Dit word een beetje een C2000 topic. Ik ben opgegroeid met deze manier van communiceren en weet niks anders (behalve dan de verhalen van vroeger). En er is mijns inziens niks mis het het systeem en je kan er ook goed me werken, echter is de educatie wel erg belangrijk. Als ik zie hoe vaak er mensen een proto in de hand gedrukt krijgen en het dan zelf moeten uitzoeken dan schrik ik toch erg. Iets simpels als een spreeksleutel op een goede manier vastzetten is voor sommige erg vreemd, of de manier van communiceren lijkt net of ze elkaar aanroepen vanaf 100 meter (met oor problemen tot gevolg
).
Met DMO heb ik eigenlijk alleen maar goede ervaringen (ook al was dit op het open water
). En ook het bellen naar een porto is iets wat volgens mij een stuk vaker kan (al moet je ook hier wel weten wat je moet doen, want sommige mensen gaan dan uitgebreid praten terwijl ze op het c2000 kanaal zitten
). Hoewel het initiatief in het begin dit jaar om die educatie beter te organiseren een goed initiatief is, merk ik ook dat er bij sommige mensen dit iets te snel word weggelachen. Wel klagen dat het syteem zo slecht is, maar als er iets aan gedaan word zeggen dat het niks voor jou is