burnchilds

Auteur Topic: burnchilds  (gelezen 11194 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

pros

• Forum gebruiker
    • ambulancecentrum
Reactie #10 Gepost op: 22 september 2006, 04:22:23

Paul

• Forum gebruiker
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #11 Gepost op: 22 september 2006, 15:18:01
ja mooi,

alleen wat betreft het onderkoelingsaspect ben ik het niet helemaal met de firma eens, enerzijds zeggen ze dat je niet bang hoeft te zijn voor onderkoeling en daaronder staat in ieder geval nooit lager dan 28 graden......tsja dat vind ik toch echt onderkoeling
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #12 Gepost op: 22 september 2006, 17:16:14
Systemisch 28 graden is dodelijk, perifeer 28 graden vind ik heel goed te doen. 's Winters zijn mijn extremiteiten kouder hoor ;)
Arts  www.alphalog.nl

rick

• Senior gebruiker
  • ambu
Reactie #13 Gepost op: 23 september 2006, 20:16:13
mischien wordt je verschillend behandeld omdat er verschillende materialen zijn.

zo is er burnshield en dat moet ingepakt worden met huishoudfolie. en heb je watergel dat mag niet ingepakt worden omdat men daar zegt dat dan de warmte mee ingpakt wordt.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 24 september 2006, 14:06:21
mischien wordt je verschillend behandeld omdat er verschillende materialen zijn.

zo is er burnshield en dat moet ingepakt worden met huishoudfolie. en heb je watergel dat mag niet ingepakt worden omdat men daar zegt dat dan de warmte mee ingpakt wordt.

Wie bedacht heeft dat Gelproduct in huishoudfolie gepakt moet worden, heeft echt iets niet begrepen. Dat is echt weer zo'n sprookje die wereld ingaat en zijn eigen leven gaat leiden.. Net zo goed het verhaal dat Burnshield of waterjel kan leiden tot onderkoeling..

en sommige sprookjes blijven hardnekkig.. Op dit forum is daar al meer overgeschreven..

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #15 Gepost op: 24 september 2006, 20:43:21
Waarom staat er dan op de FAQ van Burnshield zelf dat dat wel vereist is (of de verpakking gebruiken)....

Quote:

Als compressen gefixeerd worden, dan dient bij voorkeur niet absorberend materiaal te worden toegepast. Hiervoor kan plastic of folie, maar ook het verpakkingsmateriaal van BURNSHIELD® gebruikt worden. Dit materiaal moet over het met BURNSHIELD® afgedekte wondgebied worden aangebracht, waardoor het wondgebied wordt afgesloten en weglekken van de gel wordt voorkomen. Dit is de zogenoemde occlusie-methode, een manier om een snelle verdamping van de gel tegen te gaan, waardoor de werkzaamheid van de compressen 6 tot 12 uur kan aanhouden. Deze methode is uitermate geschikt in situaties waarbij BURNSHIELD® voor langere tijd aangebracht moet worden. De compressen hoeven niet afgedekt te worden wanneer deze direct op het wondbed zijn aangebracht. In dit geval zijn de compressen circa 1˝ tot 2 uur werkzaam.

http://www.burnshield.nl/nl/info.html
Arts  www.alphalog.nl

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 24 september 2006, 21:00:29
Volgens de fabrikant Burnshield werk de koeling principe op verdamping.. De reflecterende folie, voorkomt verdamping..  Dat lijkt mij tegenstrijdig.. Dat is geen rakettechnologie...

Burnshiel heeft in zijn verpakking, (invergelijking met Waterjel) veel minder gel zitten.. En de inhoud op de verpakking klopt niet met de werkelijkheid.. Een weegschaaltje leert dat direct...  Om deze kritiek tegen te gaan dat de Gel te snel zou verdampen kwam men met deze oplossing..  Waterjel zegt te werken met Convector methodiek, zij vergroten de oppervlakte waardoor er eenvoudiger gekoeld kan worden.
Welke methode beter werkt weet ik niet..

Het volgende weet ik wel. en daarom valt mijn keuze op waterjel.

Burnshield heeft gekozen voor een kunststof foam als compress, en dat is eigenlijk het grote probleem van Burnshield.  Dat kan je op twee manieren zelf testen..

Neem een Waterjel en een Burnshiel compress drenk ze overvloedig in de gel en zet er brander op.  De Foam van burnshield smelt en het compres van Waterjel is volledig intakt.

Neem een grotere Burnshield compres uit de verpakking en het compres scheurt als je niet uitkijkt en de Waterjel compress niet..

Het Burnshield compress is dus een foam en absorbeert de Gel als een spons.. Daardoor kan na korte tijd de foam rechtstreeks contact maken met de wond.. Het Waterjel compres is een stevig (ik meen kantoenen)compress welke zweeft in de Gel en de Gel alleen op de plek houdt. En zal dus niet op de wond zelf komen.

Allemaal geen raket technologie. maar dat kan je zelf gewoon uitproberen..  Waarom is Burnshield de grootste in Nederland ? Om dat de importeur een goede marketing campagne doet... En die importeur van Waterjel zich niet kan veroorloven om elke week bij elke ambulancedienst te zitten..
Dit testje kan iedereen lekker zelf uitvoeren.. en overtuig je zelf..

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #17 Gepost op: 24 september 2006, 21:32:29
Volgens de fabrikant Burnshield werk de koeling principe op verdamping.. De reflecterende folie, voorkomt verdamping..  Dat lijkt mij tegenstrijdig.. Dat is geen rakettechnologie... Reflecterend? Ik zie nergens staan dat je met aluminiumfolie moet verpakken... plastic huishoudfolie staat er, om te voorkomen dat het dekverband zich volzuigt met de gel en het onwerkzaam maakt...

Burnshiel heeft in zijn verpakking, (invergelijking met Waterjel) veel minder gel zitten.. Sinds wanneer gaat kwantiteir boven kwaliteit?En de inhoud op de verpakking klopt niet met de werkelijkheid.. Een weegschaaltje leert dat direct...  Om deze kritiek tegen te gaan dat de Gel te snel zou verdampen kwam men met deze oplossing.. Ja, en? Het werkt toch? Waterjel zegt te werken met Convector methodiek, zij vergroten de oppervlakte waardoor er eenvoudiger gekoeld kan worden.
Welke methode beter werkt weet ik niet.. Test DAT dan

Het volgende weet ik wel. en daarom valt mijn keuze op waterjel.

Burnshield heeft gekozen voor een kunststof foam als compress, en dat is eigenlijk het grote probleem van Burnshield.  Dat kan je op twee manieren zelf testen..

Neem een Waterjel en een Burnshiel compress drenk ze overvloedig in de gel en zet er brander op.  De Foam van burnshield smelt en het compres van Waterjel is volledig intakt. Wat maakt mij dat uit? Ik wil burnshield gebruiken op een brandwond, niet om de open haard mee aan te maken of een brand te blussen

Neem een grotere Burnshield compres uit de verpakking en het compres scheurt als je niet uitkijkt en de Waterjel compress niet.. Tja, om daarom nou Waterjel te gebruiken... Een Durexje scheurt ook als je niet oppast...

Het Burnshield compress is dus een foam en absorbeert de Gel als een spons.. Daardoor kan na korte tijd de foam rechtstreeks contact maken met de wond.. Het Waterjel compres is een stevig (ik meen kantoenen)compress welke zweeft in de Gel en de Gel alleen op de plek houdt. En zal dus niet op de wond zelf komen. Maakt niks uit, het is steriel

Allemaal geen raket technologie. maar dat kan je zelf gewoon uitproberen..  Waarom is Burnshield de grootste in Nederland ? Om dat de importeur een goede marketing campagne doet... En die importeur van Waterjel zich niet kan veroorloven om elke week bij elke ambulancedienst te zitten..
Dit testje kan iedereen lekker zelf uitvoeren.. en overtuig je zelf..Ik mis het bewijs dat het ook daadwerkelijk beter is voor de brandwond zelf. Ik weet vooral dat Burnshield z'n werk erg goed doet. Als Waterjel een statment wil maken, moeten ze aantonen dat brandwonden significant beter genezen na behandelingen met Waterjel t.o.v Bunshield... Wetenschappelijk bewijs is vele malen betrouwbaarder dan 'er zit meer in deze verpakking, en deze verpakking maak je nog makkelijker open ook...'
Arts  www.alphalog.nl

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 24 september 2006, 22:11:25
Ik leg het graag uit...

Plastik huishoudfolie voorkomt ook verdamping..  en dat is dus strijdig met koeling effect wat men wil bereiken

De verdamping versus convector werking is al wetenschappelijk onderzocht.. Echt ik heb niet de apparatuur om dat te reproduceren.. Ik ken slechts twee onderzoeken en beide wijzen uit dat de convector werking beter is..

kwantiteit maakt juist in dit geval wel verschil bij brandwonden, zeker als je zoals ingeval bij Burnshield iets aan het verdampen is..  
Ik zal graag uitleggen waarom dat alleen dit compress  al een enorm verschil maakt..

Er is juist een belangrijk reden waarom de foam niet bij hoge temparaturen mag smelten.  De temparatuur van een brandwond is groter dan 70 graden dan smelt de foam al. Je wilt geen gesmolten foam in de brandwond.  Dit komt juist voor bij grotere verbrandingen als bij bijvoorbeeld fosfor-verbrandingen.

De foam scheurt uit zich zelf als, door het opgenomen gewicht van de Gel.. Daar hoef je niets voor te doen. Een condoom scheurt echt niet zomaar..

Een spons op de wond, betekend dus verkleving aan de wond. Het is al meerdere malen gerapporteerd dan Burnshield compressen wel aan de wondhechten.  Een compres wat zweeft in de Gel, kan nooit op de wondkomen en niet verkleven aan de wond.  Dat is ook de reden dat de Waterjel wel goed door eerste hulpverleners gebruikt kan worden, en burnshield ik in iedergeval ernstige bedenkingen bij heb.

Citaat
Ik mis het bewijs dat het ook daadwerkelijk beter is voor de brandwond zelf. Ik weet vooral dat Burnshield z'n werk erg goed doet. Als Waterjel een statment wil maken, moeten ze aantonen dat brandwonden significant beter genezen na behandelingen met Waterjel t.o.v Bunshield... Wetenschappelijk bewijs is vele malen betrouwbaarder dan 'er zit meer in deze verpakking, en deze verpakking maak je nog makkelijker open ook...'
Als eerste hulp middel is Waterjel een absoluut beter product..

Als een fabrikant zegt dat er een bepaald aantal volume in een verpakking zit, moet je daar toch op kunnen vertrouwen.. Wat als nu bij diverse steekproeven telkens blijkt dat niet klopt ? Wat zegt je dan?
Een product dat kleeft aan de wond.. zal niet beter werken, daneen product dat niet kleeft aan de wond..

Patriess

• Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 24 september 2006, 22:19:18

kwantiteit maakt juist in dit geval wel verschil bij brandwonden, zeker als je zoals ingeval bij Burnshield iets aan het verdampen is..  

Als dat verschil maakt ten opzichte van de genezing van de wond dan praat je over kwaliteit hoor! en niet meer over kwantiteit. Ik weet dat het lastig is 2 woorden die veel op elkaar lijken...

Als eerste hulp middel is Waterjel een absoluut beter product..

Correctie: Vind ik! ipv is....
Nurse powerrrrr