Ik zal even uitleggen, vanuit operationeel opzicht, waarom het in mijn ogen niet gaat werken om ieder groep zijn eigen gespreksgroep/analoge porto/meeluisterset te geven.
Een peloton ME is als volgt opgebouwd (en dan ga ik uit van een flex-ME groep volgens Amsterdams model):
1 peleton (F2.00)-> 2 secties (F2.01 en F2.02)->6 groepen (F2.10 t/m F2.60) en 1 groep BraTra (F2.70).
Als we nu een scenario hebben als in Haren, zou je als eerste de F2.10 t/m 2.70 in flex modus kunnen plaatsen. Dan wordt er koppelsgewijs gesurveilleerd, niet omgehangen, cap op en lange lat aan de koppel. De F2.00 wil dan alle eenheden onder 1 knop op kunnen roepen, maar dat zou ook kunnen met tussenkomst van de groepscommandant. Er is dan nog weinig druk.
Als het spannender wordt, is een mogelijkheid om 1 sectie (=3 groepen) omgehangen (dus beschermd), met helm aan de koppel neer te zetten of groepsgewijs te laten optreden. Als je het sectiegewijs doet, wil je de hele sectie op 1 groep hebben. Dan moeten dus alle groepen schakelen naar 1 gespreksgroep. De andere sectie hou je dan achter de hand, op volledige oorlogssterkte, in de bus. Deze kun je dan snel inzetten, maar dat doe je dan sectiegewijs. Hier hebben de sectiecommandanten het voor het zeggen, onder de pelotonscommandant.
Wordt de druk echt te groot, ga je weer peletonsgewijs optreden. Allen moeten dan dus weer gaan schakelen naar dezelfde gespreksgroep. De pelotonscommandant heeft al zijn mensen direct onder zich nu.
De tegenstand breng je in beweging en je gaat bewegen met het peloton. Kom je bij een kruising, moet je het peloton weer opsplitsen in groepen, die de zijstraten weer mee gaan nemen. dan zou er dus weer geschakeld moeten worden. Vooral hier is vaak snelheid geboden.
Praktisch gezien is het nu (in AA) zo dat gewoon iedereen op de gespreksgroep van de pelotonscommandant zit, zodat de algemene commando's meegeluisterd worden. De sectie/groepscommandanten staan achter hun manschappen en doen het met een megafoon of gewoon schreeuwend. Bij pelotonsgewijs optreden gebruikt de PC of de gespreksgroep, of de dakmegafoon. Dit werkt operationeel gezien goed eigenlijk, heb nog nooit gehoord eigenlijk dat het problemen gaf.
Jammer is alleen dat er geen aparte meeluistersetjes zijn, maar dat er gewerkt wordt met porto+spreeksleutel+oortje. Kwestie van geld... Door alle verbindingen die daar in zitten is het storingsgevoelig. Je ziet dan ook vaak gewoon een losse porto om mee te luisteren.
Als het optreden al iets groter wordt, komen er nog de verbindingen bovenlangs bij. De PC staat in contact met de andere commandanten COHA, AE, paarden, honden, verkenning, ondersteuning, verkeer, etc, die ook weer met hun eigen mensen in contact staan. Dit gaat allemaal via eigen gespreksgroepen, omdat info snel doorgegeven moet kunnen worden. De COHA (Chef OrdeHAndhaving) zit vaak met de rest van de chefs op een bijstandsgroep, zodat als er externe bijstand is/komt deze makkelijk daarop kunnen komen.
Je krijgt dus op momenten dat je snel wilt optreden een extra schakelmoment op de porto/meeluisterset. Daarnaast moet je voor een peloton zo'n 50 extra sets aanschaffen als je een analoog/meeluister systeem wil. Bij een wat grotere inzet heb je te maken met 2, misschien wel 3 peletons. Dat gaat geld kosten, wat er niet is.
Mooi zou zijn als we met het nieuwe ME uniform in de helm meteen een ingebouwde headset zouden krijgen trouwens. Alleen hebben we nu nog in denk 3 verschillende portofoons in politieNL, dus dat gaat ook niet werken voorlopig denk ik...