benaderingsprotecol

Auteur Topic: benaderingsprotecol  (gelezen 15534 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #40 Gepost op: 12 maart 2005, 09:33:31
Volgens mij willen wij allebei dat de cursisten leren wat ze moeten weten en vervolgens weten waarom ze de handelingen uitvoeren.
Maar als ik me vergis, gebruik even de pb. ;)

Yep


miesje

  • Gast
Reactie #41 Gepost op: 13 maart 2005, 20:41:56
Maak als je het toch in engels wilt doen de A van Aproax dat is aanspreken en schudden (onze B ) B. Dan breathing dat is onze A.  En C circulation blijft hetzelfde.
Dus in engels ABC en Nederlands BAC


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #42 Gepost op: 13 maart 2005, 20:52:33
Maak als je het toch in engels wilt doen de A van Aproax dat is aanspreken en schudden (onze B ) B. Dan breathing dat is onze A.  En C circulation blijft hetzelfde.
Dus in engels ABC en Nederlands BAC

 :-\


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #43 Gepost op: 13 maart 2005, 21:51:56
:-X


jo

  • Gast
Reactie #44 Gepost op: 14 maart 2005, 18:46:02
De PHTLS of wel ander protocol begint niet bij ABC maar daar ging nog wat aan voor af..   ;D
En de snelste manier op de ABC te checken is door iemand aan te spreken of aan te raken, Als iemand reageert weet je dat de ABC's in de initiele assesment (relatief) in orde zijn.. En dan kan je ze daarna nog specifieker bekijken..

Juist.. exact dat bedoelde ik.

Peter, je beslissingsschema is overigens helder en duidelijk (gebaseerd op een doorsnee van de diverse moderne aangeboden methodieken). Beter over te dragen als 26 pagina beslissingsschema's (no offence EHBO-er).

Puntje feedback: schijf bij de 2e keer "Indien nodig alsnog alarmeren". Ik bedoel: mocht eea niet al uit ongevalsmechanisme blijken...


jo

  • Gast
Reactie #45 Gepost op: 14 maart 2005, 18:50:53
Ik vloek als ik vertel dat ik ze ook het top teen onderzoek aanleer. Maar dan wel op EH nivo.
Want dat zijn de volgende twee schema's

Ik heb je TTT schema doorgelezen (uitgekleed SOSA handelingen schema?). Zit goed in mekaar...
Kan alleen maar zeggen
:o
Waauw.. doe mij zo'n cursisten!
Meestal lukt dat alleen bij hoog gemotiveerde first-responderopleidingen.
Als tenminste je doelstelling is dat ze na afloop van de opleiding eea beheersen...

Vloeken doe je zeker niet. Goeie zaak sjaak.  :D Vraag alleen of 't blijft hangen...


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #46 Gepost op: 14 maart 2005, 22:05:37
Beter over te dragen als 26 pagina beslissingsschema's (no offence EHBO-er).

Het verhaal is begonnen toen ik voor de zoveelste keer te horen kreeg dat de ambulanceprotocollen heel anders waren dan die van de EHBO 23ste druk.

Dat bleek nogal mee te vallen.

Ik weet niet of je het blad van node leest.
Daarin staat een artikel over de drie nivo's "vaardigheden", "processen" en "beredenering" en met name welke fouten daarbij kunnen optreden.

De beslissingsschema's houden zich niet bezig met vaardigheden, skills in goed nederlands, maar met de processen.

Ik heb er bewust voor gekozen voor de hoge mate van detailering om de cursist stap voor stap door de hulpverlening te leiden de feitelijke vaardigheden (groene blokken) worden daarbij bekend verondersteld.

Ik heb niet veel anders gedaan dan alles wat er in de ok boekjes staat in stukjes geknipt om ze vervolgens in de volgorde van de hulpverlening te leggen.

Dus iedereen die roept dat de cursist volgens het boekje moet werken, zegt eigenlijk dat volgens mijn schema's zouden moeten werken .....

Mensen hebben er enerzijds houvast aan, ze kunnen via de bladverwijzingen e.e.a. opzoeken.

Ze leren kijken van uit de hulpverlening i.p.v. de ditactische aspecten van het leerboek.

Net zo min als de rijinstructeur heb ik de illusie dat mensen de EHBO beheersen als ze opleiding afgerond hebben.

Als ik ze aan het denken gezet heb en ze naast de skills ook nog eens processen op papier meegeef dan denk ik dat je na verloop van tijd goede EHV'ers krijgt.

Peters schema's horen thuis in de tas. Het zijn reminders om de processen snel terug te halen als het moet.

Mijn schema's horen meer thuis op het toilet, nee ze zijn niet geschikt als wc papier, om ze regelmatig in de verloren minuten door te bladeren. En ze op die manier als second-line skills op de hersenstam te krijgen.


aspivientje

  • Gast
Reactie #47 Gepost op: 18 maart 2005, 12:54:48
Naar aanleiding van uw e-mail van 15 maart over de "ABC-benadering" deel ik u het volgende mee.

ABC staat voor airway - breathing - circulation. Dit is een wereldwijd begrip. Daarom is destijds besloten dit niet te vertalen en/of er geen andere betekenis aan te geven.
In de 24e druk van het Oranje Kruis Boekje wordt de term ABC niet gebruikt.
Er wordt gewerkt met de volgende  volgorde voor de beoordeling van een
slachtoffer: bewustzijn, luchtweg, ademhaling, bloedsomloop, groot bloedverlies en shock.
Deze volgorde komt overeen met de uitwerking van de ABC-benadering, zoals die in veel landen wordt toegepast en ook door de NRR is overgenomen.

In tegenstelling tot uw bewering onder punt 2 is de hersenfunctie wel degelijk een vitale functie (zie hoofdstuk 2 van het Oranje Kruis Boekje).
De hersenfunctie is af te meten aan het bewustzijnsniveau.

De ABC-benadering begint inderdaad pas als het bewuszijnsniveau is vastgesteld (zie hierboven).

Hopelijk is een en ander nu duidelijker voor u.

Met vriendelijke groeten,
Het Oranje Kruis :D



eigenlijk geven ze dus geen antwoord op mijn vraag waarom het bewustzijn niet is opgenomen in het ABC protocol :(

groetjes


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #48 Gepost op: 18 maart 2005, 13:45:58

eigenlijk geven ze dus geen antwoord op mijn vraag waarom het bewustzijn niet is opgenomen in het ABC protocol :(

groetjes

Is jou belevingswereld nu zo anders als die van mij.
Het bewustzijns niveau, word vast gesteld VOOR de ABC's. Door middel van aanraken en aanroepen.. De mogelijkheden zijn dan:
  • Iemand reageert, normaal en duidelijk, bij bewustzijn,
  • Iemand reageert verward, verminderd bewustzijn (of dat is altijd al z'n normale doen.).,
  • Iemand reageert niet, Bewusteloos..

Er word in de eerste hulp geen nader onderschied gemaakt in bewusteloosheid. [/list]

En bij je continue beoordelen van het slachtoffer, blijf je daarbij veranderingen monitoren.


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #49 Gepost op: 18 maart 2005, 13:50:07
Aspivientje:

Even aanvullend: het ABC-protocol is geen totaalplaatje. Ik denk dat jij daar - mijns inziens onterecht - vanuit gaat.