Ambulance broeder Ronald de Jong: ‘Geen centjes voor begrafenis’EDE - Van Ronald de Jong verscheen het boek ‘Maar ik heb helemaal geen centjes voor de begrafenis’. Het leven van de ambulancebroeder werd hierdoor een tijd beheerst. Tijd voor andere dingen had hij bijna niet. ,,Papa ga je mee voetballen?”, vroeg zijn 7-jarige zoontje Max. Het antwoord wist Max wel. ,,Hij heeft geen tijd, hij moet met zijn boek verder.”
door Jan de Boer Ronald de Jong, al 33 jaar werkzaam op de ambulance, heeft zijn ei gelegd. Vorige week kwam het boek uit. De titel van het boek komt voort uit een gebeurtenis van de Edenaar als ambulanceverpleegkundige. ,,Het was een situatie van een frontale aanrijding. In een van de auto’s zat een heel gezin. Vader, moeder en zusje waren overleden. Het jongentje was de enige die nog leefde en had geen weinig tot geen letsel. Het eerste wat hij zei was ‘ik heb helemaal geen centjes voor de begrafenis’. Dat was behoorlijk heftig, ja.”
Met z’n boek wil De Jong bereiken dat de samenleving meer begrip heeft voor hulpverleners. En de soms heftige situaties en moeilijke omstandigheden waarin zij werken. Hij is een hulpverlener van de oude stempel. ,,Ik ben met 18 jaar begonnen. Met een rijbewijs en een EHBO-diploma kon je vroeger beginnen. Je komt op de ambulance bij alle lagen van de bevolking, van baby’s tot honderdjarigen.”
Inmiddels woont hij 17 jaar in Ede. Het idee om zijn ervaringen op te schrijven kwam van zijn vrouw Chantal. ,,Ze vond het leuk voor de kinderen later. Om dingen eens terug te horen en te zien wat ik op de ambulance heb meegemaakt. Ik dacht ‘dat komt nog wel een keer, dat doe ik nog wel een keer’. Chantal dacht ook dat de mensen het interessant zouden vinden om de verhalen te lezen. Ook het gevoel wat er achter zit. Niet alleen de verhalen op zich, maar ook de emoties en de achtergronden.”
Het eerste gedeelte van het boek is een soort biografie hoe hij is begonnen op de ambulance. ,,Van m’n achttiende totdat ik verpleegkundige was”. Daarna schreef hij casussen op, die indruk op hem maakten. ,,Ik hoef thuis geen afstand van mijn werk te nemen, ik kan het vrij makkelijk naast mij neerleggen. Natuurlijk zijn er uitzonderlijke gevallen die een hele diepe indruk op mij gemaakt hebben. Dat zijn vaak de ongelukken met kinderen, ja.”
In het boek staan casussen die over kinderen gaan. ,,Wat ik zelf het meest ingrijpend vind, is de dood van het kindje van vijf maanden van een collega Zelf was ik niet bij de reanimatie geweest. Wel twee dagen daarna bij de vader van het kindje dat onwel was geworden. Daar kreeg ik te maken met iedereen die met de dood van het kindje te maken had. Men vroeg mij of ik het kindje wilde zien. Eigenlijk wilde ik dat niet, dat zijn heel heftige momenten.”
Er staan hilarische momenten in het boek. ,,Dat ik zelf onwel werd en onderuit ging. Ook het verhaal van iemand die zichzelf Klukkluk noemde.” Ronald de Jong maakte niet mee dat hij werd belaagd. ,,Geweld kun je niet altijd uit de weg gaan, maar je moet het niet laten escaleren.”
Het boek is te bestellen:
www.pumbo.nl/boek/maar-ik-heb-helemaal-geen-centjes-voor-de-begrafenis.
Foto:
Ronald de Jong: ,,Geweld kun je niet altijd uit de weg gaan, maar je moet het niet laten escaleren.”
bron:
www.edestad.nl