Over die bestickering heb ik al een mail gestuurd naar Raymond van Mourik (directeur en te zien op de foto's met die grote grijns
)
Net als Mark vermoed ik dat ze de boei hebben weggelaten omdat de tekst anders zo klein wordt. En dat hebben ze nu opgelost door de R-met-boei op de beugel te zetten:
Ik vind dat echt een raar gezicht: iedereen die niet bekend is met het logo en de Reddingsbrigade zal zich afvragen waar die 'R' voor staat?! Vind het wel mooi om die boei op de beugel te plaatsen, maar dan zouden ze het zonder die R moeten doen en eventueel de boei 'dichtmaken': het vierde kwart op de plek van de R. Maar dat is niet volgens huisstijl.
Waar ik wel nog mijn twijfels over heb, is of het wel mag op deze manier: de styling van de vaartuigen is tenslotte volgens de officiele hulpverleningsstriping en ook in overleg met het ministerie zo vastgesteld. Als je 'misbruikers' wil kunnen aanpakken, moet je het zelf wel netjes volgens de regels blijven doen
Maar het lijkt er ook op dat ze nog aan het testen zijn, want aan binnen- en buitenzijde van de beugel staan ook verschillende codes en roepnummers. Ook het nummer op de trailer (ABC 123) is 'fake'.
Over de verspreiding is nog weinig bekend, maar als je alle ontwikkelingen en berichtgeving volgt en combineert kun je een heel stuk komen: het worden er 40, dus dat betekent dat maximaal de helft van de huidige uitgezette vletten wordt vervangen. Leverancier Tinnemans heeft in de krant geroepen dat hij de levering over 3 jaar mag spreiden, dus dat betekent 10-15 nieuwe boten per jaar. Met de komst van de nieuwe boten wordt de groep van brigades die onderdeel uitmaakt van de Rampenvloot ook weer eens goed tegen het licht gehouden. Zo hebben alle brigades met een vlet vorig jaar bezoek gehad van de inspecteur (Mark) voor keuring van de vlet, maar ook voor het in kaart brengen van stallingen en overig materiaal. Recent hebben alle brigades van de Rampenvloot een uitgebreide vragenlijst gehad over inzetbaarheid, paraatheid en alles wat daarbij hoort. Verder staat in het modelconvenant voor de RVR een en ander genoemd over de Rampenvloot en de uitbreiding van de inzetbaarheid naar grotere incidenten. De naam Rampenvloot verandert dan ook in Nationale Reddingsvloot (NRV). Alle brigades in die Reddingsvloot krijgen ook een nieuw contract met RN waarin dan weer het een en ander komt over de RVR en de rol van de coordinator RVR voor het inzetten van de Reddingsvloot bij zowel incidenten als rampen.
Als je hierop doorredeneert, kun je wel een beetje voorspellen waar het heen gaat: deze boten moeten de kern gaan vormen van een Reddingsvloot die per Veiligheidsregio ingezet kan worden voor incidenten en opgeschaald kan worden voor rampen. Het is dus aannemelijk dat de nieuwe boten eerst gaan naar plekken waar het convenant RVR is getekend. En dan naar brigades die een snelle inzet kunnen regelen: niet meer in uren, maar in minuten. Daarnaast zal er ook zeker gekeken worden naar de individuele factoren van iedere brigade: stalling, mensen, relatie met de gemeente en veiligheidsregio, trekkend voertuig, financien etc. Als laatste zal de totale vloot een goede landelijke spreiding moeten hebben om de 'Nationale Reddingsvloot' te kunnen zijn.
Hier nog wat achtergrondinformatie:
http://www.reddingsbrigade.nl/upload/docs/rvrbulletin__dec2012.pdf