Kat- en muisspel rond ProjectX - Amersfoort 29-09-2012

Auteur Topic: Kat- en muisspel rond ProjectX - Amersfoort 29-09-2012  (gelezen 5483 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #10 Gepost op: 29 september 2012, 20:21:37
ME paraat in Amersfoort voor Project X

AMERSFOORT
-  De gemeente Amersfoort heeft zaterdagavond uit voorzorg een politiemacht op de been gebracht in verband met een mogelijk Project X-feest in winkelcentrum Emiclear. Op het station en bij het winkelcentrum zijn veel agenten op de been en staat een peloton ME’ers klaar.

Volgens diverse aankondigingen op Facebook begint het ‘feest’ om 21.00 uur. Hoeveel mensen serieus van plan zijn te komen is onduidelijk. Rond de duizend jongeren hebben zich aangemeld.

De gemeente Amersfoort en de politie zijn de afgelopen dagen druk bezig geweest met het monitoren van de communicatie over het project op internet. Daarbij zijn diverse Facebook- en Twitteraccounts afgesloten. Burgemeester Lucas Bolsius heeft via Twitter ook al gewaarschuwd dat een feest in zijn gemeente niet gewaardeerd wordt.

Voor vrijdag was in Arnhem een Project X-feest aangekondigd. De burgemeester wilde geen enkel risico lopen en vaardigde een noodbevel uit, waarbij de stad nagenoeg op slot ging. Er zijn 120 mensen weggestuurd of tegengehouden toen ze Arnhem in wilden. Er zijn negen arrestaties verricht, onder andere wegens het niet luisteren naar de politie.


http://www.telegraaf.nl/binnenland/13011368/__ME_paraat_in_Amersfoort__.html


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #11 Gepost op: 29 september 2012, 20:45:41
Nou ... mij lijkt het wel leuk om vanavond naar Amersfoort te gaan.
Als ik zo klaar ben met werken.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #12 Gepost op: 29 september 2012, 21:14:24


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #13 Gepost op: 29 september 2012, 21:22:11
ME paraat voor Project X Amersfoort
AMSTERDAM - In Amersfoort is zaterdagavond veel politie op de been vanwege een mogelijk Project X-feest.
 Op Facebook staan meerdere aankondigingen over een 'feest' bij winkelcentrum Emiclaer dat om 21.00 uur zou beginnen.
Volgens RTV Utrecht lijkt het erop dat er nauwelijks mensen komen, maar neemt de politie het zekere voor het onzekere.
Er rijden busjes van de mobiele eenheid rond en er is meer politie te paard ingezet dan op een normale uitgaansavond.


Arnhem
Voor vrijdagavond was in de Arnhemse wijk Klarendal een Project X-feest aangekondigd. Het feest was door de gemeente uit vrees voor rellen, zoals in Haren vorige week, verboden.

In de stad was een noodbevel van kracht, waarmee onruststokers konden worden geweerd. Zeker 120 mensen werden weggestuurd. Zij hadden alcohol bij zich en konden geen goede reden opgeven voor hun komst naar de stad.

In Haren werd vorige weekeinde voor miljoenen euro's schade aangericht en raakten tientallen gewond. De feesten zijn vernoemd naar de film Project X, waarin een verjaardagsfeestje uit de hand loopt.

http://www.nu.nl/binnenland/2922092/me-paraat-project-x-amersfoort.html


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #14 Gepost op: 29 september 2012, 21:22:41
‏@JeroenVieze
Eerste relschopper zijn aangekomen in #Amersfoort #ProjectX http://pic.twitter.com/WRnz8llz

Bron: https://twitter.com/JeroenVieze/status/252119418417590272/photo/1
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #15 Gepost op: 29 september 2012, 21:25:44
De politie op Amersfoort-schothorst stond er voor Projectx.

In Baarn en Amersfoort-centraal stond de politie NIET voor project-x maar voor een voetbalwedstrijd.

Bij Emiclaer liepen ongeveer 250 jongeren. Steeds allemaal kleine groepjes met voornamelijk nieuwsgierige. Politie was duidelijk aanwezig en de kleine groepjes werden direct weggestuurd.

Verder eigenlijk niets bijzonders te doen.

Op de Brandweerkazerne Amersfoort-centrum stond het helemaal vol met ME/AE busjes en met Paardenwagens. Maar voor zover bekend geen inzet geweest. BraTa stond ook paraat. Eveneens nog geen inzet bekend.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #16 Gepost op: 30 september 2012, 09:10:23
In Baarn en Amersfoort-centraal stond de politie NIET voor project-x maar voor een voetbalwedstrijd.

Luke, wat is jouw bron hiervan? Het persbercht verteld anders, en het persbericht sluit ook aan op de info die ik gisterenavond ookal had ::)

  Amersfoort rustig ondanks oproepen social media  

AMERSFOORT - In Amersfoort is zaterdagavond veel politie ingezet vanwege oproepen op social mediasites om massaal samen te komen in winkelcentrum Emiclaer in de wijk Kattenbroek. Op enkele jongeren uit de buurt na, gaf tot opluchting van de stad bijna niemand gehoor aan het verzoek.

Al de hele week zoemde op Twitter en Facebook rond dat onder de naam Project X Amersfoort zaterdag om 21 uur een bijeenkomst zou zijn in het winkelcentrum. Het leek er uiteindelijk niet op dat er veel mensen op af zouden komen, maar de politie nam het zekere voor het onzekere en zette veel agenten in.

Er reden veel ME-busjes door de stad en er werd meer politie te paard ingezet dan op een normale uitgaansavond. Op station Amersfoort was veel politie aanwezig en ook op stations in dorpen rondom de Keistad stonden agenten te posten. Op de snelweg A28 hebben agenten auto's gecontroleerd.

OUDERS
Uiteindelijk kwamen er enkele tientallen jongeren naar Emiclaer. Dat bleek vooral jeugd uit de buurt te zijn, laat een politiewoordvoerster aan RTV Utrecht weten. Nog terwijl de agenten het identiteitsbewijs van de tieners controleerden, kwamen ouders hun kinderen ophalen.

De interesse voor Project X Amersfoort was de afgelopen week al danig afgenomen, onder meer door een tegenbeweging. Ook bezocht de politie initiatiefnemers en werden Twitteraccounts en Facebookpagina's afgesloten.

Burgemeester Bolsius deed op Twitter de oproep om weg te blijven. Hij kreeg daarbij steun van onder meer jongerenwerkers en ouders.

HAREN
De politie was extra alert omdat na een misgelopen uitnodiging op Facebook vorige week in Haren rellen ontstonden. Duizenden jongeren waren naar het Groningse dorp afgereisd. Er werden tientallen arrestaties verricht en er raakten drie mensen gewond.

Project X is de naam van een populaire Amerikaanse film over een feest dat net als in Haren volledig uit de hand liep. De fictieve film was de inspiratie voor veel spontane Project X-feesten, onder meer in de Amerikaanse stad Houston, maar ook in Duitsland, Frankrijk en dus ook Nederland.
http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/861460/amersfoort-rustig-ondanks-oproepen-social-media


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #17 Gepost op: 30 september 2012, 09:14:20
Rustige nacht in Amersfoort
AMERSFOORT - De politie heeft zaterdagavond in de Amersfoortse wijk Kattenbroek extra toezicht gehouden, na berichten over een Project X-feest. Het bleef rustig in de buurt, evenals in andere wijken waar mogelijk mensen naartoe wilden trekken. Dat heeft de politie zondag laten weten.

Sinds op social media de eerste berichten verschenen over een mogelijk Project X-feest hebben burgemeester, Openbaar Ministerie en politie overleg gevoerd. De driehoek wilde problemen zoals in Haren voorkomen.

De politie spoorde de oprichters op van accounts waarop uitnodigingen werden gestart en sprak hen aan op de mogelijke risico's van een feest. Zaterdagavond is op straat met groepen jongeren gepraat en hebben agenten gebeld met ouders die hun kinderen vervolgens kwamen ophalen. Veel ouders waren zelf ook al op zoek naar hun kinderen om ze van de straat te halen, stelt de politie tevreden vast. Daardoor werd het al snel rustiger.

http://www.gooieneemlander.nl/algemeen/binnenland/article18164733.ece/Rustige-nacht-in-Amersfoort?lref=vplr


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #18 Gepost op: 30 september 2012, 11:24:10
Project X in kiem gesmoord (update, 30 september)

AMERSFOORT - De politie was zaterdagavond in de hele stad zichtbaar aanwezig, met het oog op het Project X feest dat deze week werd aangekondigd via Facebook en Twitter. De inzet van de agenten beperkte zich vooral tot praten met jongeren en contact zoeken met hun ouders. Een succesvolle voortzetting van de methode die politie en gemeente de afgelopen week hebben gehanteerd. ,,@Politie033 heeft goed werk gedaan. Wie hier komt rellen, mag gelijk zijn moeder bellen", vatte een tevreden wethouder Sebastiaan van 't Erve zondagochtend via Twitter samen.

Al aan het begin van de avond was de politie zichtbaar aanwezig, onder andere op station Schothorst en in de omgeving van winkelcentrum Emiclaer. Enkele winkeliers hadden daar uit voorzorg hun etalages leeggehaald. In het centrum was politie te paard en er waren meerdere ME-busjes aanwezig. Woordvoerder Cornelie Hogeveen meldde zaterdagavond dat de politie het zekere voor het onzekere nam. ,,De inzet is vooral op plekken waar veel mensen samen komen, die mogelijk andere plannen hebben dan gezellig samen zijn. We willen op alles voorbereid zijn."
Het bleef uiteindelijk de hele avond rustig, zo laat de politie zondagochtend weten. Er waren meerdere kleine groepen jongeren op straat, die door agenten werden aangesproken. Agenten belden ter plekke met diverse ouders die hun kinderen direct kwamen ophalen. Andere ouders kwamen kwamen zelf kijken of hun kinderen in de buurt rondliepen en haalden hun zoon of dochter weg. De politie laat weten blij te zijn met de reacties van de ouders.
Er was zaterdag geen noodverordening of -bevel van kracht in Amersfoort, zoals vrijdag wel het geval was in Arnhem. Wel heeft de gemeente voorbereidingen getroffen om indien nodig een noodbevel in te zetten bij specifieke omstandigheden, maar dat bleek niet nodig.
Sinds de eerste berichten over Project X Amersfoort op zaterdag 22 september online verschenen, hebben burgemeester, politie en OM in de stad overleg gevoerd. Zij sloten zich aan bij de vele geluiden uit de stad om een herhaling van de gebeurtenissen in Haren te voorkomen. Met betrokken organisaties, zoals vertegenwoordigers van winkeliers en bewoners, is overlegd over de mogelijkheden om problemen te voorkomen.
Zo haalde de eigenaar van café Quibus op Emiclaer zijn terras uit voorzorg naar binnen en kregen zijn medewerkers speciale veiligheidsinstructies. ,,We hebben de hele week contact met de gemeente en politie gehad over zinvolle maatregelen. We zijn hier de hectiek van de binnenstad nu eenmaal niet gewend. Het leefde wel onder onze gasten. Er werd, ook door jongeren, met veel afschuw gereageerd op de plannen voor een project X feest."
Aan het begin van de week stond op Facebook de teller opruim 33000 genodigden en 1300 aanmeldingen. De gemeente Amersfoort en politie hebben achter de schermen veel jongeren aangesproken en hen gewezen op de mogelijke consequenties. De politie traceerde de oprichters van accounts waarop uitnodigingen werden gestart en sprak hen aan op de mogelijke risico’s voor de bewoners van Amersfoort. Daarop besloten de initiatiefnemers eigenhandig de accounts af te sluiten.
Op andere plekken doken nieuwe accounts op, maar daarop waren steeds meer negatieve reacties te lezen. Al snel ontstond er tegenbeweging van Amersfoorters die een project X feest helemaal niet zagen zitten en herhaling van de excessen in Haren wilden voorkomen. Burgemeester Bolsius keerde zich vorige week zaterdag al via Twitter tegen Project X. ,,Het is niet grappig en je doet er mensen verdriet mee", liet hij toen weten.

http://www.destadamersfoort.nl/lokaal/extra_inzet_politie_in_de_hele_stad_vanwege_project_x_29255610.html


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #19 Gepost op: 30 september 2012, 14:28:10
Luke, wat is jouw bron hiervan? Het persbercht verteld anders, en het persbericht sluit ook aan op de info die ik gisterenavond ookal had ::)


Ik sprak 2 agenten op het Centraal station.


Die vertelde mij dat ze stonden ze posten vanwege het overstappen van mogelijk lastige voetbalsupporters. Van een ProjectX Feest wisten zij niets af. Ze wisten wel van Haren, maar niet dat het ook in amersfoort was.


Op station Schothorst stonden ze in ieder geval zeker voor ProjectX
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens