Problemen C2000 rond ProjectX - Haren 21-09-2012

Auteur Topic: Problemen C2000 rond ProjectX - Haren 21-09-2012  (gelezen 10440 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

piet60

• vkr-pop
  • Senior gebruiker
Reactie #30 Gepost op: 26 september 2012, 13:21:59
'C2000 faalde tijdens rellen Haren'
Published on Sep 26, 2012 by zoominnl
De politie heeft in de aanloop naar de rellen die in Haren uitbraken grote problemen gehad met de communicatieapparatuur. Dat meldt het Dagblad van het Noorden.
Als dat systeem al zo lang kuren heeft wordt dat niet eens hoogtijd het in de container te kwakken? En iets fatsoenlijk aan te schaffen.  >:(

RemcoV

• Forum gebruiker
Reactie #31 Gepost op: 26 september 2012, 13:39:50
Als dat systeem al zo lang kuren heeft wordt dat niet eens hoogtijd het in de container te kwakken? En iets fatsoenlijk aan te schaffen.  >:(

Dat de politie grote problemen had met de communicatieapparatuur wil nog niet zeggen dat het systeem kuren had...
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !

PietjePuk

• Senior gebruiker
Reactie #32 Gepost op: 26 september 2012, 13:41:37
Dat de politie grote problemen had met de communicatieapparatuur wil nog niet zeggen dat het systeem kuren had...
+1

PietjePuk

• Senior gebruiker
Reactie #33 Gepost op: 26 september 2012, 13:42:48
Computers werken ook wel eens niet, vaak is het probleem te herleiden naar de gebruiker, alle computers maar in de container donderen?
Of kijken waarom het fout gaat, gebruikers opvoeden en waar nodig de apparatuur aanpassen?

Maar misschien kan een mod deze posts overgooien naar "het grote C2000 werkt niet111!1!!!!1" topic

JarnoF

• Senior gebruiker
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Reactie #34 Gepost op: 26 september 2012, 14:29:37
Ik weet niet op welke frequentie het C2000 netwerk opereert, maar zal het aantal gsm's wat er deze avond (volop) werd gebruikt, vooral om video's en foto's te uploaden, niet mede oorzaak kunnen zijn van een overbelasting van het netwerk?
Ook de apparatuur welke de journalisten gebruiken, zullen een bepaalde verstoring geven.

C2000 heeft soms kuren, maar dat had analoog ook.

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #35 Gepost op: 26 september 2012, 14:53:26
Mijn voorbeeld met objectporto's is meer bedoelt voor bijvoorbeeld de ME onderling. Zoals de manschappen bij de brandweer dat doen. Ik weet niet hoe dat nu precies zit en of ze via een gespreksgroep praten. Als dat zo is, dan zouden objectportofoons een goed alternatief kunnen zijn denk ik.

En toch zit er een belangrijk verschil tussen de bevelvoerder van de brandweer en de groepscommandant van de ME. De bevelvoerder van de brandweer loopt niet achter de manschappen aan bij een binnenaanval maar blijft buiten en behoudt het overzicht. Een groepscommandant van de ME staat vlak achter de linie. De kans dat hij uitgeschakeld wordt door bijvoorbeeld een welgemikte steen of een gerichte aanval is veel groter dan de kans dat een bevelvoerder van de brandweer dat overkomt.

Als de manschappen dan allemaal op analoge porto's zitten op andere kanalen dan zal niemand uit de ploeg alarm kunnen slaan dat het fout loopt. Dus zal niemand anders er achter komen dat er ergens collega's in nood zijn.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

RemcoV

• Forum gebruiker
Reactie #36 Gepost op: 26 september 2012, 15:07:24
Ik weet niet op welke frequentie het C2000 netwerk opereert, maar zal het aantal gsm's wat er deze avond (volop) werd gebruikt, vooral om video's en foto's te uploaden, niet mede oorzaak kunnen zijn van een overbelasting van het netwerk?
Ook de apparatuur welke de journalisten gebruiken, zullen een bepaalde verstoring geven.

C2000 heeft soms kuren, maar dat had analoog ook.

Nee, C2000 heeft niets te maken met de drukte op het GSM net of eventuele frequenties waar journalisten op werken.
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !

JelZo

• Senior gebruiker
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Reactie #37 Gepost op: 26 september 2012, 15:28:33
En toch zit er een belangrijk verschil tussen de bevelvoerder van de brandweer en de groepscommandant van de ME. De bevelvoerder van de brandweer loopt niet achter de manschappen aan bij een binnenaanval maar blijft buiten en behoudt het overzicht. Een groepscommandant van de ME staat vlak achter de linie. De kans dat hij uitgeschakeld wordt door bijvoorbeeld een welgemikte steen of een gerichte aanval is veel groter dan de kans dat een bevelvoerder van de brandweer dat overkomt.

Als de manschappen dan allemaal op analoge porto's zitten op andere kanalen dan zal niemand uit de ploeg alarm kunnen slaan dat het fout loopt. Dus zal niemand anders er achter komen dat er ergens collega's in nood zijn.

Bij de brandweer werken we over het algemeen met één kanaal per voertuig voor de manschappen en een apart incidentkanaal voor de bevelvoerenden. De bevelvoerder zit zowel op het voertuigkanaal en het incidentkanaal. Eventuele instructies via het incidentkanaal geeft de bevelvoerder via het voertuigkanaal door aan zijn manschappen, die alleen naar dat laatste luisteren. Afhankelijk van het bereik kan men in plaats van het voertuigkanaal (TMO) overschakelen op DMO. DMO is een onderlinge spraakverbinding die geen gebruik maakt van het netwerk.

De bevelvoerder gaat ook wel naar binnen bij een binnenaanval, alleen gebeurt het minder vaak. Het kan namelijk heel verduidelijkend werken als de bevelvoerder mee gaat naar binnen en bovendien is het voor de communicatie en beeldvorming een stuk makkelijker. De bevelvoerder doet dan vanuit binnen het spraakverkeer maar zal zelf geen inzet doen.

Als mijn bevelvoerder niks zou kunnen zeggen is kan iedere manschap alsnog contact opnemen met andere bevelvoerende of de alarmcentrale door: (1) te schakelen naar een incidentnet of inmeldnet, (2) de noodknop op de porto's te gebruiken. Geen probleem dus.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #38 Gepost op: 26 september 2012, 17:12:13
Topic is afgesplitst van het topic: "GRIP 3 ProjectX facebook verjaardagsfeestje 16-jarige loopt uit op chaos - Haren 21-09-2012"

Graag hier de discussie over C2000 voortzetten, daar houden we het op de algemene berichtgeving rond het ProjectX feest.

Tevens het verzoek aan mensen die niet actief betrokken zijn bij het gebruik van C2000 of expert zijn op dit gebied, om zich eerst goed in te lezen in de materie voordat men hier reageert. Aan personen die hier zonder enige ervaring of kennis van zaken hun mening verkondigen die nergens op slaan hebben we hier weinig. Vragen om (technische) toelichting kunnen uiteraard wel ;)

Namens het moderatorteam,

Joost

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #39 Gepost op: 26 september 2012, 19:14:05
Ministerie: geen technische storing C2000
Verklaringen van de politie en het ministerie van Veiligheid en Justitie wijzen op verkeerd gebruik van het communicatiesysteem van de politie, vrijdagnacht in Haren.

Een woordvoerder van het ministerie bevestigt de eerdere verklaring van korpschef Oscar Dros dat er geen sprake is geweest van een technische storing in het C2000-systeem.

"Het gaat er bij dit systeem om hoe je gespreksgroepen organiseert", zegt de woordvoerder. "Als vijfhonderd agenten tegelijk actief zijn versta je elkaar niet. Maar het gaat om het gebruik. Er was geen technische hapering. En het is aan de regio om het gebruik te organiseren. Of dat goed of niet goed is geweest is niet aan ons om te bepalen."

Een woordvoerder van de politie vertelt dat er 'teveel gespreksgroepen op één kanaal' zijn geweest. Hij wil niet zeggen of het een kwestie van verkeerd gebruik is geweest. "Dit is input voor de commissie die alles gaat onderzoeken."

Zowel politie als het ministerie van Veiligheid en Justitie reageert daarmee op een publicatie in Dagblad van het Noorden waarin staat dat de politie stuurloos was in Haren.
http://rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=113866