Ik wacht je toeliching in spanning af.
U vraagt, wij draaien.
Een paar opmerkingen vooraf:
- "Drones" is een verwarrend verzamelwoord. Omdat het spraaktaal is geworden gebruik ik het ook, maar dan bedoel ik altijd ongewapende varianten.
- Overwegingen op gebied van Luchtvaartveiligheid en -wetgeving laat ik buiten beschouwing, hoewel daar ook
verschillen tussen drones en helicopters aan te merken zijn. Daar heb ik echter geen verstand van....
- Drones kunnen een bruikbaar hulpmiddel zijn voor Politie en Justitie, dat staat voor mij niet ter discussie. Of het wenselijk is om het wettelijk kader voor inzet aan te passen, wel
- Bij een inzet van drones, doel ik niet alleen op defensie bijstand, maar op de inzet in het algemeen. Dat kan dus ook een drone van Politie Nederland zijn. (Daarom past deze discussie misschien beter in dit topic:
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=21644.msg1207842#msg1207842 Mocht dat zo zijn, dan laat ik het aan een Moderator om dit te verplaatsen.)
-Inzet voor andere zaken zoals brandbestrijding, etc laat ik ook buiten beschouwing.
Een drone is niets anders dan een door mensen bediend vliegend voorwerp. Het enige verschil met een helikopter is de locatie van de piloot.
Een helicopter is een groot, duur, lawaaig ding, met een beperkte vliegduur, wat veel onderhoud vergt, en een relatief vaste standplaats heeft. Bediening vergt lange studie en veel training.
Drones zijn, klein, goedkoop, relatief stil, hebben een lange vliegduur, vergen weinig onderhoud, zijn erg mobiel qua standplaats voor inzet. Bediening kan na een korte studie. Of zelfs gewoon door het handboek te lezen een een dagje te oefenen.
Toegegeven, de vergelijking is erg zwart/wit als je naar de huidige (defensie) drones kijkt. Zo maakt een Scaneagle nog wel wat geluid, en stop je een Raven niet in je binnenzak. Ook lijkt er sprake van een gedegen training van operators. Maar de techniek ontwikkeld zich razendsnel, en de eigenschappen die ik opnoem, zijn allemaal gebaseerd op drones die al bestaan, als prototype of gewoon productie model. Dat lijkt mij dus een gegeven waar je rekening mee moet houden bij de discussie over drone inzet voor opsporingsdiensten.
Ik ben stellig van mening dat de inzet van een drone geenzins anders is dan die van een helikopter.
Het lijkt mij dat een drone:
- voor meer opsporingsdoeleinden ingezet wordt/kan worden dan een helicopter.
- langer ingezet kan worden.
- op plaatsen kan komen die niet geschikt zijn voor een helicopter.
- niet zo snel opgemerkt wordt als een helicopter.
Hierdoor lijkt mij de aard en mogelijkheden bij een inzet anders. Dat op dit moment de inzet (nog) niet veel verschilt, betekend niet dat het aannemelijk is dat het nooit zal gaan verschillen.
Alle (privacy)regels die op de inzet van helikopters en de daardoor gegenereerde beelden van toepassing zijn kunnen zò overgenomen worden voor drones.
Zwart wit gezegd, voortbordurend op bovenstaande lijst: een helicopter heeft door zijn eigenschappen al bepaalde beperkingen die er voor zorgen dat vraagstukken over noodzaak, proportionaliteit, privacy, gebruik van camera surveillance in openbare ruimte, etc in de praktijk geen of nauwelijks een rol spelen.
Bij drones vervallen een aantal van die beperkingen, en dus wordt de drempel voor inzet lager. Daarnaast zijn een deel van de huidige beperkingen bij de inzet van drones juist gebaseerd op luchtvaart wetgeving. Technische ontwikkelingen zullen er voor zorgen dat deze beperkingen ook gaan vervallen. Dan worden die vragen voor mij veel relevanter, want een overheid zal zichzelf geen grenzen opleggen.
Een aantal voorbeelden:
- Drones worden ook ingezet voor
langdurige observatie . Op zich niet onrechtmatig, zolang het maar gebeurd met inachtneming van o.a. art. 126g lid 3 Wetboek van Strafvordering.
- Bij een lucht surveillance kan een verdacht object opgemerkt worden. Gebeurd dit door een drone dan kan dit urenlang in beeld worden gebracht. Wanneer eindigt surveillance en begint langdurige observatie?
- Kleine drones kunnen gemakkelijker tussen (of zelfs in) bebouwing bewegen, en daardoor een groter deel van de privesfeer bekijken dan een helicopter. Tot welk punt in het wenselijk dat een opsporingsdienst dit doet zonder verdere toestemming?
- Drones kunnen een openbare ruimte langdurig in beeld brengen. Zonder dat men op de grond dit beseft. Vast (als in: "niet mobiel") cameratoezicht in de openbare ruimte mag alleen als het aangekondigd is, en ook maar voor een bepaalde tijd. Waar eindigt "vast" camera toezicht en begint "mobiel", is er sprake "heimelijk filmen"?, etc?
- Als kosten dalen, kan het aantal drones een veelvoud worden van het aantal helicopters. Inzet van drones kan dan ook een veelvoud worden. Is er nog sprake van proportionaliteit als de Politie zomers dagelijks een drone inzet om de drukte in Egmond aan zee in beeld te brengen, maar daardoor ook meerdere keren per dag mevrouw Jansen in haar eigen tuin filmt?
Al deze voorbeelden hebben geen zwart/wit antwoord. Maar juist bij die vragen lijkt de afweging tussen helicopter en drone anders. Daarom vind ik dat drones en de inzet van drones, niet uitwisselbaar zijn met helicopters. En je dus niet het woord drone door helicopter kan vervangen.
Het gaat mij nu ook niet om de discussie of drones voor die taken ingezet zouden mogen worden. Dat is een heel andere, en lange discussie. Alleen om het punt of helicopter en drone inzet vergelijkbaar zijn, en of bestaande wetgeving afdoende is....Ga gerust je gang, ik denk dat defensiebijstand met drones steeds regelmatiger voor zal komen en dat het daarom wel degelijk relevant is in dit topic.
Ook dat is maar de vraag voor mij.
Zo is het helemaal niet duidelijk of inzet van defensie drones
effectief is. Het
lijkt erop dat Politie en Justitie juist minder aanvragen doen. En de oprichting van een speciale eenheid bij de Politie lijkt eerder een voorbode van het vooral willen inzetten van eigen materieel.