Grote hulpverlening (twee doden na vliegtuigcrash) Zeeasterweg - Dronten 22-10-2012

Auteur Topic: Grote hulpverlening (twee doden na vliegtuigcrash) Zeeasterweg - Dronten 22-10-2012  (gelezen 36913 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bert_0341

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 156
Ik denk dat je eens een dagje mee moet draaien op een alarmcentrale, en hoor eens rustig aan wat het niveau is van de meldingen die er binnen komen. Ik heb groot respect voor de centralisten die er een bruikbare melding van weten te brouwen. Zeker met dit soort meldingen.
Mensen zien 2 vliegtuigjes tegen elkaar crashen en neerstorten, ergens in het open veld. Verwacht alsjeblieft niet van een melder dat ze gaan kijken om hoeveel inzittende het gaat. Je mag al blij zijn als je een goede plaats aanduiding krijgt, laat staan dat je direct een vliegtuigtype mee krijgt in de melding.

Dus de eerste aankomende hulpverlener zal de eerste details kunnen brengen, en dan krijg je inderdaad al snel dat het om een klein model vliegtuig gaat, type eeuuuhhh, nou doe eens een Cessna. Hoeveel inzittende, dat is weer een geval van eerste verkenning. Pas dan krijg je een goed beeld over het ongeval, en zeker niet eerder.

Ik moet je hier gelijk in geven Peter, dat wat de melder verteld daar wordt een "bruikbare" melding van gemaakt. Even naar mezelf kijkend zou ik dan na de melding nog wel andere wegen gaan bewandelen om voor de eenheden extra info te krijgen.
In dit geval ligt vliegveld Lelystad redelijk in de lijn er zou dus heel snel contact gelegd kunnen worden met deze met de vraag, zijn vliegtuigen vanaf daar vertrokken of naar toe onderweg en is bekend om wat voor type vliegtuig(en) het gaat en hoeveel pob.

Daarnaast zou je ook nog een lijntje kunnen uitgooien bij het aocs nieuw millingen of die eventueel info hebben. Zeker wanneer kleine vliegtuigen in een bepaald gebied vliegen of op een bepaald flightlevel zijn ze verplicht zich daar te melden volgens mij


Gast

  • Gast
Daarnaast zou je ook nog een lijntje kunnen uitgooien bij het aocs nieuw millingen of die eventueel info hebben. Zeker wanneer kleine vliegtuigen in een bepaald gebied vliegen of op een bepaald flightlevel zijn ze verplicht zich daar te melden volgens mij

Nee, die verplichting is er niet. VFR vluchten die zich in luchtruim klasse G bevinden (ongecontroleerd luchtruim) zijn niet verplicht om op te roepen bij Flight Information Amsterdam of Dutch Mil info.
Deze toestellen waren dan ook niet bekend bij beiden. Na het verlaten van het verkeers-circuit van Lelystad (of welk ander ongecontroleerd vliegveld dan ook) kunnen piloten hun radio overschakelen naar bijv. een onderlinge frequentie.


pyroloog

  • Bevelvoerder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 181
  • BRW-ZHZ
Ik begrijp de aard van de meldingen wel. Ik wil alleen aangeven dat zelfs de brw vaak geen idee heeft waar het werkelijk om gaat (zelfs niet als ze al lang en breed terug op de kazerne zijn) . Dit levert extra gevaar op voor inzittenden en de hulpverleners zelf. Ik snap ook wel dat hulpverleners niet alle vliegtuigtypen kunnen kennen maar er zitten aan verschillende types levensgevaarlijke "haken en ogen" waarvan de hulpverleners in mijn ogen echt wel van de op de hoogte zouden moeten zijn.
Geloof me ik zit veel dichter bij het vuur als dat je mischien denkt.

Verder wil ik helemaal niemand tegen de borst stoten.

Geheimzinnig hoor dat je zo dicht bij het vuur zit, maar kennis op brandweergebied ontbreekt wel geloof ik. Je doet ze met je uitspraken voor als een stel holbewoners met bijlen. ''Verder wil ik helemaal niemand tegen de borst stoten.'' slaat dus nergens op.
Onderbouw je uitspraken of doe ze niet.

Je hebt best een punt op het gebied dat er meer kennis bij de brandweer zou moeten zijn over vliegtuigen, maar het is een utopie om dat te realiseren. Ze kunnen overal uit de lucht vallen. Ik heb als bevelvoerder wel iets anders te doen dan alle vliegtuigsoorten met bijkomende gevaren uit mijn hoofd te leren. Dat doe ik met auto's ook niet, en van alle instellingen en bedrijven heb ik ook geen aanvalsplan op mijn persoonlijke HDD staan. Daar zijn mooie hulpmiddelen voor zoals het ''crash recovery system'' en de digitale bereikbaarheidskaart.
Een mooie oplossing hiervoor zou zo'n vergelijkbaar systeem zijn op luchtvaartgebied. Dan hoef je geen parate kennis te hebben die tot in de details gaat, maar kan je zaken raadplegen als je ze nodig hebt. Overigens vind ik dit geen opdracht voor de brandweer, maar voor de luchtvaart zelf om hiermee te komen. Zie het als een stukje aftersales naar de klanten, dat als het fout gaat er ook alles aan gedaan is om de overlevingskansen zo groot mogelijk te houden.
Helaas kan ik van zo'n hoop schroot op de grond niet veel meer maken dat dat het van boven gekomen is en ooit gevlogen heeft. Je blijft dus toch afhankelijk van veel onbekende factoren en blijft een verkenning met alle risico's die eraan zitten nodig.

Ik hoop dat ik je een beetje een beeld gegeven hebt van hoe het in het veld werkt, en wat je als (luchtvaartdeskundige?) graag zou willen.


Bert_0341

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 156
Nee, die verplichting is er niet. VFR vluchten die zich in luchtruim klasse G bevinden (ongecontroleerd luchtruim) zijn niet verplicht om op te roepen bij Flight Information Amsterdam of Dutch Mil info.
Deze toestellen waren dan ook niet bekend bij beiden. Na het verlaten van het verkeers-circuit van Lelystad (of welk ander ongecontroleerd vliegveld dan ook) kunnen piloten hun radio overschakelen naar bijv. een onderlinge frequentie.

Ik heb toch echt zelf met succes een lijntje uitgegooid om info te krijgen en die ook gekregen. zal toeval zijn geweest dan dat die net wel daar bekend was


arjenhva

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 207
    • HV-Almere
Ik heb toch echt zelf met succes een lijntje uitgegooid om info te krijgen en die ook gekregen. zal toeval zijn geweest dan dat die net wel daar bekend was

Over welke info heb je het nou precies? Dat FIC en de Mil wisten van hun aanwezigheid? Lelystad(place of departure) heeft een aantal keer naar D-EDMJ en PH-TDE geroepen.
@HVAlmere // @FireFlying11 // It's nice to be important, but more important to be nice


Pappa_bear

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Beste leden,

Ik was deze desbetreffende dag ooggetuige van dit tragische ongeluk. Verder heb ik ook de melding gemaakt via 112.
Ik vermelde inderdaad dat het om een lucht botsing ging, het om twee (type) cessna vliegtuigen ging en er min. 2 tot max 8 gewonden waren.
De crash locatie heb ik achteraf precies geschat, en hulpdiensten waren binnen 5 min ter plaatsen.
Ik zie nogal wat rare reacties over wat ik meer had kunnen melden aan de alarm centrale, maar ja,  ik ben geen vliegtuig kenner en dit was op 200m hoogte en 1 km afstand in de lengte.

Verder denk ik dat dit onderzoek nog loopt, maar mijn volledige ooggetuige verslag is nooit afgenomen of ontvangen door een overheids authoriteit. In mijn eerste verklaring staat alleen een kort verhaal. Weet iemand met wie ik contact op kan nemen?

Groet,


Gast

  • Gast
Eén optie is de onderzoeksraad voor de veiligheid
0800 6353 688

Anders kan de Inspectie Leefomgeving en Transport, afdeling luchtvaart u misschien verwijzen
088 489 00 00

Veel succes! Alle bijdragen die meer informatie over dit ongeval kunnen geven zijn waardevol!


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Heftig wat je gezien en gemeld hebt.
Wat de meldkamer wil weten van een melder zullen ze zeker vragen. Meer dan melden wat je ziet kun je niet doen.
De reacties gaan niet zozeer over wat jij (beter) had kunnen melden, zo moet je dat niet zien.
Er zijn nogal wat professionals aanwezig die je zeker een antwoord kunnen geven op je laatste vraag.


Pappa_bear

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Bedankt voor de snelle reacties!
Ik zal deze organisaties benaderen.

Hartelijke groet.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Botsing in de lucht, Diamond DA-40D, General Avia F22-B, 22 oktober 2012 nabij Dronten

http://onderzoeksraad.nl/nl/onderzoek/1441/botsing-in-de-lucht-diamond-da-40d-general-avia-f22-b-22-oktober-2012/publicatie/1528/botsing-in-de-lucht-dronten#fasen

Introductie
De twee eenmotorige propellervliegtuigen botsten tegen elkaar waarna ze neerstortten in twee verschillende velden. De twee inzittenden van de Diamond DA-40D overleefden het ongeval niet. De twee inzittenden van de General Avia F22-B raakten zwaargewond. Beide toestellen werden totaal vernield.

Statistieken
Startdatum onderzoek 22 okt. 2012
Einddatum onderzoek 11 jun. 2014
Type onderzoek Verkort
Status onderzoek Afgerond
 
Raadslid voor dit project
Prof. mr. dr. Erwin Muller
Portefeuillehouder


Publicatie 11 jun. 2014

Botsing in de lucht Dronten

Op 22 oktober 2012 stegen in de namiddag vlak na elkaar twee eenmotorige propellervliegtuigen op van vliegveld Lelystad voor een formatievlucht. De formatievlucht  was bedoeld om vanuit het eerste vliegtuig (de Diamond DA-40D TDI) video-opnamen te maken van het tweede vliegtuig (de General Avia F22-B). Hierbij vloog de Diamond met een constante kruissnelheid rechtdoor en zou de General Avia aan de rechterzijde vliegen  om vervolgens horizontaal met een scherpe bocht van de Diamond weg te draaien. Het eerste deel van de vlucht verliep zoals gepland, maar in plaats van een wegdraaiende bocht naar rechts maakte de General Avia een aerobatic manoeuvre middels een rolbeweging naar links, waarbij het vliegtuig om de langsas rolde. Bij de uitvoering hiervan botste de General Avia met de rechterzijkant onder andere op het horizontale stabilo van het staartstuk van de rechtdoorvliegende Diamond. Door de klap brak het stabilo af en dook de Diamond naar beneden en vloog met een hoge snelheid onder een steile hoek naar de grond. De twee inzittenden van de Diamond kwamen hierbij om het leven. Door de botsing raakte de motor van de General Avia gedeeltelijk los waardoor dit vliegtuig eveneens neerstortte, de twee inzittenden raakten zwaar gewond.

Uit het onderzoek naar de botsing is geen eenduidige oorzaak naar voren gekomen. Een technische oorzaak is onwaarschijnlijk , het weer speelde ook geen rol. Het besluit om af te wijken van de plannen en een aerobatic manoeuvre uit te voeren, is waarschijnlijk tijdens de formatievlucht genomen. Het is niet besproken in de voorbereidende briefing van de vlucht. Waarom tot de aerobatic manoeuvre werd besloten, is onbekend gebleven. Bij de uitvoering van de manoeuvre is mogelijk een stuurfout gemaakt, is het zicht belemmerd of was er sprake van een kortstondig verlies van motorvermogen door het uitvoeren van de aerobatic manoeuvre.

Rapporten
11 jun. 2014 Botsing in de lucht DOWNLOAD


De manoeuvre van de F22-B vlak voor de botsing


De neergestorte F-22B


De neergestorte DA-4-D


De route van de DA-40D

Bron foto('s): Onderzoeksraad voor Veiligheid

  BEKIJK ALLE BEELDEN VAN DIT ONDERZOEK
Samen sterk in de hulpverlening!