Mijn vraag is of waar is of niet, Internet staat er vol van dus mogelijk dat iemand van de blauwe kolom ervaring ect hebben.
Of dat het dus een broodje aap is
Ik kom niet uit de blauwe hoek maar vroeg me onlangs ook af of dit een broodje aap was.
Het originele bericht schijnt oorspronkelijk uit België te komen, al in 2008. De afgelopen maanden was het weer in het nieuws omdat een woordvoerder van een Belgisch Politie korps dit als "waar" bevestigd. Maar de instantie die hij als bron aangeeft kan het bericht zelf niet als juist of onjuist bevestigen.
ASSE - ‘Pas op voor mensen die gratis sleutelhangers uitdelen. Er zit misschien een zendertje in!' De politie van Asse waarschuwde gisteren voor boeven die u zo zouden achtervolgen tot aan uw huis. Maar het onrustwekkende verhaal lijkt verzonnen.
‘De hangers worden uitgedeeld op plaatsen waar veel volk passeert, zoals warenhuizen en tankstations', zo vertelde politiewoordvoerder Daniël Noens gistermiddag. ‘Het is geen rommel: ze zien er heel aantrekkelijk uit.'
Maar volgens Noens zijn ze allerminst te vertrouwen. ‘De daders hebben het immers gemunt op welgestelde mensen. Ze kijken naar uw kleding en naar uw auto. En door een chip volgen ze u tot aan uw woning. Daarmee zien ze ook wanneer u niet thuis bent, en kunnen ze dan inbreken.'
Zelf hadden ze in Asse nog geen exemplaar kunnen onderscheppen. ‘De daders zijn rondtrekkende bendes uit Oost-Europa', wist Noens wel.
Het korps haalde zijn informatie naar eigen zeggen bij CEPOL. Dat is de Europese Politieacademie, die opleidingen organiseert voor officieren. Maar bij CEPOL viel iedereen gisteren uit de lucht. Ook Europol en de Belgische federale politie kennen de techniek niet.
Even zoeken op het internet leert ons dat het verhaal over de sleutelhangers een stadslegende is, die via e-mails wordt rondgestuurd. De mythe ontstond nadat een Zuid-Afrikaans bedrijf in 2008 sleutelhangers uitdeelde aan tankstations. Eén van die klanten belde in paniek naar een radiostation, omdat hij in de hanger elektronica had gevonden. Maar de elektronica diende enkel om een schermpje te doen oplichten.
‘Ik kan bevestigen noch ontkennen dat het om een stadslegende gaat', reageert Noens. ‘Onze informatie komt van CEPOL', houdt hij vol.
Bron:
Nieuwsblad.bePersoonlijk geloof ik niet dat het loont om massaal tags (zijnde GPS of RFID) uit te delen in de vorm van sleutelhangers. De kosten voor de techniek zijn daarvoor te hoog. Het zou wel kunnen lonen als men het aan 1 of 2 specifieke personen uitdeelt, bijvoorbeeld met auto's uit de hoogste prijsklassen, om zodoende te kijken waar die persoon woont. (Eventueel met het uitdelen van "normale" sleutelhangers aan overige aanwezigen als dekmantel)
@RFID chips:
Er zijn wel degelijk RFID chips waarbij je niet in de buurt hoeft te zijn om een signaal op te vangen, dit zijn actieve rfid chips met een batterij. (Tegenover de passieve chips, zonder batterij, die hun energie onttrekken aan het elektromagnetisch veld van de tracker/lezer, en dus slechts een klein bereik hebben tot een paar meter. Voorbeeld: de OV chipkaart)
Je zult voor "track and trace" toch actieve RFID chips nodig hebben met enig bereik (Minstens een kilometer), en die vallen in dezelfde prijsklasse als GPS transmitters. Nadeel van RFID: het is omslachtig om op zo'n afstand de locatie van een chip vast te stellen.