Beste collega's,
In ons belangrijkste vakblad, de Brand & Brandweer, staat op pagina 449 (september) een artikel over verkeerde aannames bij treinbranden.
Bij stelling 3 wordt gegeven dat je een trein waarbij de bovenleiding is gebroken en op de trein ligt (zonder ruim te hebben uitgeschakelt), gewoon kan worden aangeraakt en er geen elektrocutiegevaar is. Dit was naar mijn mening een totaal verkeerde stelling, daar er tijdens een presentatie bij onze kadervergadering door ProRail Calamiteiten anders verteld is. Na de vraag bij ons contactpersoon van ProRail te hebben gesteld, vertelde hij mij dat het LEVENSGEVAARLIJK is als bovenstaande te handelen!
Dus: is de leiding gebroken en ligt ie op de trein en er is niet uitgeschakeld……………..AFBLIJVEN van de trein, eerst ruim laten uitschakelen en testen met de tester.
Ik heb Brand & Brandweer gevraagd om uit te zoeken hoe het zit en mij op de hoogte te houden om eventueel een rectificatie en jullie via dit forum te informeren.
Ik hou jullie op de hoogte en informeer intussen allemaal jullie collega's!
Maurice Meijer
Brandweer Beverwijk