Volgens het boekje

Auteur Topic: Volgens het boekje  (gelezen 4374 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Gepost op: 8 oktober 2012, 16:20:11
Ik vroeg me het volgende af:
Als jullie als eerste bij het slachtoffer aankomen na een aed-alert handelen jullie de standaard procedure van het benaderen dan af( aanspreken, zachtjes schouders schudden, ademhaling controleren) of wordt er meteen gestart met de reanimitie na het navragen bij omstanders omdat er al is aangegven dat het om een reanimatie gaat?
alvast bedankt




RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Reactie #1 Gepost op: 8 oktober 2012, 16:36:35
Ik zou zeker de normale procedure volgen.

Als er op dat moment nog niet gereanimeerd wordt is er dus blijkbaar niemand die kan reanimeren en kan ik dus ook niet vertrouwen op hun beoordeling dat het om een reanimatie gaat.

Voor hetzelfde geld gaat het dan om een bewusteloos slachtoffer met pols en ademhaling.

Alleen als er al (kundig) gereanimeerd wordt zou ik daar gewoon op inspringen en aan bieden af te wisselen.

Remco
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !


Wpie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
    • EHBO Enkhuizen
Reactie #2 Gepost op: 8 oktober 2012, 18:10:09
Zelf heb ik al een aantal oproepen gehad
En het 1e waar ik naar kijk is ademhaling , als er ademhaling is dan is reanimatie al niet nodig
1 van de AED Allert oproepen was iemand met diabetes , degene aan de telefoon moest de deur nog opendoen toen ik aankwam , het was hier om de hoek
Eenmaal boven bij het SO aangekomen te zijn meteen gecontroleerd op ademhaling , die was aanwezig , zwak maar was er wel
Stabiel gelegd en wachten op de profesionals , en ondertussen andemhaling blijven controleren
SO is aan de naald opgeknapt , kreeg 4 shots toegediend
Groet Willem Hulpverlener EHBO Reanimatie AED Website: http://www.ehboenkhuizen.nl


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #3 Gepost op: 8 oktober 2012, 18:47:36
oke:) dat is voor mij een helder antwoord. bedankt!


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #4 Gepost op: 9 oktober 2012, 16:59:57
Inderdaad graag even aanspreken, etc etc (tenzij het slachtoffer rechtop zit en praat).

Wij hebben ook al een aantal alerts gehad waarbij het slachtoffer inmiddels bij bewustzijn was of nog niet was weggeweest (hyperventilatie) etc. Dus al je er al eerste bent even in je protocol blijven.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #5 Gepost op: 10 oktober 2012, 11:50:55
Soms zijn er situaties die niet in boekje staan.. en soms zie je al heel snel, dat het een reanimatie is..  

Daarom is zelf blijven nadenken verplicht.. (stond dat ook in "het" boekje ??, of was dat weer een ander boekje.. 998765)


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #6 Gepost op: 11 oktober 2012, 22:06:27
Mijn eerste slachtoffer was duidelijk aan het gaspen. Nog wel vaag iets van aanspreken/aanschudden gedaan, maar de ademhslingscontrole heb ik volledig overgeslagen. En het aanspreken/aanschudden was echt vaag. Maar iemand die geen gasping heeft, zou ik wel eerst nader checken.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #7 Gepost op: 12 oktober 2012, 00:36:10
een bewusteloos so, zonder normale ademhaling, moet worden gereanimeerd.


gieterke

  • geïnteresseerde, ehbo-leerling
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
Reactie #8 Gepost op: 12 oktober 2012, 08:27:35
Mijn eerste slachtoffer was duidelijk aan het gaspen. Nog wel vaag iets van aanspreken/aanschudden gedaan, maar de ademhslingscontrole heb ik volledig overgeslagen. En het aanspreken/aanschudden was echt vaag. Maar iemand die geen gasping heeft, zou ik wel eerst nader checken.

Mijn excuses voor de offtopic vraag, maar het kan dus zijn dat een slachtoffer wel vaag reageert, maar toch gereanimeerd moet worden als er gasping wordt ontdekt? Of is het slachtoffer steeds volledig buiten bewustzijn als het begint te gaspen?


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #9 Gepost op: 12 oktober 2012, 09:48:02
Mijn excuses voor de offtopic vraag, maar het kan dus zijn dat een slachtoffer wel vaag reageert, maar toch gereanimeerd moet worden als er gasping wordt ontdekt? Of is het slachtoffer steeds volledig buiten bewustzijn als het begint te gaspen?

Iemand die echt gaspt, reageert niet. Wellicht lijkt het in de stress zo, maar dan vergis je je in de reactie of in het gaspen. Het is ook niet makkelijk om te herkennen, en ik heb al een paar keer meegemaakt dat een reanimatie is opgestart die niet nodig was (opvallend veel epileptici worden een paar keer op de borstkas geduwd tegenwoordig), maar goed, daar hebben 'we' voor gekozen.  ;)
Arts  www.alphalog.nl