Wat is de capaciteit van het vaartuig vwb evacués cq. gereddencapaciteit? Is daar al wat over geroepen?
Ik ben overigens wel benieuwd naar de inhoud van het bestek waaraan de vaartuigen moeten voldoen.
Kan ik dat ergens te bekijken?
Ik zie dat hier veel vragen bestaan over de keuze en hoe die tot stand is gekomen. Daar ben ik ook wel benieuwd naar, maar kan in ieder geval wel alvast vertellen wat ik wel weet
De aanbesteding is niet openbaar geweest, maar was een zogenaamde onderhandse aanbesteding. Het bestek is dus niet openbaar gemaakt en ook niet de partijen die een aanbod hebben gedaan. Binnen RN heeft iedereen er wel iets van gezien of gehoord volgens mij, onder andere door de meneer van Tenderline die flink liep te twitteren en facebooken...
Dit project loopt al weer enige jaren en is begonnen met de visievorming RVR en de goedkeuring daarvan door ledenvergadering en BZK (vanwege de financien). In dit kader wordt de Nationale Rampenvloot omgevormd tot een Regionale Rampenvloot. Een van de grote veranderingen is dat de Rampentaak door RN niet meer als een losse activiteit wordt gezien, maar als een opschaling van reguliere taken. Dit is afgekeken van de andere hulpdiensten, en moet vooral de geoefendheid flink verbeteren. Bij ons ligt de vlet nu in een hoekje van de loods stof te happen en te wachten op rampenoefeningen of een ramp.... De bedoeling is dus dat brigades veel meer hun normale taken gaan uitvoeren met hun rampenboot, zodat ze er mee overweg kunnen als ze echt voor een ramp aan de bak moeten.
Daarop is een heel uitgebreid onderzoek uitgevoerd naar het boottype dat daar bij zou passen, dit is ook openbaar gemaakt:
http://www.reddingsbrigade.nl/upload/docs/boot_rapport_def.pdfVolgens mij is dit rapport ook nog besproken hier op het forum. Voor dit onderzoek zijn onder andere ook alle reddingsbrigades met een varende tak gevraagd om een uitgebreide vragenlijst in te vullen. Verder is er gekeken naar de rol van de Reddingsbrigade in de rampentaak en in reguliere taken. Maar ook naar de rampenbestrijdingsboten in andere landen zoals Engeland en Duitsland. Hier komen ook de keuzes uit voort voor bv. een aluminium boot.
Nadat het geld van BZK definitief beschikbaar is gekomen, heeft dit geleid tot een bestek voor de aanbesteding. Wat ik er van heb begrepen is het echt een enorm uitgebreid document. Enige tijd terug is er ook nog proefgevaren met een aantal boten door een flink gezelschap van allerlei Reddingsbrigades. Was er zelf helaas niet bij, maar wat ik er van heb gehoord was het vaargedrag van de Tenderline vooral 'anders', wat tot zowel hele positieve als hele negatieve reacties leidde. En dan wordt die het dus niet
Overigens is de leverancier inderdaad Tinnemans uit Maasbracht en komt alleen de kale romp van Van Vossen. Grappige is dat die volgens mij ook de rompen levert voor Tenderline. Dus als die het wel was geworden, had Van Vossen ook geleverd
Er komen overigens maar 40 nieuwe boten, daarnaast worden er 40 vletten 'overhauled'. De middelen die BZK en Rampenfonds ter beschikking hebben gesteld waren niet voldoende voor de hele vloot. Ja, voor 80 'boten-die-het-net-niet-zijn'
.
Daarom wordt er ook nog gewoon C2000 ingebouwd: een deel van die vletten blijft gewoon in de vaart, plus dat ze volgens mij verplichtingen hebben t.o.v. BZK om het geld te mogen houden. Zoals dat als er morgen een ramp is, je C2000 gewoon operationeel moet hebben. En geen excuus hebt aan: ja, maar we waren aan het wachten op de nieuwe boot. Dat is dan weer het vervelende trekje van de overheid: nu gegeven is nu besteden!
Volgens mij komt er eerst nog een testmodel van de nieuwe boot, waar op allerlei wateren en plekken wordt gekeken of alles wat bedacht is ook echt lekker werkt. Daarna pas productie en uitlevering naar de brigades. Ik verwacht de eerste uitleveringen pas ergens volgend jaar...
Als er iemand is die nog meer weet, laat maar horen