Nieuwe boot gekozen voor rampenvloot Reddingsbrigade Nederland (RN)

Auteur Topic: Nieuwe boot gekozen voor rampenvloot Reddingsbrigade Nederland (RN)  (gelezen 73353 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

walter weg

  • bestuurslid waterhulpverlening, Amsterdamse Reddingsbrigade
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
  • voorkomen is beter dan genezen.....
    • Amsterdamse reddingsbrigade
Reactie #10 Gepost op: 27 september 2012, 12:42:04
ik ben gister bij de themabijeenkomst geweest, en had eigenlijk stiekem toch wel verwacht dat de boot aanwezig zou zijn, maar helaas moesten we het met een foto doen.

lengte is 6 meter, breedte 2.15meter, diepgang 20cm en met een casco gewicht van 650kg. er komt een 50pk motor achter te hangen. Zoals bijvoorbeeld bij ons in Amsterdam zou dit vaartuig wel geschikt zijn, maar we wachten af. Ik denk wel dat dit vaartuig een welkome vervanging cq aanvulling is. de leverancier is Tinnemans uit Maasbracht en wordt bij Reddingsbrigade Nederland afgebouwd.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #11 Gepost op: 27 september 2012, 17:24:41
Wat is de capaciteit van het vaartuig vwb evacués cq. gereddencapaciteit? Is daar al wat over geroepen? :)

Ik ben overigens wel benieuwd naar de inhoud van het bestek waaraan de vaartuigen moeten voldoen.
Kan ik dat ergens te bekijken?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #12 Gepost op: 28 september 2012, 11:28:17
Wat is de capaciteit van het vaartuig vwb evacués cq. gereddencapaciteit? Is daar al wat over geroepen? :)

Ik ben overigens wel benieuwd naar de inhoud van het bestek waaraan de vaartuigen moeten voldoen.
Kan ik dat ergens te bekijken?

Ik zie dat hier veel vragen bestaan over de keuze en hoe die tot stand is gekomen. Daar ben ik ook wel benieuwd naar, maar kan in ieder geval wel alvast vertellen wat ik wel weet ;) De aanbesteding is niet openbaar geweest, maar was een zogenaamde onderhandse aanbesteding. Het bestek is dus niet openbaar gemaakt en ook niet de partijen die een aanbod hebben gedaan. Binnen RN heeft iedereen er wel iets van gezien of gehoord volgens mij, onder andere door de meneer van Tenderline die flink liep te twitteren en facebooken...

Dit project loopt al weer enige jaren en is begonnen met de visievorming RVR en de goedkeuring daarvan door ledenvergadering en BZK (vanwege de financien). In dit kader wordt de Nationale Rampenvloot omgevormd tot een Regionale Rampenvloot. Een van de grote veranderingen is dat de Rampentaak door RN niet meer als een losse activiteit wordt gezien, maar als een opschaling van reguliere taken. Dit is afgekeken van de andere hulpdiensten, en moet vooral de geoefendheid flink verbeteren. Bij ons ligt de vlet nu in een hoekje van de loods stof te happen en te wachten op rampenoefeningen of een ramp.... De bedoeling is dus dat brigades veel meer hun normale taken gaan uitvoeren met hun rampenboot, zodat ze er mee overweg kunnen als ze echt voor een ramp aan de bak moeten.

Daarop is een heel uitgebreid onderzoek uitgevoerd naar het boottype dat daar bij zou passen, dit is ook openbaar gemaakt: http://www.reddingsbrigade.nl/upload/docs/boot_rapport_def.pdf

Volgens mij is dit rapport ook nog besproken hier op het forum. Voor dit onderzoek zijn onder andere ook alle reddingsbrigades met een varende tak gevraagd om een uitgebreide vragenlijst in te vullen. Verder is er gekeken naar de rol van de Reddingsbrigade in de rampentaak en in reguliere taken. Maar ook naar de rampenbestrijdingsboten in andere landen zoals Engeland en Duitsland. Hier komen ook de keuzes uit voort voor bv. een aluminium boot.  

Nadat het geld van BZK definitief beschikbaar is gekomen, heeft dit geleid tot een bestek voor de aanbesteding. Wat ik er van heb begrepen is het echt een enorm uitgebreid document. Enige tijd terug is er ook nog proefgevaren met een aantal boten door een flink gezelschap van allerlei Reddingsbrigades. Was er zelf helaas niet bij, maar wat ik er van heb gehoord was het vaargedrag van de Tenderline vooral 'anders', wat tot zowel hele positieve als hele negatieve reacties leidde. En dan wordt die het dus niet ;)

Overigens is de leverancier inderdaad Tinnemans uit Maasbracht en komt alleen de kale romp van Van Vossen. Grappige is dat die volgens mij ook de rompen levert voor Tenderline. Dus als die het wel was geworden, had Van Vossen ook geleverd ;)

Er komen overigens maar 40 nieuwe boten, daarnaast worden er 40 vletten 'overhauled'. De middelen die BZK en Rampenfonds ter beschikking hebben gesteld waren niet voldoende voor de hele vloot. Ja, voor 80 'boten-die-het-net-niet-zijn' ;).

Daarom wordt er ook nog gewoon C2000 ingebouwd: een deel van die vletten blijft gewoon in de vaart, plus dat ze volgens mij verplichtingen hebben t.o.v. BZK om het geld te mogen houden. Zoals dat als er morgen een ramp is, je C2000 gewoon operationeel moet hebben. En geen excuus hebt aan: ja, maar we waren aan het wachten op de nieuwe boot. Dat is dan weer het vervelende trekje van de overheid: nu gegeven is nu besteden!

Volgens mij komt er eerst nog een testmodel van de nieuwe boot, waar op allerlei wateren en plekken wordt gekeken of alles wat bedacht is ook echt lekker werkt. Daarna pas productie en uitlevering naar de brigades. Ik verwacht de eerste uitleveringen pas ergens volgend jaar...

Als er iemand is die nog meer weet, laat maar horen ;)  8) 098uo
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #13 Gepost op: 29 september 2012, 13:58:32
Ik zie dat hier veel vragen bestaan over de keuze en hoe die tot stand is gekomen. Daar ben ik ook wel benieuwd naar, maar kan in ieder geval wel alvast vertellen wat ik wel weet ;) De aanbesteding is niet openbaar geweest, maar was een zogenaamde onderhandse aanbesteding. Het bestek is dus niet openbaar gemaakt en ook niet de partijen die een aanbod hebben gedaan. (...)

Ik begrijp dat je enige ondertoon in mijn bericht bespeurde ;)
Inderdaad ben ik heel benieuwd hoe de keuze tot stand is gekomen. Ik denk zelf natuurlijk vanuit een bepaald perspectief en dan was deze boot er niet uitgekomen. Kijkend naar andere landen, zie ik grotere (THW achtige) vaartuigen, vlotten en kleine (draagbare) rubberboten. Een type zoals deze kom ik voor overstroomde gebieden op het internet nauwelijks tegen. Maar goed, ik ben dan ook geen waterredder. Vandaar dat ik inderdaad heel benieuwd ben naar het bestek en onderhavige keuzes.

Verder denk ik dat het een hele goede ontwikkeling is om - in navolging van andere hulpdiensten - vanuit de reguliere situatie te kunnen opschalen naar grootschalig optreden, zonder hele andere middelen uit de kast te moeten trekken. Dat het vaartuig daarmee geschikt moet zijn voor regulier RB werk snap ik. Dat zou met zo'n THW achtig vaartuig of een klein rubberbootje wellicht minder goed lukken.

Daarbij hebben we natuurlijk nog Defensie met pontons en grote rubberboten, waardoor Defensie en de RB elkaar wellicht beter gaan aanvullen in plaats van overlappen.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #14 Gepost op: 1 oktober 2012, 00:16:48
Ik begrijp dat je enige ondertoon in mijn bericht bespeurde ;)
Inderdaad ben ik heel benieuwd hoe de keuze tot stand is gekomen. Ik denk zelf natuurlijk vanuit een bepaald perspectief en dan was deze boot er niet uitgekomen. Kijkend naar andere landen, zie ik grotere (THW achtige) vaartuigen, vlotten en kleine (draagbare) rubberboten. Een type zoals deze kom ik voor overstroomde gebieden op het internet nauwelijks tegen. Maar goed, ik ben dan ook geen waterredder. Vandaar dat ik inderdaad heel benieuwd ben naar het bestek en onderhavige keuzes.

Verder denk ik dat het een hele goede ontwikkeling is om - in navolging van andere hulpdiensten - vanuit de reguliere situatie te kunnen opschalen naar grootschalig optreden, zonder hele andere middelen uit de kast te moeten trekken. Dat het vaartuig daarmee geschikt moet zijn voor regulier RB werk snap ik. Dat zou met zo'n THW achtig vaartuig of een klein rubberbootje wellicht minder goed lukken.

Daarbij hebben we natuurlijk nog Defensie met pontons en grote rubberboten, waardoor Defensie en de RB elkaar wellicht beter gaan aanvullen in plaats van overlappen.

De combinatie van 'inzetbaarheid voor regulier werk en het feit dat er in Nederland relatief veel plassen, meren en andere wateren zijn die niet met elkaar of een haven in verbinding staan, maakt dat een van de belangrijkste eisen 'trailerbaar' is. En dan niet zoals THW op een vrachtwagen, maar gewoon achter een auto, liefst met B-rijbewijs. Juist vanwege de inzetbaarheid bij regulier werk. Dan kom ik je dus als vanzelf op een maximale grootte en maximaal gewicht.

Daar komt inderdaad bij dat zowel defensie als KNRM over grotere vaartuigen beschikken die als 'verzamelpunt' kunnen dienen. De boot moest dus vooral snel en stabiel óf enkele gewonden (brancard) óf een groep evacuees kunnen transporteren. Aanvullend op dat wat er al is. Rubberboten heb ik toch mijn twijfels bij in overstromingsgebieden. Misschien wel voor swift-water rescue, maar niet zoals toen in Limburg '93 en '95, waar het grootste gevaar kwam van alle onzichtbare obstakels onder water.

Ik zou zeggen: begin maar eens met dat rapport te lezen wat ik eerder plaatste, dat geeft heel veel inzicht in de gemaakte keuzes!
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #15 Gepost op: 1 oktober 2012, 09:26:24
Ik ben er niet voor om één boot te gebruiken bij zowel reguliere inzet als bij overstromingen. De inzetcriteria zijn zo verschillend, dat je altijd uitkomt op een halfslachtig compromie. Voor reguliere inzet wil je snelheid, in een overstromingsgebied zal je langzaam varen. Een stevige boot met harde rand maakt je boot onkwetsbaar, in het reguliere werk haal mis je dan wel de stootwil rond je boot. Je kan in mijn ogen beter wat minder boten bouwen die gespecialiseerd zijn gebouwd voor hun taak dan van die schaap met vijf poten dingen.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #16 Gepost op: 1 oktober 2012, 21:13:40
Ik denk dat deze boot ook in deregulire bewaking meerwaarde heeft, vooral bij bewakingen van evenementen. Deze boot lijkt me geen meerwaarde voor strandbewaking of voor de ruimere binnenwateren.

9910001
9910001


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #17 Gepost op: 1 oktober 2012, 22:12:44
Als ik het rapport zo bekijk, is dit volgens mij de kern van wat aan de uiteindelijke keuze ten grondslag ligt:

Citaat van: Boottype rampenvloot na 2010, pp. 20,31
De in voorgaande hoofdstukken genoemde wensen en eisen dienen verenigd te worden in een voorstel voor de rampenvloot vanaf 2010. Om dit praktisch vorm te geven wordt in voorliggend hoofdstuk een drietal scenario’s voor een indeling van de vloot verder uitgewerkt:
• scenario 1: een boottype
Bij de uitrol van de vlettenvloot in 1995 is één type boot verspreid over het land. Er is weliswaar door verschillende leveranciers geleverd, maar qua snelheid en capaciteit zijn beide boten gelijk. Voordeel van deze keuze is dat alle vaartuigen uitwisselbaar zijn. De boten worden voor alle taken ingezet. De stuurgroep van het RVR-project heeft haar voorkeur voor dit scenario uitgesproken.
• scenario 2: twee boottypes
Aan de hand van de gegevens in hoofdstuk 4 zijn er een tweetal hoofdtypen te onderscheiden: een vaartuig voor verkenning en redding, een vaartuig voor evacuatie en (logistieke) ondersteuning. In scenario 2 wordt daarom gekeken naar de optie om de vloot op te bouwen uit twee typen vaartuigen: een kleiner type voor verkenning en redding, en voor evacuatie en (logistieke) ondersteuning een groter vaartuig. De verhouding tussen deze twee vaartuigen is 25% - 75%.
• scenario 3: behoud van de vlet en aanvulling met een vaartuig met grotere capaciteit
De huidige vlettenvloot en het boottype vlet voldoet als vaartuig in ondiep, overstroomd gebied, waarin beperkte afstanden moeten worden afgelegd. De hoeveelheid personen die vervoerd kunnen worden en de snelheid waarmee dat gebeurt beperken echter de gereddencapaciteit. In Scenario 3 wordt daarom het huidige vaartuig, de vlet, gecombineerd met een beperkt aantal grotere vaartuigen, die sneller, grotere groepen of groter materieel kunnen vervoeren. De verhouding tussen deze twee vaartuigen is 75% - 25%.

(...)

De in hoofdstuk 5 beschreven scenario 1 (Complete vloot één boottype) lijkt de meest realistische optie voor een vervanging van de vlettenvloot na 2010. Grotere vaartuigen leidt tot verminderde inzet van eenheden in situaties van wateroverlast, waarbij de waterstand blijft steken op 30-40 centimeter. In theorie kunnen de in de scenario’s beschreven vaartuigen blijven varen, in praktijk is iedere stoeprand of verkeersdrempel met een volle boot een lastig obstakel. Voor dergelijke situaties is vervoer van bepaalde groepen getroffenen in boten echter wel gewenst (liggende slachtoffers, bejaarden, mindervaliden).

Het is een - vind ik - duidelijk onderbouwd verhaal en ik snap de uiteindelijk keuze voor dit scenario. Wat me wel opvalt is dat de boot die nu gekozen is, niet voldoet aan alle de wensen/eisen, zoals gesteld in dit stuk. Maar goed, er is ook nog zoiets als voortschrijdend inzicht en het doen van concessies natuurlijk.

Ik vraag me alleen wel af in hoeverre het vaartuig nu geschikt is voor (logisitieke) ondersteuning en het evacueren van grotere groepen; de derde categorie die de RB onderscheidt. Maar, nogmaals, moeten we dan misschien (ook) meer naar andere partijen kijken.

Bijvoorbeeld de brandweer. De brandweer bezint zich ook op de specialismen. Wellicht dat daar zo'n 'mehrzweckboot', zoals ze dat in Duitsland noemen, bij de brandweer wel beter past binnen de reguliere bedrijfsvoering. Bij overstromingen kan de brandweer zich dan meer richten op evacuatie en logistieke ondersteuning, waar de RB zich meer richt op verkenning / redding.

Overigens sluiten de ideeën van de brandweer omtrent aansturing van dergelijke operatie volgens mij niet helemaal aan bij de ideeën van de reddingsbrigade, maar dat is een andere discussie ;)

Citaat van: Rapport Specialisme Op Maat, p.56
Binnen de brandweer is, een te beperkte, capaciteit aan boten beschikbaar voor een nationale inzet bij grootschalige overstromingen. Daarnaast is het samenbrengen en coördineren van de beschikbare capaciteiten nodig voor een effectievere inzet. Wel heeft Reddingsbrigade Nederland een reddingsvloot, in te zetten bij overstromingen. Bij een grote, nationale, overstroming dient deze capaciteit uitgebreid te worden en dient de reddingsvloot direct samen te werken met en onder leiding van de brandweer.
http://www.nvbr.nl/publish/pages/16529/eindconcept_rapport_som.pdf
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Tenderline

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
    • Tenderline
Reactie #18 Gepost op: 17 oktober 2012, 23:58:51
Beste Hulpverleners,

Ik ben van Tenderline, één van de drie die overgebleven waren bij de aanbesteding van de rampenvloot.
Wij zijn het helaas niet geworden, dus gaat onze demoboot t.z.t. in de verkoop.
Ik heb op Facebook een fotoreportage gezet: http://www.facebook.com/media/set/?set=a.339935056102834.79528.333750150054658&type=1
Hebben jullie vragen over deze boot stel ze gerust, ik heb geprobeerd het bestek zo dicht mogelijk te benaderen maar dat resulteerde ook in een "te dure" boot.
Als er nog reddingsbrigade stations aan vervanging denken meld je aan voor een proefvaart want deze mag tegen kostprijs zijn werk gaan doen.

Met enthousiaste groet

Yvo Schotman - Tenderline


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #19 Gepost op: 18 oktober 2012, 00:19:01
Wat een schitterende boot, mooi hoge zit, alles overziend, hoog vrijboord, hoge neus. Tja, al het moois kost geld.

Je vindt het vast niet erg al ik één van de fotootjes hier alvast neerzet?



suc6 met de verkoop. (bieden begint bij 15.000 euro?)