen gewoon de vrijwilligers van huis of werk om de TS te bemannen.
Mochten er toevallig te weinig mensen opkomen kan de TS aangevuld worden met beroepspersoneel.
Maar in feite zou er dus eerder uitgerukt kunnen worden door die 4 beroeps meteen te laten aankleden zodat er nog maar 2 vrijwilligers bij hoeven.
Scheelt zeker 1 a 2 minuten.

peen van dienst

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 23 september 2012, 12:05:54
Mwah: in het AD artikel wordt gesteld dat een post 'startklaar' is om uit te rukken, maar moet wachten op een andere post om die voor te laten gaan. De situatie die jij beschrijft is een heel andere ?

Peen
Redacteur van

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #7 Gepost op: 23 september 2012, 12:08:47
Mwah: in het AD artikel wordt gesteld dat een post 'startklaar' is om uit te rukken, maar moet wachten op een andere post om die voor te laten gaan. De situatie die jij beschrijft is een heel andere ?

Peen
Zo komt het bij mij ook over, de beroeps moeten wachten totdat de vrijwilligers uitgerukt zijn. Ik zou me kunnen voorstellen dat de beroeps omdraaien als de TS met vrijwilligers eerder terplaatse is, en het verder alleen afkunnen. Lijkt me onwenselijk dat er gewacht wordt door de 24uursdienst.

peen van dienst

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 23 september 2012, 12:15:15
Exact: En zo is het ook in Haaglanden. De eerst aangekomen TS maakt kleine brand of middelbrand.aan de hand van dat nader bericht keert de tweede om of rijdt door.

Maar het is verder niet boeiend welke de eerste en de tweede TS is. De burger wil alleen de snelst mogelijke rode auto voor de deur.

Wat ik ook al in het artikel stel: als er 1 regio waar het gelijktijdig uitrukken met 2 TS-sen al jaren geleden tot norm is verheven, is het Haaglanden wel. Snap dus niet waar de geïnterviewden hun verhaal op baseren.

Peen
Redacteur van

FF4266

• Senior gebruiker
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #9 Gepost op: 23 september 2012, 16:11:24
Uberhaupt vind ik het belachelijk dat 2 medewerkers dan uit naam van de organisatie zo'n stunt uithalen.. Met andere woorden, ze stellen die niet als anoniem persoon, maar als medewerker bij de brandweer. Het zou in plaats van een stunt ook expres zeuren kunnen zijn... Wat een verhaal weer zeg..