Gebruik van amber signalering door de politie

Auteur Topic: Gebruik van amber signalering door de politie  (gelezen 26574 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Gadgetman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 247
  • ...zo niet...dan tóch....
Reactie #20 Gepost op: 19 oktober 2012, 09:22:24
De rest oranje of niks?

Ik heb het even nagekeken, maar zoals ik mij meende te herinneren voeren alle ander voertuigen dan het buffervoertuig
geen optische signalen.

Uit de publicatie Eerste veiligheidsmaatregelen bij incidenten bij eenzijdig aanrijdgevaar. (Blz. 16 kader 9):

Bij IM mag zwaailicht alleen gebruikt worden bij de volgende situaties:
- door IM-hulpverleners die onderweg zijn naar een incident
- door het beveiligingsvoertuig dat als buffervoertuig in fend-off vóór het incident staat
- door IM-hulpverleners die vertrekken van de incidentlocatie om aan te geven dat ze weer aan het verkeer gaan deelnemen.

Politie, brandweer, ambulance en Koninklijke Marechaussee voeren rijdend een blauw zwaailicht. Wegbeheerders, bergers en
de ANWB-wegenwacht voeren gele zwaailichten.

Bij een incident houdt alléén het beveiligingsvoertuig het zwaailicht aan (bij voorkeur oranje). Frontflitsers worden daarbij
uitgezet. Alle andere voertuigen van de IM-hulpdiensten zetten het zwaailicht en frontflitsers zodra ze parkeren voorbij en
in lijn met het incident. Teveel zwaailichten en flitsers leiden het verkeer op de andere rijbaan af. Dat kan kijkersfiles en
vervolgongevallen veroorzaken. Daarbij belemmeren teveel zwaailichten de politie 's nachts bij het maken van foto's voor
sporenonderzoek.


Je hebt deze training ook gehad? Of heb je de info van het web geplukt? Heb hier nog een hele sjunne dvd liggen. ;)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #21 Gepost op: 20 oktober 2012, 15:15:07
Ik denk daar wat anders over. Ik vind het werken aan beeldvorming (d.w.z. het voorkomen van negatieve ~) belangrijk in mijn werk. Als er wat knippert op een dak wordt al veel minder gemopperd door de burger als wij weer eens voor de lol over een fietspad rijden o.i.d.

Tsja, dat mopperen ''is dan jammer''. Als er risico aan verbonden is, bijvoorbeeld rijden over een druk fiets of voetpad dan zet ik amber aan, maar als ik over een busbaan of tegen de richting in rijd (omdat het nodig is voor de uitoefening van mijn functie) ga ik geen amber gebruiken om aan de burger te tonen dat ik met mijn werk bezig ben  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Ludovicus

  • Beveiliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 120
  • Errare humanum est
Reactie #22 Gepost op: 20 oktober 2012, 15:19:22
Dit is overigens het resultaat van amber bij de politie:

Foto: HVzeeland.nl
Beveiliger én Beroeps Verkeersregelaar - Ik sta graag in op de weg!


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #23 Gepost op: 20 oktober 2012, 18:11:10
Tsja, dat mopperen ''is dan jammer''. Als er risico aan verbonden is, bijvoorbeeld rijden over een druk fiets of voetpad dan zet ik amber aan, maar als ik over een busbaan of tegen de richting in rijd (omdat het nodig is voor de uitoefening van mijn functie) ga ik geen amber gebruiken om aan de burger te tonen dat ik met mijn werk bezig ben  ::)

Eens. Tevens op het team waar ik nu werk rijden we veelal in transporters met oranje signalering met een ontzettend traag knipperpatroon (links een paar seconden aan, dan rechts een paar seconden aan) waardoor oranje een zeer lage attentiewaarde heeft.

Laatst bij een gevallen fietser gestaan met de nieuwe noodhulptouran in een vrij donker stuk met oranje aan, maar wat is dat fel! Nachtstand was fijn geweest!


sylvester1986

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 22 februari 2013, 21:56:00


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #25 Gepost op: 23 februari 2013, 14:32:37
Eens. Tevens op het team waar ik nu werk rijden we veelal in transporters met oranje signalering met een ontzettend traag knipperpatroon (links een paar seconden aan, dan rechts een paar seconden aan) waardoor oranje een zeer lage attentiewaarde heeft.

Laatst bij een gevallen fietser gestaan met de nieuwe noodhulptouran in een vrij donker stuk met oranje aan, maar wat is dat fel! Nachtstand was fijn geweest!

Die voertuigen die jij hoogstwaarschijnlijk bedoeld voldoen ook nog niet aan de eisen en waren eigenlijk hun tijd (ver) vooruit. De regio koos, in tegenstelling tot andere regio's, wél voor 360graden zichtbaar amber. De andere korpsen maakten gebruik van alleen de oranje pijl, zonder mee knipperende hoeken.

En wees blij dat die nachtstand er niet op zit... Zichtbaarheid moet je niet op ''bezuinigen''.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #26 Gepost op: 8 maart 2013, 17:02:18
Die voertuigen die jij hoogstwaarschijnlijk bedoeld voldoen ook nog niet aan de eisen en waren eigenlijk hun tijd (ver) vooruit. De regio koos, in tegenstelling tot andere regio's, wél voor 360graden zichtbaar amber. De andere korpsen maakten gebruik van alleen de oranje pijl, zonder mee knipperende hoeken.

En wees blij dat die nachtstand er niet op zit... Zichtbaarheid moet je niet op ''bezuinigen''.
Ik ben toch blij dat onze vrachtwaggel een nachtstand heeft, anders heb je na 1 rit lasogen 98uiye 8)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #27 Gepost op: 10 maart 2013, 21:06:45
Ik ben een fan van felle signalering, maar in het donker op een vrij onverlicht stuk was dit echt te fel... Als ik de amber signalering uit moet zetten omdat ik niet fatsoenlijk mijn slachtoffer kan behandelen zegt dat toch wel iets vind ik...


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #28 Gepost op: 25 maart 2013, 22:36:36
Ik ben benieuwd naar de ervaringen en werkwijzen met betrekking tot het gebruik van amber signalering op de dienstauto's. Ikzelf gebruik het best veel: vrijwel bij elke staandehouding op of langs de weg, als ik even op het fietspad rij of ergens in een berm sta. Maar ik ben daar wel een van de weinigen bij op mijn bureau die het intensief gebruikt, volgens mij weten veel nog steeds niet dat het erop zit.

Nu ben ik ben dus benieuwd hoe en of jullie het amber gebruiken bij het werken op straat.

Terugkomend op de topic: amber 's nachts want blauw valt niet voldoende op. Het menselijk oog kan blauw licht namelijk slecht waarnemen bij een donkere achtergrond.
Bij incidenten als eerste voertuig blauw (overdag) waarbij de WIS mijn blauwe licht overzet in amber of uit als hij ter plaatse is. Staandehoudingen overdag altijd (!) van de snelweg af mits absoluut onmogelijk, dan blauw maar dan neem ik ook contact op met RWS voor evt matrix maatregelen. Dus eigenlijk gebruik ik blauw alleen bij OGS ritten en niet als we stilstaan behalve als....

Het voeren van blauw-blauw is een uitzondering, een privilege om het maar zo te zeggen en zo moet daar ook mee omgegaan worden. Het is geen speelgoed!  >:(

Maar dat laatste geld natuurlijk ook voor amber en dat vergeten héééééééééééél veel mensen. Hoe vaker je het gebruikt, hoe minder je opvalt  :(
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #29 Gepost op: 25 maart 2013, 23:15:27
Als ik 's avonds op een snelweg rijdt en dan meestal 130 op de teller heb staan dan rem ik bijna nooit als ik een amber flitsertje zie. Meestal zijn het dan vrachtwagens die een opmerkelijke lading hebben of staat er iets op de vluchtstrook, waar ik niet kom.
Vaak ga ik (indien mogelijk) wel naar de linkerbaan omdat er op de vluchtstrook gewerkt kan worden (wegenwacht of bandenspecialist)
Als ik blauw zie dan rem ik af tot ca. 80 km/u om de situatie te kunnen overzien en inschatten (moet ik stoppen of een andere baan kiezen). Meestal de indicatie dat er een ongeval gebeurd is.

Over dat blauw niet zien in het donker, dat heb ik persoonlijk nog nooit ervaren.
Ik zie het altijd en het geeft mij meer info dat er echt wat aan de hand is dan een amber flitser.

Eerlijk gezegd denk ik dat de meeste bestuurders zo reageren.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.