Kat- en muisspel rond ProjectX - Amersfoort 29-09-2012

Auteur Topic: Kat- en muisspel rond ProjectX - Amersfoort 29-09-2012  (gelezen 5483 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Gepost op: 28 september 2012, 22:07:08
Kat- en muisspel rond Project X Amersfoort (update)


AMERSFOORT - Er lijkt zich een kat- en muisspel te ontspinnen rond de organisatie van een Project X feest in Amersfoort. In Haren liep een dergelijk feest vrijdag totaal uit de hand. Terwijl de politie in Amersfoort twitterende jongeren tijdens huisbezoeken op hun verantwoordelijkheden wijst, gaan anderen op alternatieve websites en accounts met de plannen op de loop.
door Margreet van den Broek

Zoals de social media vorige week werden ingezet om feestgangers naar Haren te lokken, gebruiken Amersfoortse jongeren Twitter en Facebook om met elkaar af te spreken voor een project X feest in de Keistad. Groot verschil is dat de autoriteiten er nu bovenop zitten.
In de nacht na het uit de hand gelopen Facebookfeest in Haren, riepen Amersfoortse jongeren elkaar op om komende zaterdag in winkelcentrum Emiclaer bij elkaar te komen.
Al heel snel mengde burgemeester Lucas Bolsius van Amersfoort zich via Twitter in de discussie. ,,Het is niet grappig en je doet er veel mensen verdriet mee. Met z’n allen willen we dat voorkomen”, liet hij weten.
Dat het niet bij vermanende woorden alleen bleef, bleek in de loop van zondag. Eén van de jongens achter het geplande Project X feest in Amersfoort, liet weten nu ‘anti projectamersfoort’ te zijn. Wanhopig riep hij zijn vrienden op zijn gewijzigde standpunt te verspreiden, ,,Ik krijg alle schade, had politie aan de deur...” twitterde hij.
,,Direct na de eerste signalen dat er ook zoiets in Amersfoort zou kunnen gebeuren, hebben we erover nagedacht hoe we een herhaling van Haren kunnen voorkomen’’, stelt Herman Wiersema, woordvoerder van de gemeente. Gekozen is om nauw samen te werken met de politie.
Gedurende het weekeinde heeft de politie dan ook meerdere huisbezoeken afgelegd bij mensen die via social media hebben laten blijken een project X in Amersfoort te willen stimuleren. ,,Zij zijn persoonlijk aangesproken, al dan niet in het bijzijn van ouders. Ze zijn daarbij gewezen op de risico’s voor bewoners van de stad en de mogelijke consequenties voor henzelf. Afhankelijk van de toon van hun berichten kunnen zij worden aangehouden voor opruiing’’, laat Cornelie Hogeveen van de politie weten.
De gemeente Amersfoort en de politie zijn al in een vroeg stadium begonnen met het monitoren van de situatie op internet. In de loop van het weekeinde zijn verschillende Amersfoortse Project X Facebookaccounts en Twitteraccounts afgesloten, volgens de eigenaren op advies of onder druk van de gemeente.
Tegelijkertijd doken er maandag alweer alternatieve accounts op Facebook op die vermelden dat het feest ‘gewoon door gaat’. Er wordt melding gemaakt van een feest op zaterdag, maar de locatie wordt nu strikt geheim gehouden tot kort voor de bijeenkomst.
Dinsdagmiddag stond de teller op ruim 33.000 genodigden waarvan 1330 zich daadwerkelijk hadden ‘aangemeld’. Dezelfde avond was deze pagina van internet verwijderd en vervangen door een nieuwe 'uitnodiging', waar veel afwijzende respons op te lezen was. Ook via de andere social media circuleren veel berichten van Amersfoortse tegenstanders van Project X.
Gemeente en politie willen niet ingaan op de scenario’s die in gang worden gezet als het feest zaterdag alsnog losbarst. Wel laten beide instanties weten na te denken over passende maatregelen.
http://www.destadamersfoort.nl/lokaal/kat_en_muisspel_rond_project_x_amersfoort_29167885.html




RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #1 Gepost op: 28 september 2012, 22:08:19
Het zal mij niet verbazen als morgen ME-busjes in Amersfoort gesignaleerd worden.  :-X
Geen burgemeester meer die een risico durft te nemen.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616


PWB

  • Senior GGP A’dam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,079
Reactie #3 Gepost op: 28 september 2012, 22:22:30
Mocht er een groep jongeren bijeenkomen in winkelcentrum Emiclaer hoop ik voor al die winkeliers dat het goed zal gaan en ze niet gaan plunderen zoals in Haren gebeurde  ::)
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #4 Gepost op: 28 september 2012, 22:43:31
Kan aan mij liggen maar ik zie niet echt een locatie op die site. Zag wel op de Arnhem pagina dat er een foto stond (morgen bij Schothorst) welke dus een locatie impliceerde. Nu lijkt mij dat niet echt een top feest locatie maar goed dat zal aan mij liggen. Zal maandag wel zien hoe het kantoor erbij staat.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


PWB

  • Senior GGP A’dam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,079
Reactie #5 Gepost op: 28 september 2012, 22:51:09
Op social media werd vastgehouden aan deze locatie  ;) Gelukkig voor jou: het kantoor van jou ligt ver van deze locatie vandaan  O0
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #6 Gepost op: 29 september 2012, 19:58:50
Amersfoort maakt zich op voor Project X-'party'
REGIO  |   29 september 2012   |  

AMERSFOORT - Ruim een week na de Project X-ravage in Haren is Amersfoort ook aan de beurt. Maar: de gemeente heeft er rekening mee gehouden. Er staan zo’n 10 ME-busjes klaar om ‘feestgangers’ tegen te houden.

Het feest is niet bij een jarig meisje, maar in Emiclaer. Emiclaer is het winkelcentrum van de wijken Kattenbroek en Zielhorst in Amersfoort.

Via Facebook hebben zo’n 1000 man zich aangemeld voor de ‘party’.

Vrijdagavond was er ook een ‘feest’ in Arnhem. Toen besloot de gemeente alle toegangswegen af te sluiten.

http://www.dichtbij.nl//eemland/uitgaan-en-vrije-tijd/artikel/2437445/amersfoort-maakt-zich-op-voor-project-xparty.aspx?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #7 Gepost op: 29 september 2012, 20:01:08


Politie bij winkelcentrum Emiclaer.



Politie bij station Amersfoort-Schothorst

https://twitter.com/JeroenvdVeer


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 29 september 2012, 20:12:16
Celeste ‏@celesteexx
Zelfs bij baarn staat politie voor project x amersfoort bij de treinen -.-


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #9 Gepost op: 29 september 2012, 20:20:56
Wat een flauwekul toch allemaal weer !  >:(  Wie gaat er voor deze onzin opdraaien ??  Juist, wij als belastingbetaler!  Ik hoop dat deze onzinhype weer snel over is, de politie heeft immers wel beter te doen als zich bezig te houden met dit soort figuren.  98uiye
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid