Onzin, bij brand komen altijd gevaarlijke stoffen vrij. Alleen mengen de rookgassen en dergelijke zich snel met de buitenlucht waardoor de concentratie niet dusdanig hoog is dat er gevaar is voor de gezondheid van omwonenden.
Tja .. toch is het mooi dat een officiele instantie een stukje voorlichting doet, maar zelf word ik er ook niet wijzer van.
RijnmondVeilig gaf kort geleden nog het advies door, om ramen en deuren dicht te houden. Ik weet niet of er nog veel rook vrijkwam t.t.v. de melding van de gemeente OostFlakkee, maar het doet me denken aan de berichtgeving over de grote brand gisteren van een kunstmestfabriek in Krefeld. Daar was men heel bezord over een mogelijke gifwolk, die zich mogelijk net zo snel verspreidde als de dikke rookwolken.
De waarschuwing voor rook lijkt me buiten kijf ( zo ook jouw opmerking: er komen dus ook gevaarlijke stoffen vrij).
Maar zelfs los van de rook kan zich ook gevaarlijke lucht (stoffen / gassen) verplaatsen.
Maar ja, ik lees vaak alleen maar "er zijn geen gevaarlijke concentraties schadelijke stoffen gemeten"
Zelfs de waarheid kan heel flexibel of rekbaar zijn .. toch?