Protocol voor het meten van orthostatische- en postprandiale hypotensie

Auteur Topic: Protocol voor het meten van orthostatische- en postprandiale hypotensie  (gelezen 22990 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Romeo Mike

• Student Master Verpleegkunde (Universiteit Antwerpen)
  • Junior gebruiker
  • **
Hoi allemaal,

Ik ben bezig met het ontwikkelen van een protocol voor het meten van de orthostatische- en postprandiale hypotensie voor het ziekenhuis waar ik op dit moment stage loop.
Verschillende ervaren collega's heb ik gevraagd om uit te leggen hoe zij de metingen uitvoeren, maar ik krijg veel verschillende reacties.
Nu is mijn vraag aan ziekenhuisplegen op dit forum of jullie wellicht toe kunnen lichten hoe het in jullie ziekenhuis gemeten wordt. Deze input kan ik dan gebruiken bij de ontwikkeling van het protocol.

De meeste antwoorden die ik kreeg hadden iets weg van de volgende metingstijden:

Orthostatische hypotensie:
Patiënt 5 minuten laten liggen --> tensie meten
Patiënt op laten staan --> tensie meten (als de patient niet kan staan dan op de bedrand laten zitten)
Patiënt 3 minuten laten staan --> tensie meten
Bij een systolische daling van >20 mm Hg of een diastolische daling van >10 mm Hg is er sprake van orthostatische hypotensie.

Postprandiale hypotensie:
Tensie meten 10 minuten voor het eten.
Tensie meten tijdens het eten
Tensie meten om het kwartier tot 1,5 uur na de maaltijd.
Bij een systolische daling van >20 mm Hg of een diastolische daling van >10 mm Hg is er sprake van postprandiale hypotensie.

Als het bij jullie anders gedaan wordt dan lees ik dat graag in een reactie, ook als je nog andere bruikbare aanvullingen hebt.

Alvast bedankt voor de reacties!

Groeten,
Romeo Mike