Boek (Ronald de Jong): Maar ik heb helemaal geen centjes voor de begrafenis...

Auteur Topic: Boek (Ronald de Jong): Maar ik heb helemaal geen centjes voor de begrafenis...  (gelezen 20909 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Esther555

• Verpleegkundige in opleiding
  • Nieuwe gebruiker
  • *
Dag,

Ik kwam eigenlijk op dit forum terecht toen ik zocht naar dit boek. Heb me als verpleegkundige in opleiding met passie voor acute hulpverlening maar meteen aangemeld.

Ik vond het een prachtig boek en mijn passie is er alleen maar groter door geworden.
Wel ben ik het grotendeels met Lucht eens dat ik de verhalen niet heel 'professioneel' verteld waren.
Een mooi boek, maar het had mij meer aangesproken als het wat objectiever was beschreven allemaal.

Frank.

• Hoofdagent
  • Senior gebruiker
Ik kan mij ook wel vinden in het stukje dat Lucht heeft geschreven. Wat ik wel een interessant punt in het boek vond was dat de schrijver aangeeft dat agressie tegen hulpverleners vaak het effect is van fout gekozen woorden. En als dan een agent vraagt of hij (de schrijver) of hij wat fout heeft gezegd als er iemand compleet flipt in de kroeg, dan krijgt die agent het er van langs, want hij is toch zo professioneel en zou dat nooit doen!

Esther555 schrijft dat het wel wat objectiever had gemogen. Dat vind ik zelf niet, ik vind het juist interessant om gevoelens en gedachten te lezen in zulke situaties, maar wellicht had wat meer zelfreflectie het boek mooier gestaan. Maar goed, da's een keuze van een auteur. Valt me trouwens op dat de auteur een hele herkenbare denkwijze heeft, net zoals de burger, over het werk van de politie.

Al met al vind ik het een boeiend boek. Vaak genoeg ook met anti-climaxen of onbeantwoorde cliff-hangers. Dat komt niet door de manier van schrijven maar door de inhoud van het werk: je bent voor de eerste hulp en wat er daarna allemaal met zo'n persoon gebeurt is niet jouw zaak. Als je dan iets hoort is het 'via via' of door toeval maar zeker niet standaard. Ik heb dat zelf ook wel eens in het werk dat ik te nieuwsgierig na afloop van bijv. een ongeval, reanimatie etc.

Henkie

• Forum gebruiker
Een schitterend boek, bijna in 1 adem uit gelezen.

Arie

• Senior gebruiker
    • Regio15
Ook ik heb het boek kritisch gelezen en als insider moeten me toch een paar dingen van het hart. De opmerkingen van Lucht getuigen niet van kennis van zaken, als dit namelijk wel zo zou zijn, zou zijn formulering er anders uitzien. Hij schrijft dat al is het de waarheid het niet sportief is om deze zaken te vermelden, zou hij ook zo reageren als het zijn eigen moeder / vader of zoon betrof? Er is voldoende media aandacht voor dit soort onderwerpen, en de schrijver spreekt over 5 of 6 gevallen in zijn 33 jarige praktijk. Waarschijnlijk is het aantal gevallen in de schrijver zijn ervaringsjaren het honderdvoudige. Maar zoals Lucht het stelt moeten we zeker niet praten over fouten want dat is negatief. De praktijk blijkt helaas anders of moeten de programma's zoals medische missers ook niet uitgezonden worden? Zoals ik het lees heeft de schrijver in 33 jaar bij diverse diensten gewerkt, waaronder de grote steden, zou hij in 33 jaar nooit een verkeerde tegengekomen zijn? Dat lijkt mij sterk! Waarom heeft de ene mens vaker problemen dan de ander? Lucht stelt daarnaast dat hij veel verhalen kent van psychische klachten bij ambulancehulpverleners, waar kent hij deze mensen van als hij op een administratiekantoor werkt en soms als vrijwillig brandweerman optreedt? Gezien zijn leeftijd is hij nog niet zo lang als hulpverlener werkzaam. Daarnaast valt hij mij op dat hij op de nodige topics commentaar geeft op de meest wisselende onderwerpen. Kritiek is prima, maar doe het dan wel op een gedegen manier! Misschien helpt het eens als hij eens praat met mensen die echt ter zake kundig zijn. Dat hulpverleners klappen kunnen krijgen is al triest genoeg, maar ik vind niet dat je de schrijver kan verwijten dat hem dat nooit overkomen is. Of is de film Doodslag volgens jou realistisch? Ik vind dat de schrijver van het boek wel degelijk beschrijft hoe de emoties en gevoelens zijn die het werk met zich meebrengt. Hij stelt zich uitermate kwetsbaar op met zijn kant van het verhaal en dat kan ik van een heleboel (schrijvende) hulpverleners niet zeggen.

Ik moet zeggen, en dat heb ik eerder in deze discussie ook al verwoord, dat ook ik ergens de indruk kreeg dat de schrijver het niet zo op huisartsen heeft. Ik weet natuurlijk niet of zijn contacten met huisartsen overwegend positief of negatief zijn, maar na het lezen van het boek is bij mij toch de indruk blijven hangen dat hij niet echt dol op huisartsen is, terecht of onterecht, en dat zijn ervaringen met huisartsen dus overwegend negatief waren. Ik was daar niet bij dus kan hier geen waardeordeel over vellen.

Buiten dat vind ik het boek zeer boeiend en bij vlagen ook emotioneel geschreven. Heb het echt bijkans in één adem uitgelezen.  :)

Overigens, als iemand een ander geluid laat horen, niet gelijk zo'n persoon helemaal fileren, andere discussies erbij betrekken etc. Deze persoon heeft nu eenmaal die mening en mag daar voor uitkomen, of dat nu wel of niet is gestoeld op valide argumenten.  ;)
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)

Esther555

• Verpleegkundige in opleiding
  • Nieuwe gebruiker
  • *
Esther555 schrijft dat het wel wat objectiever had gemogen. Dat vind ik zelf niet, ik vind het juist interessant om gevoelens en gedachten te lezen in zulke situaties, maar wellicht had wat meer zelfreflectie het boek mooier gestaan. Maar goed, da's een keuze van een auteur. Valt me trouwens op dat de auteur een hele herkenbare denkwijze heeft, net zoals de burger, over het werk van de politie.

Ja ik denk dat we hetzelfde bedoelen. Met objectiever bedoel ik niet dat hij geen gevoelens en gedachten weer had moeten geven wat mij betreft want dat vind ik ook juist waardevol maar wel meer op een manier dat het ook duidelijk was dat het zijn gevoelens en gedachten waren en dat die ook niet altijd perfect zijn etc. etc. dus inderdaad wat meer zelfreflectie is ook wat ik bedoel hiermee.

gieterke

• geïnteresseerde, ehbo-leerling
  • Junior gebruiker
  • **
Ik heb ook enorm genoten van het boek. En ondanks dat ik normaal moeite heb met me in te leven in een boek (ik ben niet zo'n goede lezer) kreeg ik af en toe toch even een lichte krop in mijn keel. Vooral bij het verhaal van Bart, en van de collega met het kindje met wiegendood vond ik lastig. Daarom, de felicitaties van mij aan de schrijver als hij mee zou lezen!  :)

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Beste gieterke,

Ik kan je verzekeren dat hij meeleest. Ik ben namelijk een collega van hem.

Carl
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

motorpleeg

• Nieuwe gebruiker
  • *
Deze recensie over het boek zag ik net verschijnen op facebook:

MAAR IK HEB HELEMAAL GEEN CENTJES VOOR DE BEGRAFENIS - RONALD DE JONG

GESCHREVEN DOOR MONIQUE DE VRIES. GEPOST IN RECENSIES

'Maar ik heb helemaal geen centjes voor de begrafenis' is een boek vol kippenvelmomenten waarin Ronald de Jong zijn ervaringen van de afgelopen 33 jaar in de ambulancehulpverlening beschrijft.

Elk verhaal begint met een nieuwe melding die soms zo gruwelijk en wreed is dat je nauwelijks kunt geloven dat dit soort dingen echt gebeuren; werkelijk onvoorstelbaar maar helaas bittere realiteit. Na een aantal meldingen over fracturen, verstikkingen of de zoveelste reanimatie moest ik het boek soms even opzij leggen om zelf weer eventjes op adem te komen.

Je maakt tevens kennis met een stukje geschiedenis, protocollen, ziektebeelden en andere disciplines die soms verre van menselijk zijn. Absoluut geen boek dat je voor je plezier eventjes wegleest. De verhalen zijn vaak te afschuwelijk voor woorden en kwamen, stuk voor stuk, keihard bij mij binnen. Gelukkig heeft de auteur wel de juiste woorden gevonden om zijn ervaringen op een menselijke en respectvolle manier op papier te zetten.

Een aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in de hulpverlening. De schrijfwijze is meeslepend en levensecht; alsof je vanachter het raampje van de ambulance mee zit te gluren naar het betreffende incident. Kortom: een knap stukje werk en de hoogste waardering meer dan waard!

© Monique de Vries - Schrijverspunt

Maar ik heb helemaal geen centjes voor de begrafenis - Ronald de Jong
(33 jaar ambulancehulpverlening)

Uitgeverij: Pumbo
ISBN: 978-90-818400-0-2
Prijs: € 22,50

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Ambulancebroeder - Gelderse Koppen 16 februari 2013 - Ede

Ambulancebroeder - Gelderse Koppen 16 februari 2013 - Ede
TVGelderland·        
Gepubliceerd op 15 feb 2013
Samen sterk in de hulpverlening!

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
'Maar ik heb helemaal geen centjes voor de begrafenis' - reportage Ronald de Jong
'Maar ik heb helemaal geen centjes voor de begrafenis' - reportage Ronald de Jong

Reinier Zoutendijk
Gepubliceerd op 31 jan 2013
Reportage die ik samen met twee klasgenoten maakte over een ambulancebroeder, naar aanleiding van zijn net uitgekomen boek.
Samen sterk in de hulpverlening!