ZEMBLA: Vragen n.a.v explosief transport

Auteur Topic: ZEMBLA: Vragen n.a.v explosief transport  (gelezen 2026 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Gepost op: 14 oktober 2012, 09:19:14
Vragen n.a.v explosief transport

De PvdA wil van het kabinet weten hoe het zit met de vakbekwaamheid van buitenlandse truckers die gevaarlijke stoffen in Nederland vervoeren.

De PvdA wil van minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur onder meer weten of zij op de hoogte is van het feit dat Oost-Europese chauffeurs zonder de juiste of met valse papieren gevaarlijke stoffen transporteren.

Ook wil de partij opheldering over het feit dat de Inspectie Leefomgeving en Transport slechts 1 procent van al het vervoer van gevaarlijke stoffen controleert.

De fractie van GroenLinks in het Europees Parlement gaat de zaak aankaarten bij de Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de EU. GroenLinks wil dat de handhaving van arbeidsvoorwaarden en veiligheidsnormen wordt verbeterd.

Vragen GroenLinks:

- Bent u bekend met de uitzending "Explosief Transport" van ZEMBLA op 12 oktober 2012 over het vervoer van gevaarlijke stoffen door chauffeurs die onvoldoende opgeleid zijn?

- In hoeverre is de Commissie op de hoogte van gevallen waarbij het afgeven van diploma's aan chauffeurs voor het vervoer van gevaarlijke stoffen in alle EU-lidstaten op onordentelijk wijze geschiedt?

- Welke actie is de Europese Commissie van plan te ondernemen om dit grensoverschrijdende probleem aan te pakken en de veiligheid van het transport met gevaarlijke stoffen in de hele EU te garanderen?

- Is de Commissie bekend met de praktijk waarin chauffeurs in de transportsector collectieve arbeidsovereenkomsten ontwijken via legale en illegale constructies zoals het opzetten van satellietvestigingen in EU-lidstaten met lagere lonen en een lagere sociale bescherming?

- Welke actie is de Europese Commissie van plan te ondernemen tegen deze oneerlijke concurrentie in de transportsector?

- Bent u bekend met het feit dat de Inspectie Transport en Leefomgeving in Nederland slechts 1% van het vervoer controleert?

- Bent u als hoeder van de Verdragen van plan om minimumeisen aan arbeids- en veiligheidsinspectie te stellen zodat geldende EU-wetgeving op dit terrein correct wordt geïmplementeerd?
http://zembla.vara.nl/Nieuws-detail.2624.0.html?&tx_ttnews%5Btt_news%5D=73903&tx_ttnews%5BbackPid%5D=1974&cHash=584dfedd436cad898d207f6a23a3dfcc




Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 14 oktober 2012, 09:20:36
EXPLOSIEF TRANSPORT -

Dag en nacht, dag in dag uit rijden er in Nederland duizenden vrachtwagens met gevaarlijke stoffen over onze snelwegen. In opdracht van grote chemieconcerns zoals bijvoorbeeld Shell of Exxonmobile vervoeren transportbedrijven de ladingen door heel Europa.

Oost-Europese chauffeurs
Veel van die vrachtwagens worden gereden door een Poolse of Hongaarse chauffeur. Nederlandse transportbedrijven werken steeds vaker met Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs. Die zijn veel goedkoper dan Nederlandse chauffeurs.
 
De juiste papieren
In Nederland gelden strenge regels voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. De chauffeurs moeten in het bezit zijn van een speciaal diploma. Hoe zit dat met de Oost-Europese chauffeurs? Zijn ze altijd vakbekwaam en beschikken ze over de juiste papieren?

ZEMBLA onderzoekt of het vervoer van gevaarlijke stoffen in goede handen is.  

Bekijk de aflevering op:
http://zembla.vara.nl/Afleveringen.1973.0.html?&tx_ttnews%5Btt_news%5D=72981&tx_ttnews%5BbackPid%5D=1974&cHash=7eb68e27cf727eb2a0fab300d1129a6b


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Reactie #2 Gepost op: 15 oktober 2012, 15:07:17
Omdat er op mijn werk regelmatig gevaarlijke stoffen gelost worden wel bekend met dit fenomeen.
Die gasten weten vaak geen eens wat ze daadwerkelijk vervoeren.
Het moet eerst zeker weer eens goed mis gaan voordat men inziet dat een aantal transportbedrijven lak hebben aan de regelgeving.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #3 Gepost op: 16 oktober 2012, 23:11:48
Omdat er op mijn werk regelmatig gevaarlijke stoffen gelost worden wel bekend met dit fenomeen.
Die gasten weten vaak geen eens wat ze daadwerkelijk vervoeren.
Het moet eerst zeker weer eens goed mis gaan voordat men inziet dat een aantal transportbedrijven lak hebben aan de regelgeving.

En niet alleen bedrijven maar ook de opleidende instantie's en regeringsinstantie's in bepaalde meer corrupte landen.


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #4 Gepost op: 16 oktober 2012, 23:43:12
Laten we eerst ervoor zorgen dat hier de boel klopt, voor we in de richting van weet ik wie wat wijzen.