benaderingsprotecol

Auteur Topic: benaderingsprotecol  (gelezen 15535 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #30 Gepost op: 11 maart 2005, 21:34:02
Ik  >:(
Ik probeer mijn cursisten duidelijk te maken dat we als EHV instructeurs geen eigen betekenissen aan de letter moeten geven. Dat zeg je zelf ook

Ja, dus waarom word je dan boos op mij? Volgens mij bedoelen wij dan hetzelfde... alleen je collega's snappen dat niet! >:( Je moet dat je cursisten niet duidelijk maken, die hebben er al genoeg moeite mee. Probeer je mede-instructeurs op diezelfde lijn te krijgen. >:(


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #31 Gepost op: 11 maart 2005, 21:57:34
Ja, dus waarom word je dan boos op mij? Volgens mij bedoelen wij dan hetzelfde... alleen je collega's snappen dat niet! >:( Je moet dat je cursisten niet duidelijk maken, die hebben er al genoeg moeite mee. Probeer je mede-instructeurs op diezelfde lijn te krijgen. >:(

Natuurlijk ben ik niet boos op jouw, maar je had al zo vaak gevraagd of iemand boos op je werd, dat uit medelijden maar gezegd heb dat ik boos op je ben  ::)

De grap is, dat ik van cursisten te horen krijg dat ze er juist een goed houvast aan hebben.

Ik vloek als ik vertel dat ik ze ook het top teen onderzoek aanleer. Maar dan wel op EH nivo.
Want dat zijn de volgende twee schema's









[verwijderd door de admin ivm opschoning attachments]


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #32 Gepost op: 11 maart 2005, 22:02:27
Natuurlijk ben ik niet boos op jouw, maar je had al zo vaak gevraagd of iemand boos op je werd, dat uit medelijden maar gezegd heb dat ik boos op je ben  ::)

De grap is, dat ik van cursisten te horen krijg dat ze er juist een goed houvast aan hebben.

Ik vloek als ik vertel dat ik ze ook het top teen onderzoek aanleer. Maar dan wel op EH nivo.
Want dat zijn de volgende twee schema's









Maar dat probleem is dus een trend.
Niets ten nadele van kaderinstructeurs... je hebt er zeer zeker goede bij. Maar als de kader een hele les spendeert aan het benaderingsprotocol en ik het als "lotushulpje" daarna een keer op mijn manier (lees: ambulanceprotocol) vertel, dan krijg ik met grote regelmaat te horen: "Jeetje, we hebben een hele les gehad. Jij legt het ons in vijf minuten uit en nu snap ik het ineens". :-[
Dan weet je meteen waar mijn ergernissen vandaan komen. :-X


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #33 Gepost op: 11 maart 2005, 22:11:33
Niet iedere EHBO-er loopt met zo'n schema op zak, en als er echt een slachtoffer is en de stress slaat toe...
Nee, je hebt een minimum denk en stressbestendigheidsniveau nodig dat boven dat van een EHBO-diploma ligt.

Jij loopt tijdens je rondes ook niet met je studieboeken in je rugzak. Deze schema's zijn niet bedoeld om op het moment van het ongeval een gebruikshandleiding te hebben, maar je kunt ze van te voren gebruiken om je de volgordes helder te maken.

Gewoon een casus bedenken en met de schema's de hulpverlening nalopen. Als het goed is, moet je daarbij niet vastlopen, want anders moet ik het weer aanpassen.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #34 Gepost op: 11 maart 2005, 22:52:55
Waar gaat het nu echt over..

Hoe je iemand iets leert, (didactiek)
Hoe iemand iets onthoud (retensie)
of hoe het zou moeten zijn. ?

Ik geef les aan first responders, BHV-ers, MFA en Oranje Kruis op allerlei niveau's en alle protocollen komen ongeveer op het zelfde neer..




Ik heb natuurlijk alleen de aanvang neer gezet.. ;-)


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #35 Gepost op: 11 maart 2005, 22:57:09
... ja ... :-\


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #36 Gepost op: 11 maart 2005, 23:26:17
maar inderdaad waarom is de bewustzijn controle hierin niet on opgenomen volgens mij zou je kunnen zeggen d abc

ABC zijn vitale functies, het bewustzijn is dat niet, tenzij het geheel afwezig is (hersendood) maar dat kan de EHV'er niet vaststellen
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #37 Gepost op: 11 maart 2005, 23:40:18
De PHTLS of wel ander protocol begint niet bij ABC maar daar ging nog wat aan voor af..   ;D
En de snelste manier op de ABC te checken is door iemand aan te spreken of aan te raken, Als iemand reageert weet je dat de ABC's in de initiele assesment (relatief) in orde zijn.. En dan kan je ze daarna nog specifieker bekijken..


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #38 Gepost op: 12 maart 2005, 00:37:08
"Jeetje, we hebben een hele les gehad. Jij legt het ons in vijf minuten uit en nu snap ik het ineens". :-[
Dan weet je meteen waar mijn ergernissen vandaan komen. :-X

Hoe past mijn verhaal in jouw beleving ?


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #39 Gepost op: 12 maart 2005, 09:29:32
Volgens mij willen wij allebei dat de cursisten leren wat ze moeten weten en vervolgens weten waarom ze de handelingen uitvoeren.
Maar als ik me vergis, gebruik even de pb. ;)