Je weet middels AIS toch precies waar je boven het ondergelopen land vaart. Het land blijft toch gewoon op de kaart staan Marine Traffic werkt met normale landkaarten, wel een beetje vreemde gewaarwording dat je over het land vaart maar dat is even wennen.
Je ziet ook waar ander hulpverleners met AIS zijn en als ze op een landpost ook AIS gebruiken kun je heel eenvoudig afspreken naar welke bebouwing je moet middels de coordinaten etc.
Ik vind dit ook wel een gemiste kans: door de aanwezigheid van de AIS-transponder wordt de benodigde data al verzameld, met een kaartplotter had deze ook meteen meerwaarde gekregen bij een inzet. Nu is de AIS-transponder vooral nuttig voor een walploeg of andere diensten om je te traceren, dat is goed voor de veiligheid, maar de bemanning heeft er zelf niet direct iets aan.
Een kaartplotter werkt niet als een TomTom met 'wegen', maar kun je zien als een 'gescande papieren kaart' waar met GPS jouw positie op geplot wordt. Soms met wat toegevoegde intelligente kaartlagen met boeien enzo. Als je bij een overstroming dus over land vaart, blijft ie dat gewoon doen, je positie wordt gewoon op land afgebeeld. Dat kan juist heel nuttig zijn, je hebt dan een goed beeld van wat er onder die enorme plas water zit.
Volgens mij is er voor de aanbesteding eerst een (richt)prijs per boot vastgesteld, waarna er gezocht is naar de beste prijs/kwaliteit combinatie. Ik denk dat het gewoon is gesneuveld op prijs, voor 40 boten een goede plotter erbij is toch veel geld...