Beter over te dragen als 26 pagina beslissingsschema's (no offence EHBO-er).
Het verhaal is begonnen toen ik voor de zoveelste keer te horen kreeg dat de ambulanceprotocollen heel anders waren dan die van de EHBO 23ste druk.
Dat bleek nogal mee te vallen.
Ik weet niet of je het blad van node leest.
Daarin staat een artikel over de drie nivo's "vaardigheden", "processen" en "beredenering" en met name welke fouten daarbij kunnen optreden.
De beslissingsschema's houden zich niet bezig met vaardigheden, skills in goed nederlands, maar met de processen.
Ik heb er bewust voor gekozen voor de hoge mate van detailering om de cursist stap voor stap door de hulpverlening te leiden de feitelijke vaardigheden (groene blokken) worden daarbij bekend verondersteld.
Ik heb niet veel anders gedaan dan alles wat er in de ok boekjes staat in stukjes geknipt om ze vervolgens in de volgorde van de hulpverlening te leggen.
Dus iedereen die roept dat de cursist volgens het boekje moet werken, zegt eigenlijk dat volgens mijn schema's zouden moeten werken .....
Mensen hebben er enerzijds houvast aan, ze kunnen via de bladverwijzingen e.e.a. opzoeken.
Ze leren kijken van uit de hulpverlening i.p.v. de ditactische aspecten van het leerboek.
Net zo min als de rijinstructeur heb ik de illusie dat mensen de EHBO beheersen als ze opleiding afgerond hebben.
Als ik ze aan het denken gezet heb en ze naast de skills ook nog eens processen op papier meegeef dan denk ik dat je na verloop van tijd goede EHV'ers krijgt.
Peters schema's horen thuis in de tas. Het zijn reminders om de processen snel terug te halen als het moet.
Mijn schema's horen meer thuis op het toilet, nee ze zijn niet geschikt als wc papier, om ze regelmatig in de verloren minuten door te bladeren. En ze op die manier als second-line skills op de hersenstam te krijgen.