Ik vind iets anders een slechte zaak (knuppel in het hoenderhok):
Zo, goedemorgen....
de brandweer lijkt het belangrijker te vinden om haar vrijwilligers tevreden te houden dan om haar taak goed uit te voeren.
Onzin natuurlijk. De taak uitvoeren is het primaire doel en daarbij kan je absoluut niet om de vrijwilliger heen. Maar er wordt wel eens vergeten dat brandweerlieden gewoon mensen zijn en er ook zoiets als 'motivatie' bestaat. Als je 10 keer opkomt en de TS met 4 man ziet vertrekken kan dat best gaan knagen, zeker als het gaat om niet-spoedeisende meldingen waarbij er m.i. best een minuutje gewacht mag worden tot de net aangekomen brandweerman/vrouw is ingestapt......
Dat is bijvoorbeeld een reden om geen SIV/TS2 in te zetten op kleine meldingen als een omgevallen boom of een containerbrand: dan krijgen vrijwilligers te weinig uitrukken en dat vinden ze misschien niet leuk...
Ik ben überhaupt tegen iedere vorm van een SIV2 of TS2, tenzij die als ondersteuning van een TS4/TS6 dient. Niet alleen loop je het risico bij aankomst niets uit te kunnen voeren door te weinig personeel, ook is het gewoon onpraktisch omdat ik veel gevallen de klussen vrij intensief zijn. Een grote omgevallen boom vergt aardig wat zaag- en sleepwerk en met twee man is dat ook arbeidstechnisch misschien niet helemaal de manier zoals het zou moeten gaan.
Ook is er het argument dat SIV bemanningen beter gekwalificeerd moeten zijn dan 'normale' bemanningsleden, waardoor sommige vrijwilligers niet op de SIV mogen. Dat is ook heel vervelend, maar daar is niets aan te doen.
Nog nooit van gehoord. Je zal met het voertuig om moeten kunnen gaan, net zoals posten die een HV bemannen hun korpsleden op zullen moeten leiden tot het omgaan met het specifieke HV-gereedschap, maar een betere opleiding om van een afstandje te gaan kijken en te wachten op meer brandweerlieden
Ik vind het onverkoopbaar dat voor een onbevestigde OMS, een containerbrand, een scooterbrand, een ongecompliceerde omgevallen boom en een brandgerucht 6 man uitrukken. Dat kost veel en het vertraagt de uitruk.
Ho even. Ik zelf heb het afgelopen jaar al 2 keer een OMS meegemaakt die naar middelbrand werd opgeschaald en waarbij de handjes goed gebruikt kunnen worden. Zeker bij een onbevestigde OMS moet je uitgaan van een daadwerkelijke brandmelding -indien er al sprake is van een loze melding zou er inderdaad wel met minder mensen uitgerukt kunnen worden. Je argument "het kost veel" is natuurlijk totale onzin: alle opkomende brandweerlieden krijgen de vergoeding, dus waarom zou je de laatste twee (die de TS6 compleet maken) dan niet meenemen? En of het de uitruk nou echt vertraagt, ik denk het niet. Maar goed, als je van tevoren in kan schatten dat er voor die betreffende klus geen 6 man nodig zijn, zal het ook wel niet zo spoedeisend zijn dat er niet even gewacht kan worden op de laatste 2
Ik vind het ook onverkoopbaar dat in landelijke gebieden elk dorp zijn eigen brandweerkazerne heeft. Binnen 5 minuten prio 1 rijden drie of vier ts-posten, gewoon omdat het allemaal verschillende gemeentes zijn...
Een dekkingsplan, mits op basis van goede argumenten, zou daar uitkomst in kunnen bieden. Ik ben het ermee eens dat gemeentegrenzen in de KVT moeten verdwijnen, maar er moet ook rekening worden gehouden met speciale objecten in die dorpen. Als je hele dorp vol zit met verzorgingstehuizen of je hebt drie gevangenissen in je verzorgingsgebied, dan zijn dat toch zwaarwegende redenen om de aanrijdtijd kort te houden