De observatie bij aanvang wordt ookwel de PAT genoemd, Patient Assesment Triange, waarbij drie aspecten inderdaad bekeken worden.
Je kijkt naar:
Appearance: of ook wel houding: Liggend, zittend? aanspreekbaar?
Work of Breathing: Wel of geen moeite met ademhalen?
Circulation to skin: Huidskleur en evt zichtbare bloedingen
Deze observatie doe je al op het moment dat je bij je patient cq slachtoffer komt, nog uberhaupt voordat je jezelf voorstelt of het slachtoffer aanspreekt. Het is de verwoording van het wel of niet pluis gevoel op het moment dat je de patient of het slachtoffer aantreft.
Vervolgens komt het (D) ABCDE of (VL) (D) ABCDE:
Bij (D) ABCDE is de D tussen haakjes het moment dat je bekijkt of iemand wel of niet aanspreekbaar is, dit doe je nl altijd voordat je daadwerkelijk het ABCDE in gaat, al is het alleen al om te bepalen waar je plaats neemt en om je voor te stellen. Tevens is deze bedoeld om de persoon niet te laten terugschrikken van wat je gaat doen.
Bij (VL) (D) ABCDE is die D weer hetzelfde, alleen staan daar letters voor: de V voor Veiligheid (kan ik de persoon veilig benaderen) en de L voor Lees ongeval (wat is er gebeurd, de eerste blik op een situatie en wat kan ik gaan verwachten)
Goed, we gaan misschien wat off-topic maar wat ik wil aangeven is dat het ABCDE niet zo rigide is als dat het soms gebracht wordt. Eenmaal aan het onderzoek begonnen geeft het ABCDE wel veel steun, en zal je minder snel dingen over het hoofd zien.
De ademhaling: Een centralist zal inderdaad meer hebben aan wel of geen ademhaling, snelle of langzame ademhaling en evt bijgeluiden. Ze zullen waarschijnlijk nooit naar een frequentie vragen.
En nog een valkuil: een gaspende patient (een inefficient ademende patient) wordt nogal eens beoordeeld als "ademend" door een leek, terwijl dit feitelijk niet het geval is.