Uit het rapport : Boottype rampenvloot na 2010
4.5 Eisen gesteld aan de totale rampenvloot
In de keuze voor de huidige vloot is gereddencapaciteit geen criterium geweest. Berekeningen tonen aan dat de huidige vloot een reddingscapaciteit van 3600 personen per etmaal heeft. Er wordt gestreefd naar een verdubbeling van deze reddingscapaciteit, te bereiken met 84 reddingseenheden. Zie bijlagen 5 en 7 voor een berekening van de reddingscapaciteit.
5.3.1 Capaciteitsberekening
In paragraaf 4.5 is gesteld dat de huidige vlettenvloot een gereddencapaciteit heeft van 3600 personen per etmaal, en dat deze capaciteit vanaf 2010 verdubbelt dient te worden. De huidige reddingsvlet is een veelgebruikt boottype bij reddingsbrigades, en het vaartuigtype is bewezen geschikt te varen in overstroomd gebied.
In het derde scenario voor invulling van de rampenvloot na 2010 wordt daarom uitgegaan van twee boottypen, waarvan er één bestaat uit de huidige (Roodnat- of Mulder en Rijke) vlet. In het scenario wordt aangenomen dat 75% van de eenheden wordt uitgerust met een vlet. In de capaciteitsberekeningen houdt dit in dat allereerst wordt berekend hoe groot de gereddencapaciteit van deze vaartuigen is, en vervolgens wordt berekend hoe groot de capaciteit moet zijn van de overige vaartuigen, die gezien hun
scenario 3: behoud van de vlet en aanvulling met een vaartuig met grotere capaciteit
De huidige vlettenvloot en het boottype vlet voldoet als vaartuig in ondiep, overstroomd gebied, waarin beperkte afstanden moeten worden afgelegd. De hoeveelheid personen die vervoerd kunnen worden en de snelheid waarmee dat gebeurt beperken echter de gereddencapaciteit. In Scenario 3 wordt daarom het huidige vaartuig, de vlet, gecombineerd met een beperkt aantal grotere vaartuigen, die sneller, grotere groepen of groter materieel kunnen vervoeren. De verhouding tussen deze twee vaartuigen is 75% - 25%.
Volgens opgave waren er 90 vletten. Er komen nu 50 Tinn Silvers bij.
Hoe wordt de uiteindelijke verdeling ?
Technisch/operationeel : ik kan nergens ontdekken een eis mbt de bunkercapaciteit van de nieuwe vaartuigen.
Het lijkt mij dat het bij een werkelijk grote overstroming problematisch kan worden mbt de brandstofvoorziening. Daarom lijkt het mij geen overbodige luxe dat er een ruime tankcapaciteit is.