Volgens mij loop je een paar jaar op achter Joost. De door jou afgebeelde losse brandstoftanks werden inderdaad in de Rescue II nog gebruikt, echter beschikt de Rescue 3 "gewoon" over een vaste, ingebouwde tank die middels de vulopening aan de rechterzijde op de boeg kan worden afgetankt.
Geen losse tanks en niks om uit te wisselen dus...
Dat wist ik inderdaad niet...
Wij hebben overigens in onze beide Rescue II's ook een vaste tank laten bouwen
Ik ben trouwens niet de enige die een paar jaar achterloopt:
De nieuwe vaartuigen zijn met name ontworpen voor de inzet tijdens grotere calamiteiten zoals overstromingen etc. Dat zal een langdurige en veelal continue inzet vergen.
(N.B.Een buitenboordmotor van 50 pk Tinnsilver verbruikt globaal 3 maal zoveel brandstof als een 15 pk. van de vlet)
Bij losse tanks van 25 liter moet je dan wel erg vaak bijvullen,verwisselen etc.
Hiernaast kan je de tank van een vlet niet aansluiten op een e-tec iets met mengsmering voor de vletjes en normale benzine voor een e- tec.
Om te beginnen bij Thor: die nieuwe e-tec-motoren zijn extreem zuinig vergeleken met de oude mengsmering-2-takters. Wij hebben 90pk e-tecs die minder dan de helft van de brandstof verbruiken van onze oude 70pk-2-takters. Minder dan de helft aan brandstofverbruik met meer pk's! Ik durf het wel aan om te zeggen dat die 50pk e-tec per uur net zoveel verbruikt als een oude 15pk 2-takt. Ik denk dat je met 2x25 liter makkelijk een hele dag kunt rondvaren waarvan een flink deel ook vol gas. En als je weet dat je ver moet, neem je toch alvast 2 extra tanks mee? Dat is het gemak van losse tanks.
Overigens zie ik zowel bij rampen als bij ander waterhulpverleningswerk ons nog niet uren achtereen op het water zitten. Je werkt over het algemeen vanuit een uitgangsstelling of iets dergelijks. Bij evacuaties vaar je volgens mij meerdere keren op en neer op een dag, daar is alles op berekend. Dan heb je dus ook de mogelijkheid voor een tankwissel. Zoals -Joost- al aangeeft kan dat in een minuut geregeld zijn.
En voor 9910001: Met de komst van de Tinn-Silvers worden de vletten die wel in dienst blijven grondig gereviseerd, waaronder een nieuwe motor. Om meerdere redenen (milieu-eisen, verbruik, betrouwbaarheid) zijn dit 4-takters geworden, dus geen mengsmering meer! De vletten en de Tinn-Silvers kunnen dus wel gewoon dezelfde brandstof gebruiken.
En voor wat betreft de logistiek: Reddingsbrigade Nederland heeft kleinschalig zelf wel het een en ander: dubbelasser aanhanger, bestelbusje. En verschillende brigades hebben een busje of wagen met laadbak. In Limburg '93 en '95 zijn er gewoon vrachtwagens en busjes gehuurd. Ik kan me ook voorstellen dat het leger, de Brandweer of misschien wel gemeente of provincie (wegenonderhoud etc.) hiervoor mensen en materieel kunnen leveren. Ik heb ook geen idee of daar landelijk afspraken over zijn gemaakt? Vraag is ook of je dat moet willen regelen.