Volgens mij heb ik het al eerder genoemd in dit topic, maar volgens mij heeft Reddingsbrigade Nederland nog nooit zo'n gedegen traject doorlopen bij welk project dan ook: een internationaal onderzoek naar boten voor oppervlakteredding, interviews met brigades, analyses, reddingscapaciteitsberekeningen en een programma van eisen wat als boek gedrukt kan worden....
Vind de reacties hiervoor wel erg makkelijke kritiek van mensen die alleen uitgaan van hun eigen situatie. Reddingsbrigade Nederland heeft eindelijk eens iets gedaan vanuit een grondige visie en aanpak in plaats van de inviduele snelle acties uit het verleden. En dat levert blijkbaar voor sommige mensen een verrassende keuze op? Deze boot past volgens mij helemaal in de visie op de waterhulpverlening van de toekomst, zowel incident als ramp. Er is dit keer bijvoorbeeld ook eens gekeken naar wat anderen (brandweer, leger, knrm) al hebben en wat de Reddingsbrigade daaraan kan toevoegen! En ja, voor zee is deze boot waarschijnlijk minder (of zelfs niet) geschikt, maar daar is hij ook niet voor bedoeld?? Daar hebben we Rescue's voor en RIB's? Ik bedoel: wat is de kans op een overstroming op zee?? Deze boot vervangt deels de vlettenvloot en moet ook die taken gaan overnemen, maar dan toekomstgericht. Welke kustbrigade gebruikt zijn rampenvlet voor de reguliere taken? Volgens mij geeneen...
En de antwoorden op de andere reacties:
De sleepbeugel is een TurboSwing (
http://www.turboswing.com/), inderdaad een geniale constructie die slepen echt zoveel makkelijker maakt! Je kunt er trouwens ook prima achter waterskien
Dekkingsplan is bekend gemaakt aan de betrokken brigadebesturen, ik heb hem, maar ga hem niet delen op internet. Ik zou zeggen: vraag het aan je eigen brigadebestuur, die zouden wat mij betreft jou moeten informeren.
Alle Tinn-Silvers die nu worden uitgeleverd worden door RN in bruikleen gegeven aan de brigades, volgens mij heeft niemand hem nog zelf besteld. En als ik de kostprijs mag schatten zie ik ook geen enkele brigade zo'n boot zelf aanschaffen: voor de meeste binnenbrigades te duur en voor de kust zijn er handigere boten te koop voor dat geld.