TinnSilver is nu niet echt een goede vervanger. Je moet echt oppassen dat je niet omgaat. Teveel gas en wind en je ligt zo om.
De TinnSilver is door de combinatie van rompvorm en motorvermogen erg windgevoelig, maar dat is een bewuste keus geweest: men wilde een boot die net als de vlet in heel ondiep water kon varen, net als de vlet tegen een stootje kon, maar wel veel sneller kon varen dan een vlet. Deze boot kan dat, maar levert daarmee vaareigenschappen op die niet 'hufter-proof' zijn: je moet weten waar de grenzen liggen en deze niet overschrijden. De vlet was hufterproof, die kon niet om. Maar kon dus ook niet snel. En een rescue is hufterproof, maar daar kun je nauwelijks mensen in kwijt en je kunt er niet mee in ondiep water varen.
Door de keuze om bepaalde eigenschappen te combineren in 1 boot, is het een boot geworden die helemaal voldoet aan de gestelde eisen (veel capaciteit, redelijke snelheid, stabiel werkplatform, licht genoeg om te traileren), maar een gebruiksaanwijzing heeft om mee te varen. Ik zie dat niet als 'slecht', maar als een bewuste keus die geen problemen oplevert als je het weet. Bij het manouevreren (drenkeling, aanleggen, bochten) moet je hem rustig varen als een vlet, en op lange rechte stukken kun je snel als een rescue.
Heb hem laatst mogen varen op een klein riviertje hier met een flinke stroomsnelheid. Dan is het aardige uitdaging om hem op z'n plek te houden of bij een dukdalf aan te leggen. Heb hem ook al mogen varen met stevige wind en regen, dan is het vooral een kwestie van gewichtsverdeling. Met iemand voor in de punt reageert hij ineens veel beter.
Wat mij betreft kunnen de echte schippers zich nu onderscheiden van de 'hardvaarders'