Wel of niet naar de linkerrijbaan?????

Auteur Topic: Wel of niet naar de linkerrijbaan?????  (gelezen 5382 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Willem58

• Forum gebruiker
Gepost op: 11 maart 2005, 13:55:05
Hallo, even het volgende:
Ik weet al 28 jaar niet anders dan dat je niet naar links mag gaan om "ruimte" te maken voor invoegend verkeer, vlgs. mij mag je pas invoegen als het kan.
Zijn deze gedragsregels nou veranderd of niet? het valt mij de laatste jaren op dat er veel bestuurders de richtingaanwijzer aanzetten en naar links sturen, ervanuitgaande dat je ook naar links schiet. Dit leidt wel eens tot een onverwachtse manouvre, etc, etc.

Alvast bedankt,
Willem.

7194

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 11 maart 2005, 13:58:41
Zodra ik zie dat er auto's aan komen via de oprit kijk ik direct in mijn spiegels of er eventueel ruimte is op de linkerbaan. Zo jah, dan maak ik ruimte voor het invoegende verkeer. Kan dit niet pas ik me ook aan aan de mensen die graag willen invoegen. Dit is wel zo veilig.

Ja kan natuurlijk ook gewoon stug blijven doorrijden rechts en verkeersgevaarlijke situaties in de hand werken.

Met een beetje normaal gedrag kom je al een heel eind op de weg. Is wel voor iedereen zo prettig en en veilig.

De methode die hierboven staat heb ik overigens ook aangeleerd tijdens mijn rijlessen.

Willem58

• Forum gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 11 maart 2005, 14:03:43
Da's geen antwoord op mijn vraag Gerard, en het heeft niets te maken met stug doorrijden, maar het veroorzaken van een onrustig verkeersbeeld, en het in gevaar brengen van de verkeersveiligheid door verkeerd invoegen; het zelfde met onnodig op de linker-rijstrook blijven hangen.

Willem58

• Forum gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 11 maart 2005, 14:06:36
Kortom, ik wil graag weten hoe het eigenlijk moet, misschien doe ik het wel verkeerd.(geef als het kan wel altijd ruimte aan vrachtwagens)

Remi

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 11 maart 2005, 14:07:58
Ik weet al 28 jaar niet anders dan dat je niet naar links mag gaan om "ruimte" te maken voor invoegend verkeer, vlgs. mij mag je pas invoegen als het kan.
Zijn deze gedragsregels nou veranderd of niet? het valt mij de laatste jaren op dat er veel bestuurders de richtingaanwijzer aanzetten en naar links sturen, ervanuitgaande dat je ook naar links schiet. Dit leidt wel eens tot een onverwachtse manouvre, etc, etc.

Er staat in de wet dat je niet onnodig links mag rijden.
Er staat nergens dat jij niet een invoeger de gelegenheid mag geven door zelf een rijbaan op te schuiven. De rijinstructeur noemt dit anticiperen op de medeweggebruiker.
Wel dien je er altijd op te letten dat jij veilig naar links kan.
Kan je dat niet, dan heeft de invoeger pech.

7194

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 11 maart 2005, 14:18:16
Da's geen antwoord op mijn vraag Gerard, en het heeft niets te maken met stug doorrijden, maar het veroorzaken van een onrustig verkeersbeeld, en het in gevaar brengen van de verkeersveiligheid door verkeerd invoegen; het zelfde met onnodig op de linker-rijstrook blijven hangen.
Ik wilde alleen maar even een voorbeeld geven hoor. Je hoeft niet zo aangebrand te reageren  ;)

Willem58

• Forum gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 11 maart 2005, 14:24:33
Sorry,
Ben niet aangebrand, en wilde ook niet zo overkomen, maar ik ben geen "stugge"doorrijder, en wil altijd mijn best doen om een verantwoord en anticiperend aan het verkeer deel te nemen, vandaar mijn vraag, en zoals ik wel merk, heeft mijn 1e rij instructeur (dienst) het mij dus verkeerd aangeleerd.

7194

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 11 maart 2005, 14:27:34
Ik zeg absoluut niet dat je een stugge doorrijder bent. Ik weet helemaal niets over je rijgedrag dus kan daar niet over oordelen. Dat was ook niet mijn bedoeling.

Ik weet eigenlijk niet hoe het wettelijk werkt. Maar met logisch denken en anticiperen op het verkeer kom je al heel ver. En zoals Remi dit heeft geformuleerd staat het er eigenlijk best duidelijk.

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #8 Gepost op: 11 maart 2005, 14:28:10
Sorry,
Ben niet aangebrand, en wilde ook niet zo overkomen, maar ik ben geen "stugge"doorrijder, en wil altijd mijn best doen om een verantwoord en anticiperend aan het verkeer deel te nemen, vandaar mijn vraag, en zoals ik wel merk, heeft mijn 1e rij instructeur (dienst) het mij dus verkeerd aangeleerd.

Ja, defensie he... :-X ;D

Ik weet ook niet beter dan dat je plaats maakt indien mogelijk en voor mijn vrachtwagenrijbewijs juist te horen kreeg: laat ze maar ruimte maken voor jou!
Dus ja, wat is dan onnodig...
Het invoegend verkeer heeft ruimte nodig... volgens mij als je ze dit geeft en je er zelf geen stunts voor hoeft uit te halen, kun je dit gewoon doen. ;)

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 11 maart 2005, 16:23:59
er staat nergens bij mijn weten dat je niet even naar links mag gaan om invoegend verkeer er tussen te laten,ik doe het regelmatig om invoegend verkeer ertussen te laten.Wel zo beleefd,en in mijn ogen stroomt het verkeer er iets beter van door.  ;)