benaderingsprotecol

Auteur Topic: benaderingsprotecol  (gelezen 15530 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #10 Gepost op: 11 maart 2005, 13:29:23
Ikke niet hoor, maar de meeste ehv'ers kun je best de betekenis van een drieletterige afkorting leren.
Dat is met alle andere afkortingen in het leven ook gebeurd en ik ken eerlijk gezegd maar 1 betekenis van het ABC als afkorting, dat geldt voor eenheleboel andere afkortihgen die we haast dagelijks gebruiken niet. (ww ?)

Maar goed de vraag was waarom een minimale beoodeling van de D niet in het ABC is opgenomen

Omdat het ABC dan in dit geval niet compleet is. Nog een reden om het te vergeten... ::) :-X

(Heb ik je nu dan boos? ;))

Ach, wellicht is het kort door de bocht van mij uit, maar ik zie enorm veel kaderinstructeurs les geven en ik hoor vele verschillende varianten in het gebruik van het ABC. Gelukkig dan dan de EHBO-ers het verhaal meestal maar van 1 kant krijgen. :-\


apivientje

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 11 maart 2005, 14:31:23
:D dit is de enige juiste benadering binnen de EHBO ook al zijn er meer mogelijkheden. maar inderdaad waarom is de bewustzijn controle hierin niet on opgenomen volgens mij zou je kunnen zeggen d abc


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #12 Gepost op: 11 maart 2005, 14:33:27
:D dit is de enige juiste benadering binnen de EHBO ook al zijn er meer mogelijkheden. maar inderdaad waarom is de bewustzijn controle hierin niet on opgenomen volgens mij zou je kunnen zeggen d abc

Ja, alleen wordt de D binnen de EHBO helemaal niet gebruikt. 8) ;D


apivientje

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 11 maart 2005, 14:34:36
:D


apivientje

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 11 maart 2005, 14:37:07
waarom niet het is toch een controle van een vitale functie


ikke

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 11 maart 2005, 17:41:11
goh... wat is dan het verschil tussen bloedcirculatie en circulatie? :-\

Sterker nog: ik vind (maar daar zal ik menigeen wel weer mee tegen de schenen schoppen) dat je binnen de EHBO helemaal niet moet spreken over het ABCD in welke volgorde dan ook, juist omdat dit zoveel verwarring schept:
A : ademhaling, ademweg, aanspreken, aanschudden, alarmeren, airway
B: bewustzijn, breathing, bloedcirculatie
C: circulatie
Leg het ze maar eens uit. :-X
Gebruik gewoon de term: benaderingsprotocol, en stamp de juiste volgorde van handelingen erin. En breng tijdens het oefenen eens wat afwisseling in het verhaaltje, zodat ze ook leren onderbouwen wat ze doen, wanneer ze dat doen en waarom. Daar bereik je meer mee dan het over ABC hebben, waarbij de keuze van een woord bij de bijbehorende letters zo groot is. :-\
Vergeet niet dat binnen de EHBO de niveauverschillen megagroot zijn. En omdat het voor een ieder te begrijpen moet zijn (omdat je nou eenmaal moet kunnen onderbouwen wat je doet) moet je die grens zo laag mogelijk houden.

 :-[ Ok, wie is er nu boos? ??? ;)


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #16 Gepost op: 11 maart 2005, 17:49:49
goh... wat is dan het verschil tussen bloedcirculatie en circulatie? :-\

Niets  ;D Is gewoon hetzelfde.


ikke

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 11 maart 2005, 18:00:20
Niets  ;D Is gewoon hetzelfde.
haha  ;D ik dacht al! :D


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #18 Gepost op: 11 maart 2005, 18:21:43
haha  ;D ik dacht al! :D

Maar da's dus wel gelijk mijn punt.
Mensen denken: "B, waar stond de B ook alweer voor? Bloedcirculatie, ja." En dan komen ze bij de C en dan zijn ze van het padje. ;)


jo

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 11 maart 2005, 19:11:38
Eerste onderzoek = voorstellen, aanspreken (evt. tikken sleutelbeen etc.) en daarmee bewustzijn beoordelen (in dit stadium: ja/nee).

Dan volgt ABC. Hoort in alle gevallen uitgevoerd te worden (ook als patient wel bij bewustzijn is; denk bijv. aan mogelijkheid intoxicatie bij iemand die brandwonden heeft).

D vormt in het PHTLS (ATLS, etc.) verhaal (dus niet voor "leken") een kort neurologisch onderzoek om niveau van bewustzijn grofweg te beoordelen. Is voor de leek minder relevant (want leek kan toch geen interventie inzetten en hoeft niet direct te rapporteren aan seh) en wellicht wat moeilijk te beoordelen.

Gegeven de tijd die beschikbaar is in een eh opleiding veiligheid,ongevalsmanagement, alarmeren, aanspreken en abc al een heel verhaal.